מיתוס או מציאות: האם חברות התעופה "מרגלות" אחריכם כדי למכור כרטיס יקר?
גלשתם במנוע חיפוש כדי לחפש כרטיס טיסה ליעד מסוים - האם חברת התעופה תעשה שימוש במידע ובתגובה תציע לכם כרטיס יקר יותר? מה חושבים המומחים וכיצד תוכלו להימנע מהספק?
קורה שצרכנים תוהים האם אתרי חברות התעופה מעלים את מחירי הטיסות עבור צרכנים שמחפשים כרטיסים ליעד מסוים. חברות התעופה טוענות שהמחירים משתנים לא בגלל היסטוריית החיפוש של משתמש כלשהו באתר, או קבצי הקוקי'ז, אלא בגלל עדכוני מצאי באתר, כך כותב ריק שוני (Seaney) מאתר FareCompare.
- מתקפת פישינג חדשה: ווטסאפ עם כרטיסי טיסה חינם או שוברי מתנה לאיקאה
- שוברת את השוק: ריינאייר מציעה כרטיסי טיסה תמורת 5 ליש"ט בלבד
- גוגל עוקבת אחריכם גם אם אסרתם עליה; כך תבטלו את הריגול
"אם חברות התעופה היו מעלות מחירים באופן פרטני על פי קבצי הקוקי'ז היו כבר מופיעים חושפי שחיתויות שצועקים את הדבר באמצעי התקשורת, אבל כשאנשים נכנסים לאתר מספר פעמים ורואים שהמחירים משתנים זהו שיקוף של שינויים במצאי ושל העובדה שהמחירים עולים באופן טבעי ככל שמתקרבים למועד הטיסה", אומר שוני.
לעומת זאת וויליאם מק'גי, יועץ תעופה עבור Consumer Reports, אומר שהוא מצא ראיות לכך שתמחור שמתבסס על היסטוריית החיפושים אינו סתם מיתוס.
במחקר שערך ב-2016, מק'גי וצוותו ערכו 372 חיפושים באתרים של תשע חברות תעופה. החיפושים בוצעו סימולטנית עם אותם מועדים אך בשני דפדפנים שונים - אחד עם קבצי הקוקי'ז פועלים, ואחד בלעדיהם. מק'גי מצא שב-59% מהחיפושים המחירים היו גבוהים יותר בדפדפן בלי הקוקי'ז - זה ללא היסטוריית חיפושים, אך אותם מחירים גבוהים יותר הגיעו מסוכנויות נסיעות מקוונות כמו Orbitz, בעוד המחירים הנמוכים יותר באותם דפדפנים הגיעו מאתרי מטא-חיפוש כמו Google Flights או Kayak.
בסופו של דבר, מק'גי לא הגיע למסקנה מדוע התוצאות שונות זו מזו. "זוהי תעשייה מאוד לא שקופה. העצה שלנו לצרכנים הוא לחפש בצורה נרחבת, אם אפשר באמצעות שני דפדפנים שונים. אם אתם רואים תוצאות שונות, בטח תשמחו לקחת את ההצעה הזולה יותר", כך מק'גי.