דו"ח טכנולוגי
כשענקי הייטק הופכים למתנגדי-חיסונים
הפריצה למערכות TSMC, יצרנית שבבי אפל, מגלה מדיניות מסוכנת במיוחד בתחום אבטחת המידע, מי תסייע לספוטיפיי להתמודד עם האיום של אפל מיוזיק, טוויטר מכה בניאו נאצים בארה"ב ולמה הרמקול החכם של סמסונג נראה כמו פויק'ה
חיסונים? לא בבת אחת!
בשבוע שעבר נודע שרשתות מפעלי TSMC נפרצו, ומספר מפעלים אף הושבתו לחלוטין למשך כמה ימים. חברת TSMC היא מיצרניות השבבים הכי גדולות בעולם ובונה, למשל, את מעבדי המובייל של האייפון והאייפד; להשבתת מפעלים יש משמעויות איומות עבורה: כל עיכוב בייצור גורר קנסות חריגה שעליה לשלם ללקוחות, ואז מצריך שכירת יותר פועלים שיעבדו בתנאים יותר קשים כדי להדביק את הפער שנוצר. ואם תנאי העובדים - מכסות, שעות, שכר - יהיו גרועים מדי, תיפגע תדמית החברה ולקוחות יחשבו פעמיים לפני שיזמינו אצלה את מיליון השבבים הבאים. ניתוח ראשוני של אותה מתקפה מעלה כמה פרטים מפתיעים מאוד.
מי מסוגל לפרוץ לרשת של יצרנית שבבים עולמית - צבא ההאקרים של פוטין, עם נוזקה משוכללת שנבנתה במשך שנים ובתקציבי עתק? חוליות הסייבר של צפון קוריאה, עם נשק סייבר מתקדם שמעולם לא נראה בעבר? אולי האקרים ממדינה שרוצה לגרום למערכי הייצור הסיניים להיראות בלתי אמינים (שיעול, ארה"ב, שיעול) וכושלים? לא - צריך רק דביל עם חשבון מייל ונוזקת WannaCry.
WannaCry היא נוזקת כופר פשוטה למדי, שהעולם נחשף אליה עוד בקיץ שעבר. היא פותחה בידי צפ' קוריאה או רוסיה ושוגרה למטרות באירופה. מה עשתה שם? הצפינה מחשבים ודרשה כופר בביטקוין לשחרור שלהם. ואולם, השרתים שגבו את הכופר לא כל כך עבדו והמוני מחשבים פשוט נשארו נעולים. WannaCry הגיעה לצפון ומרכז אירופה, ארה"ב, רוסיה עצמה, ישראל, מדינות ערב ועשתה שמות באוקראינה. כיום ישנם כלים פשוטים להסרתה, חלקם חינמיים. אז איך זה שענקית שבבים נפלה באיום כל כך ידוע ומוכר? משום שלא נעים להגיד, אבל מערכי ייצור הם מין סוג תאגידי של מתנגדי חיסונים.
כל חברה שמייצרת משהו קריטי - חשמל, מים, תקשורת וכולי - יודעת שאת המנגינה שלה פשוט אסור להפסיק. התקנת כלי אבטחת מידע חדשים מחייבת עצירה של מכלולי ייצור, והחברות מעדיפות לחיות תחת איומי רשת מאשר לאבד לקוחות כרשויות ותאגידים גדולים. בהתחשב במכסות הייצור של אפל ולקוחות דומים, TSMC החלה לתפקד כחברת חשמל; מבחינתה, אסור לעכב את התהליך, אפילו לא בשביל משהו שימנע נזקים פוטנציאליים. יש לה לו"ז לעמוד בו, וכל עיכוב אינו בא בחשבון.
התירוצים שמספקות חברות כאלה כמעט זהים לתירוצים של מתנגדי החיסונים: הן מסרבות להתקין את כלי האבטחה לפני שיהיו בטוחות שלא ייגרם להן נזק כתוצאה מתהליך ההתקנה; הן טוענות שאפשר להתקין כלי אבטחה פה ושם, אבל לא את כולם בבת אחת; והן מספרות שוואלה, יש הרבה חברות בלי כלי אבטחה כאלה, שמעולם לא חטפו מכת סייבר.
וכמו עם חיסונים, גם מחלות מקוונות מופצות בצורה פראית לאחר שהגיעו לחברה גדולה. ל-TSMC יש המוני חברות קבלן בכל הגדלים שמחוברות למערכותיה ומטפלות בענייני שיווק, תחזוקה, לוגיסטיקה ושילוח, IT ועוד. וגם אליהן תגיע הנוזקה האמורה. אז בשורה התחתונה, חסנו את החברה שלכם. עוד כמה מגפות סייבר כאלה, ומידת האבטחה עוד תגרום לכם לאבד חוזים גדולים.
