פרשנות מאקרו
למפתחים נמאס ממס האפליקציות של אפל וגוגל
נטפליקס, מפתחת פורטנייט Epic Games וענקית הגיימינג Steam מובילות מחאה חדשה נגד העמלות הגבוהות שאפל וגוגל גובות על מכירת שירותים דרך חנויות האפליקציות שלהן. אם הן יצליחו, יצרנית האייפון עלולה לאבד את אחד ממנועי ההכנסות העיקריים שלה
דו"חות אפל כללו נקודת אור אחת קבועה ברבעונים האחרונים: לא משנה כמה מכירות המכשירים היו פושרות או זגזגו, קטגוריית השירותים של החברה רק המשיכה לצמוח. הקטגוריה מאגדת את כל הכנסות אפל שמגיעות ממשתמשים לאחר שאלו רכשו אחד ממוצרי החומרה שלה ולקחו אותם לביתם. היא כוללת בין היתר מכירת אפליקציות באפסטור, שירים וסרטים באייטיונס ושירותי ענן. ברבעון האחרון הכנסות הקטגוריה זינקו ב־31% לכדי 9.6 מיליארד דולר, שהפכו אותה לשנייה בתרומתה רק למכירות האייפון.
- הצ'ט העסקי בצמיחה: Slack שווה כבר 7.1 מיליארד דולר
- אפל מחקה 25 אלף אפליקציות בסין
- יותר מפייסבוק: ווטסאפ היא האפליקציה עם שיעור השימוש הגדול בעולם
ובשעה שקטגוריות אחרות מפגינות מחזוריות - הכנסות גבוהות ברבעון דצמבר הכולל את קניות החגים - הכנסות השירותים חזקות לאורך כל השנה. לרוב הן אף רושמות עלייה גם לעומת הרבעון הרציף ולא רק המקביל. וברבעונים שמכירות האייפון אכזבו, השירותים סייעו לאפל לשמר את העלייה בהכנסות. לפי דיווח של בלומברג, אפל אף הפכה את הקטגוריה לאחד משני הנדבכים העיקריים לשימור הצמיחה בעידן שבו מספר רוכשי האייפון כבר לא יזנק כבעבר (לצד העלאת המחיר הממוצע של האייפונים עצמם).
אף שאפל לא מפרטת את מקורות ההכנסה של קטגוריית השירותים, חלק ניכר מהן אם לא רובן מגיע מחנות האפליקציות - האפסטור. זאת הודות למודל שבמסגרתו אפל גובה 30% עמלה על כל מכירה של אפליקציה או רכישה בתוך אפליקציה, או 15% במקרה של רכישת מנוי מתחדש. כך היה מראשית ימי האפסטור, ולרוב מפתחי האפליקציות השלימו עם העמלה מתוך הבנה שלאפל ולגוגל מגיע תשלום עבור הפלטפורמות שהן מעניקות והחיבור שהן יוצרות בין האפליקציה למשתמש. תלונות היו, אך לרוב ממוקדות וחולפות.
אולם בשבועות האחרונים משהו מתחיל להשתנות. בשבוע שעבר הודיעה ענקית הסטרימינג נטפליקס שהיא שוקלת לבטל את האפשרות לרכוש מנוי לשירות שלה דרך אפליקציית האייפון. במקום זאת היא צפויה להפנות משתמשים לרכישת מנוי ישירות באתר שלה, ובכך לבטל את העמלה שהיא משלמת לאפל עבור כל עסקה. גם חנות המשחקים Steam, הגדולה מסוגה ברשת, ניסתה לעקוף את אפל בעזרת אפליקציה שמאפשרת להמשיך לשחק על האייפון, אך אפל חסמה את האפליקציה ביוני.
יצרנית האייפון הגדילה לעשות והוסיפה איסור חדש למדיניות האפסטור שבולם אפליקציות המעוצבות כמו חנות אפליצקיות ומאפשרות למשתמש לבצע דרכן רכישות. גם מפתחת המשחק המצליח פורטנייט החליטה לוותר על חנות האפליקציות פליי של גוגל לטובת התקנה עצמאית, תוך שהיא מציינת את העמלה כסיבה לכך. "אנחנו כבר לא צריכים מתווכים", הסביר בכיר בחברה לבלומברג.
חברות אלו מצטרפות לשירותים שוויתרו על חיבור עם האפסטור כבר מתחילת הדרך, כמו אמזון שלא מוכרת ספרי קינדל באפליקציית האייפון כדי לחסוך את העברת העמלות. "יש הרגשה שמבעבע כאן משהו", אמר לבלומברג בן שכטר, אנליסט ב-Macquarie. "הסכומים נעשים כל כך גדולים. החברות פשוט לא רוצות לשלם מיליארדים לאפל ולגוגל".
מהלכים אלו שמורים בינתיים רק למותגים חזקים מספיק שלא זקוקים לתמיכה של אפל או גוגל כדי להגיע לצרכנים. אפליקציות קטנות ושירותים חדשים לא יכולים לוותר על גוגל פליי או לשלוח משתמשים לרכוש ישירות באתר שלהם. הגדלת החיכוך תפגע במאמצי גיוס הלקוחות ותעלולים מסוג זה עלולים לעורר את זעמה של אפל ולהוביל לחסימת האפליקציה מהאפסטור. אבל השחקניות הגדולות שיודעות שהמשתמשים יגיעו בכל מקרה יכולות ליטול סיכונים. ואלו גם השחקניות שאפל צריכה במיוחד ואחראיות למרבית הרווחים באפסטור. נטפליקס היא האפליקציה המכניסה ביותר באפסטור ב-32 מדינות ונמנית עם חמש המכניסות ביותר ב-92 מדינות, כולל בישראל.
אם חברות אלו יפסיקו למכור או לגייס מנויים דרך האפסטור, הדבר יהווה אובדן הכנסות פוטנציאלי של מאות מיליוני דולרים לאפל ופגיעה דרמטית בקטגוריית השירותים שלה. עבור גוגל האפקט יהיו קטן יותר בשל תרומתה הצנועה יותר של חנות פליי להכנסות.
יכולות ההתמודדות של אפל מוגבלות. היא יכולה לעשות שריר ולהסיר אפליקציות מהאפסטור, אך היא תתקשה לעשות זאת כנגד יישומים פופולריים כמו נטפליקס. והפעלת המהלך נגד מספר אפליקציות עלול לא רק לעורר את זעם המשתמשים אלא אף להוביל לחקירה רגולטורית. למעשה, אם המגמה הנוכחית לא תדעך אלא תלך ותתגבר לאפל יש מעט מאוד ברירות: לוותר על ההכנסות לגמרי, או לרצות את המורדות באמצעות קיצוץ משמעותי בעמלה. כך או כך, מדובר בהפסד הכנסות משמעותי.