ביהמ"ש העליון בארה"ב יבחן תביעה לפיה אפל היא מונופול אפליקציות
בית המשפט הסכים לקבל את ערעורה של החברה על החלטה שהתקבלה בערכאה נמוכה יותר, לפיה יש לענקית הטכנולוגיה שליטה בלתי הוגנת על מחירי האפליקציות. התובעים מבקשים להכיר בתביעה כייצוגית, ויידרשו להוכיח שהתנהלות אפל פגעה בצרכנים. הדיונים ייפתחו באוקטובר הקרוב,
- לידיעת המפתחים: אפל אוסרת על העברת רשימות אנשי קשר לצד ג'
- טיולים, VR וקצת תרבות: 10 אפליקציות של גוגל שלא הכרתם
- אינסטגרם מתחרטת, לא תודיע כשמבצעים לתמונתכם צילום מסך
במרכז התביעה, עומד המודל העסקי של האפסטור: אפל גובה 30% מהכנסות המפתחים ממכירת אפליקציות, דמי מנוי וכו'. לטענת התובעים, מכיוון שהאפסטור היא המקום היחיד שבו ניתן למצוא אפליקציות למכשירי האייפון והאייפד, הדבר מוביל בהכרח למחירים גבוהים יותר. זאת, מכיוון שלו יכלו מפתחים למכור את האפליקציות ישירות לצרכן, בלי צורך להעביר 30% מהכנסותיהם לאפל, שולי הרווח שלהם היו גדלים והם היו יכולים להוריד את מחיר האפליקציות.
אף שהתביעה מתנהלת, בגלגולים שונים, זה כמה וכמה שנים היא נמצאת עדיין בשלבים המקדמיים שלה. בית המשפט העליון צפוי לדון בהחלטת בית המשפט הפדרלי לערעורים שלפיה התובעים אכן זכאים להגיש תביעה ייצוגית בפרשה.
אף שאפל מכחישה שפעלה באופן לא-תחרותי, לדבריה סוגיה זו כלל לא רלוונטית שכן אם מישהו נפגע לכאורה מפעולותיה הרי שאלו הם המפתחים עצמם, לא הצרכנים שעומדים מאחורי התביעה, ושהצרכנים לא יכולים לתבוע נזקים על בסיס תיאוריה שנאלצו לשלם מחירים גבוהים יותר במקרים מסוימים. אפל מציינת החלטה של בית המשפט העליון מ-1977, שלפיה תביעת נזיקין יכולים להגיש רק הקרבנות הישירים של התנהגות אנטי-תחרותית. מנגד טוענים התובעים שהם יכולים לתבוע מכיוון שקנו את האפליקציות ישירות מאפל.
אם יתקבל הערעור של אפל תחוסל למעשה התביעה הייצוגית. ואולם, גם אם יידחה הערעור עדיין תהיה דרך ארוכה לפני שאפל תידרש לשלם פיצויים, אם בכלל. דחיית הערעור משמעה תחילת התביעה הייצוגית עצמה, הליך שיכול להימשך שנים ולכלול ערעורים חוזרים ונשנים בערכאות שונות. לחילופין, יכול ההליך להסתיים באופן מהיר יותר בהסכם פשרה, שסביר שיכלול פיצויים זניחים מבחינתה של אפל.