שותפות חדשה בעולם המוזיקה: מי מרוויח, מי מפסיד?
ביום ה' האחרון עלו בכירי סמסונג לבמה במרכז כנסים בניו יורק, והציגו את פאבלט הגלקסי נוט 9, שעון הגלקסי ווטש ורמקול חכם מגניב שנראה כמו פויק'ה. שלושתם היו צפויים למדי, ואת ההפתעה של הערב סיפק דווקא דניאל אק, מנכ"ל ספוטיפיי. הוא עלה וחשף שיתוף פעולה נרחב עם ענקית החומרה: מעתה, יגיע שירות המוזיקה בסטרימינג כשהוא מותקן בראש בכל סמארטפון וכל טלוויזיה של הענקית הקוריאנית. בהתחשב בכך שסמסונג מוכרת הכי הרבה טלפונים והכי הרבה טלוויזיות בעולם, מדובר בהישג חשוב עבור ספוטיפיי; יתכן שתפתור כך את המגבלה הכי גדולה שלה - העובדה שבלי מכשיר שינגן, אין לה מה להציע.
לכל ספקית מוזיקה בסטרימינג יש שלושה אתגרי שיווק עצומים. הראשון הוא ההתקנה - לגרום למישהו להוריד את האפליקציה ולהירשם אליה. השני הוא השימוש הרציף - לגרום למתקין להאזין לה באופן קבוע ולהפוך אותה לדרך המרכזית לצריכת תוכני מוזיקה. והשלישי הוא לגרום למשתמש להפוך ללקוח פרימיום, שמשלם דמי מנוי.
המתחרה הגדולה ביותר של ספוטיפיי היא אפל; שירות אפל מיוזיק פתר בקלות את שני האתגרים הראשונים - כל אייפון ואייפד מגיעים עם אפל מיוזיק בילט-אין, והעובדה שתוכני המוזיקה מוצעים באקוסיסטם נוחה ופופולרית הופכת את האפליקציה לברירת מחדל מוזיקלית עבור משתמשים רבים. על האתגר השלישי היא פתרה פשוט ע"י כך שמיוזיק הוא מראשיתו שירות בתשלום - לאחר כמה חודשי מתנה.
ישנו גם אתגר רביעי, אך הוא בעייתי לפיצוח: היכולת לגרום למשתמש בשירות מוזיקה מתחרה לעבור לשירות שלך. אבל משתמשים לא אוהבים את כאב הראש הזה; הם בנו רשימות האזנה, הגדירו אמנים מועדפים ולא נוטים לרוץ ולעשות את זה מחדש בלי לקבל ערך משמעותי - ערך שאינו קיים כיום; לכל שירותי הסטרימינג היצע דומה וחוויית שימוש דומה. לכולם יש את שירי האמנים הפופולריים ביותר, אלגוריתם התאמת שירים אישית וכולי.
עד עתה, שפכה ספוטיפיי משאבי שיווק לפתרון שני האתגרים הראשונים. השותפות עם סמסונג תקל עליה משמעותית עם עניין ההתקנות; משתמשים רבים נוטים לעבור על היצע האפליקציות של סמארטפון שרכשו לפני שילכו להתקין חדשות. ושם תתפוס אותם ספוטיפיי. עדיין מוקדם לקבוע שכך תשיג החברה זינוק במספר המשתמשים - אך גם אם לא, תוכל לצמצם במידה מורגשת את הוצאות השיווק שלה; כל אתגר שיווקי שהזכרתי מצריך קמפיין מסוג אחר, שפה שיווקית אחרת ומידע רקע אחר - מידע שעולה כסף.
ספוטיפיי היא חדשה בבורסה ולמשקיעיה ציפיות גדולות. אם הדו"ח הרבעוני הבא יראה ירידה מהותית בעלויות השוטפות, תוכל לשמח את בעלי המניות ולמשוך חדשים גם אם שיעור הצמיחה במספר המשתמשים יהיה טוב אך לא מעולה. וזהו אורך נשימה חשוב עבור כל חברה נסחרת. ומה מרוויחה סמסונג מהעניין? פשוט מאוד: היא תוכל להציע יותר תוכן איכותי למשתמש, מבלי שתהיה תלויה בגוגל מיוזיק. סמסונג לא אוהבת את התלות שלה בגוגל, ומנסה למצוא פתרונות מתחרים בהם תוכל לשלוט עצמאית ולהרוויח. לכן פיתחה את ביקסבי, הסייענית החכמה שלה, במקום להסתפק בגוגל אסיסטנט. סמסונג לא תחסום או תגביל את אסיסטנט ואף הזכירה אותה באירוע הנוט 9, אך היתה שמחה להיפטר מן המוצר המתחרה. ספוטיפיי היא פיתרון נהדר עבורה: עסקה פשוטה שלא מצריכה מו"פ או משאבים גדולים, ומועילה לשני הצדדים.
