$
חדשות טכנולוגיה

ארה"ב: עלייה חדה בתאונות לרוכבי קורקינטים שיתופיים

על פי דיווח בוושינטון פוסט, הכלי, שכיום נחשב לעתיד התחבורה השיתופית ושניתן לשכור דרך הסמארטפון, אינו בטוח לרוכבים שאינם מנוסים. הבעיה העיקרית היא בחוסר המיומנות של הרוכבים ובגלל שחלקם לא חובשים קסדות

רפאל קאהאן 10:4809.09.18
נתונים של חדרי המיון בארה"ב מציגים עלייה חדה במספר הנפגעים מתאונות על קורקינטים חשמליים שיתופיים. הכלי, שכיום נחשב לעתיד התחבורה השיתופית ושניתן לשכור דרך הסמארטפון, אינו בטוח לרוכבים שאינם מנוסים כך טוענים רופאי מיון ברחבי ארה"ב.

 

הבעיה העיקרית על פי הדיווח של הוושינגטון פוסט הוא בחוסר המיומנות של הרוכבים. בנוסף, רבים מהם אינם חובשים קסדות שלא לדבר על אמצעי מיגון נוספים. התוצאה: גפיים שבורות, מכות ופציעות שבדרך כלל נצפות בתאונות רכב או אופנועים, אומרים מומחי טראומה.

 

 

 

בסנטה מוניקה למשל כוחות החילוץ ספרו כ-34 תאונות חמורות שנגרמו כתוצאה משימוש בקורקינטים הממונעים. רק בשבועיים האחרונים של חודש יולי הגיעו למיון שם כ-18 נפגעי תאונות עם פציעות חמורות עקב שימוש לא תקין בכלים האלה. בסן פרנסיסקו, רופאים בחדר המיון של אחד מבתי החולים הגדולים בעיר הסביר שממצוע הנפגעים השבועי עומד על עשרה רוכבים. "זה רק עניין של זמן עד שמישהו ייהרג", אומר רופא אחר בבית חולים בסן דיאגו.

 

 

רוכבים על קורקינטים חשמליים שיתופיים בסן פרנסיסקו (ארכיון) רוכבים על קורקינטים חשמליים שיתופיים בסן פרנסיסקו (ארכיון) צילום: skip

 

מתוך שבעה בתי חולים גדולים שנסקרו ברחבי ארה"ב בערים בהן יש שירות השכרת קורקנטים חשמליים, כולם דיווחו על עלייה חדה במספר הנפגעים. שלוש החברות הגדולות בתחום, בירד, ליים וסקיפ, הפכו השנה לחביבות שוק ההון סיכון ושוויין זינק בהתאמה. גם אובר, ליפט ואפילו גוגל משקיעות בחלקן או מפעילות בעצמן שירותי השכרה כאלה.

 

הבעיה כפי שטוענים המבקרים היא שבמקרים רבים החברות לא דואגות לתחזוקה נאותה של הכלים שמפוזרים ברחבי הערים. בנוסף, הן לא משקיעות בבטיחות הרוכבים ולמרות שלרובן יש הוראות שימוש ובטיחות במסגרת האפליקציה - ככל הנראה שרוב הרוכבים מתעלמים מהן או נמנעים ולכבד אותן.

 

עוד בעיה היא שאין חובה במקומות רבים לחבוש קסדה או אמצעי מיגון. אמנם חלק מהחברות החלו בפיילוטים להלוואת קסדות למעוניינים, אך הן לא דורשות זאת. רק חברה אחת דורשת מהשוכרים להציג רשיון נהיגה בתוקף ומגבילה את השימוש לבני 18 ומעלה. אבל הבעיה היא אינם הרוכבים הצעירים. נתוני חדרי המיון מראים שרוב הנפגעים הם דווקא מבוגרים, כאשר זקן הנפגעים היה בן 70.

 

החברות אמנם טוענות שהן משקיעות בבטיחות המשתמשים שלהן, אך במקרה של בירד למשל, הגדולה בחברות האלה היא החלה בלובינג אינטנסיבי כנגד הצעת חוק בקליפורניה שתחייב את הרוכבים בחבישת קסדה. על פי המומחים המצב הזה בעייתי ועד שהרשויות לא יתנו דעתן על רגולציה של התחום - מספר הנפגעים ככל הנראה רק ימשיך לעלות.

 

בירד השיקה במהלך אוגוסט פיילוט בתל אביב של שירות השכרת קורקינטים חשמליים. אף על פי שרשמית בישראל גיל הרכיבה בחוקי הוא 16, החברה מגבילה את השימוש בהם לבני 18 ומעלה.

 

אין עדיין נתונים לגבי היקף הנפגעים מהמשתמשים בשירות בישראל, אך על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנים האחרונות מספר הנפגעים כתוצאה מרכיבה על כלים חשמליים (הרוכבים עצמם והולכי הרגל) ממשיכים לעלות. ב-2017 בלבד אושפזו בבתי החולים כתוצאה מתאונה עם כלי רכב חשמלי 697 בני אדם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x