ועידת כלכליסט
"האירופים מבינים שיש בישראל טכנולוגיה חיונית"
איש הפיננסים וההון סיכון פיליפ גז, מייסד חברת הייעוץ Guez Partners, מסביר ל"כלכליסט" את שינוי המגמה ביחס של חברות מאירופה לסטארט-אפים הישראלים. "התפיסה השתנתה" הוא אומר, "ישראל עלתה על המכ''ם של חברות גדולות מאירופה"
"רק לאחרונה יש הכרה של אירופה בטכנולוגיה הישראלית. לפני כן, אלו היו קבוצות יהודיות או גורמים יהודיים. לפני עשר שנים, ישראל לא היתה על המכ"ם של חברות אירופיות גדולות. היום היא כן, זה השתנה" – כך אומר איש הפיננסים וההון סיכון פיליפ גז, מייסד חברת הייעוץ Guez Partners.
- יככבו בפריז: ג'ימני מחוזק ומרצדס חשמלית
- על במה אחת בתערוכת המכוניות בפריז: כל בכירי ההייטק הישראלי בתחום הרכב
- על במה אחת בפריז: כל הסטארט־אפים הישראליים החמים בתחום הרכב
גז יהיה בין המשתתפים הבולטים בוועידת פריז של "כלכליסט", שתיערך באוקטובר. אחרי חמש ועידות מצליחות בעמק הסיליקון, לונדון וניו יורק, יגיע "כלכליסט" לתערוכת הרכב הדו־שנתית של פריז. לראשונה יוקדש השנה בתערוכה ביתן מיוחד, "מונדיאל.טק", לטכנולוגיות ניידות ורכב. הביתן יפגיש את החברות החשובות בעולם באקוסיסטם של תעשיית הרכב והניידות, וישראל תקבל בו מעמד מיוחד של אורחת כבוד, ותציג טכנולוגיות וחדשנות פרי פיתוח מקומי.
כחלק ממעמד זה יוקדש בוועידה יום מיוחד, 2 באוקטובר, לטכנולוגיות החדשניות שמפותחות בישראל ולחיבור בין יזמים ישראלים למשקיעים ושותפים בחו"ל. מארגני היום המיוחד הם "כלכליסט" וחברת Connecting Leaders Club, בניהולן של ולרי הופנברג ואילת גורמן. היום יתחלק לשניים: בחציו הראשון יתקיים כנס חדשנות בהשתתפות 1,200 איש מכל העולם, שיכלול פאנלים של דוברים בכירים מתעשיות הטכנולוגיה והרכב בישראל ובאירופה, לצד מצגות והדגמות חדשניות של יזמים ישראלים בולטים. חציו השני יתמקד במפגש meet & Pitch יוקרתי שבמסגרתו ייפגשו 50 סטארט־אפים ישראליים עם משקיעים מקרנות בינלאומיות ועם לקוחות B2B גדולים.
גז הוא בעל תואר ראשו ושני מהאוניברסיטה העברית בכלכלה, מנהל עסקים וחשבונאות. הוא בעל ניסיון רב שנים במערכת הבנקאות באירופה והיה בעבר מנכ"ל דויטשה בפריז. ב-2011 מונה למנהל הפעילות של Rotschild & Co. ושימש גם כסגן יו"ר פעילות הפירמה בישראל. במסגרת תפקיד זה, סיפק גז שירותי ייעוץ בעסקאות בולטות דוגמת רכישת כתר פלסטיק על ידי BC Partners תמורת 1.4 מיליארד דולר, מכירת רשת "סבון" לאיב רושה תמורת 100 מיליון יורו ומכירת סיבוס לסודקסו הצרפתית תמורת 90 מיליון שקל.
לפני שנה, בעקבות החלטה להשתקע באופן מלא בישראל, הקים גז את חברת הייעוץ המקומית Guez Partners, שמתמחה בסיוע לעסקאות רכישה ומיזוג. בכובע זה, ייעץ גז לסלקום בעסקה לרכישת אנלימיטד. במקביל הקים גז קרן הון סיכון להשקעה בחברות טכנולוגיה ישראליות בשם Maor Investments עם הון של 100 מיליון דולר. גז פרטנרז ומאור הן בין נותנות החסות לוועידת פריז.
לדברי גז, בעשור האחרון חל שינוי ביחס של אירופה לשוק הייטק הישראלי. "היתה דעה קדומה גיאו-פוליטית נגד ישראל באירופה", הוא אמר. "ישראל נצפתה דרך הפילטר של הסכסוך הישראלי-ערבי, ולהרבה חברות היתה פעילות במדינות ערב. וכמובן שזו מדינה קטנה של 8 מיליון איש כמעט בלי קשרים כלכליים עם המדינות שסביבה, כמו אי. זו לא נחשבה השקעה עסקית טובה. מבחינת הטכנולוגיה, לפני עשר שנים התפיסה היתה שבישראל יש רק דברים קטנים".
"היום התפיסה שונה. יש פחות מיקוד על הסכסוך הערבי-ישראלי. השיווק של תל אביב כגורם חיצוני, כמו סינגפור, הפחית את רמת הרעש. וכמובן שהחברות כבר לא קטנות. לפני 10 שנים, אקזיט של 100 מיליון דולר נחשב גדול. כשרואים את אינטל קונה את מובילאיי, אין חברה בעולם שיכולה להתעלם מזה. עכשיו אני מקבל שיחות מלקוחות לשעבר שלי באירופה שיודעים שעברתי לישראל. לפני חמש שנים, אף אחד מחברה גדולה לא התקשר אליי. זה הייתי אני שהלך אליהם. עכשיו הם מתקשרים אלי ושואלים על חברות ישראליות. הם רוצים שאני אעשה חיבור, שאעייץ אם להשקיע שם".
ובהתאם, לדבריו, סטארט-אפים ישראלים צריכים לגלות עניין גדול יותר באירופה: "לרוב, השוק הגדול של הסטארט-אפים הישראלים הוא באמריקה. לאירופה הם מגיעים בשלב יותר מאוחר, כי בארה"ב זה הולך יותר מהר, השוק יותר גדול, השפה יותר קלה. באירופה זה הרבה מדינות, כל אחת עם תרבות אחרת".
"אירופה זה השוק העשיר בעולם, אם מתייחסים אליה כאל מדינה אחת. אבל, כמדינה, היא גם פחות חדשנית מארה"ב. אבל הצורך בחדשנות זהה. המהנדסים טובים מאוד, הטובים בעולם. יותר טובים מ-MIT ויותר טובים מהטכניון. אבל הם יותר משרתי ציבור מיזמים. כשהייתי ברוטשילד עבדתי עם עמנואל מקרון (כיום נשיא צרפת, ע"כ). הבאתי אותו לישראל, והוא אמר לי, 'לצרפת יש מהנדסים טובים יותר, אבל אין להם את הרוח של האנשים שיוצאים מ-8200'. הוא רצה להביא את הרוח הזו לצרפת".
"אירופה היא שוק גדול, אבל גם קשה יותר. אני מבין למה חברות ישראליות הולכות קודם לארה"ב, אבל לא צריך להזניח את אירופה והיום זה קל יותר מלפני עשור. האירופים מבינים שיש בישראל טכנולוגיה חיונית. אני מנסה להיות הגורם המקשר והמתרגם בין התרבות הישראלית לתרבות האירופית. בארה"ב, עושים פגישה ואחרי שבועיים כבר יש משהו. באירופה הם צריכים להכיר אותך, לבדוק, זה לוקח יותר זמן. הישראלים צריכים מתרגם, וגם האירופים".