וסמסונג בחרה תזמון מצוין לביצוע הזה: גוגל רוצה להפוך את יוטיוב לפלטפורמת סטרימינג, ואף השיקה בה תכונה ייעודית שכזו. בהתחשב בכך שיוטיוב הוא שירות הווידאו המוביל בעולם אך גם כלי אהוב להשמעת מוזיקה - לא ירחק היום בו יוכל לאיים על אפל, ספוטיפיי והאחרות.
קצרצרים
1. טוויטר אמנם יצאה כחלשה כשסירבה לחסום את חשבונותיו של איש הימין הקיצוני אלכס ג'ונס על אף שפייסבוק, יוטיוב ואפל עשו זאת - אך לא מוותרת למפיצי שנאה אחרים; החברה הקפיאה חשבונות של תנועת הניאו נאצים האמריקאית Proud Boys - ועשתה זאת כיממה לפני שהנאצים יקיימו הפגנה גדולה בוושינגטון. גאווין מקינס, מייסד התנועה, טען שמדובר במהלך מכוון נגד השמרנים בארה"ב, חלק מהרוח הליברלית של עמק הסיליקון. מה בסך הכל עשתה תנועת Proud Boys - הפיצה תעמולה אנטי מוסלמית ואנטי יהודית? הרימה גופים פרה-צבאיים לקראת מלחמת הגזע הממשמשת ובאה? קשרה עצמה לכל הפגנה ניאו נאצית שנערכה בארה"ב בשנים האחרונות? מקינס עצובי ומאוכזבי. נקווה שהפגנת הימין הקיצוני לא תסתיים כמו הגדולה הקודמת - למי ששכח, אזכיר שהיא נערכה בשרלוטסוויל, ונהרג בה אדם בפיגוע דריסה.
2. וואווי עוקצת את סמסונג: הענקית הסינית, שמחזיקה במקום השני במכירות המובייל העולמיות, טענה שמכשיר הנוט 9 של יריבתה אינו טלפון חדש, אלא רק מתיחת פנים לנוט 8. היא צודקת; הנוט 9 אמנם כולל שיפורים בסוללה, המסך שלו גדל ב-0.1 אינץ', מרחב האחסון צמח לחצי טרה-בייט וגם העט הנשלף השתפר - אך זה אינו פאבלט שתוכנן כחדש מן היסוד. וואווי פרסמה בטוויטר תמונה שמראה את קפיצת המדרגה שבין ה-P10 וה-P20 שלה, שהיתה מורגשת ביותר. ואולם, לשתי החברות אסטרטגיות שונות; סמסונג צפויה להציג בשנה הבאה את הבן העשירי בסדרת גלקסי S, שצפוי לכלול שינויים מהותיים ביותר - ויתכן שגם את הגלקסי X, סמארטפון עם מסך גמיש שגופו מתקפל.
3. גם הגלקסי Home, הרמקול החכם שחשפה סמסונג באירוע, זוכה לתגובות ברשת. הוא מעוצב כגוף רחב וגלילי שעומד על שלוש רגליים - מה שלטענת כמה גולשים, נותן לו מראה של פויק'ה. אחרים אמרו שהוא נראה כמו גריל ואפילו כמו הרובוט המרושע הענקי מהסרט "משפחת סופר על".
להעמדתו על שלוש רגליים יש יתרון טכני גדול: היכולת למקם סאב וופר המכוון מטה, שיפלוט צליל מבלי שילך לאיבוד בתוך המשטח עליו הונח המכשיר. פויק'ה או לא, נראה שסמסונג פיצחה כאן משהו לפני המתחרות בתחום הרמקולים החכמים; החלק העליון שלהם שמור תמיד לרמקולים סביבתיים ולמיקרופונים, כך שלא היה מקום לסאב וופר גדול. עכשיו, רק שתלמד את ביקסבי לדבר אנגלית כמו שצריך ויהיה לה סיכוי נגד רמקולי אמזון וגוגל; באירוע סמסונג עצמו התקשתה ביקסבי להבין את הנחיות אחד המציגים.