הקרב על הרחם האירי - אבן דרך בהתמודדות עם הפייק ניוז
בעקבות הדיווחים על ניסיונות להתערבות אמריקנית במשאל העם האירי על סוגיית ההפלות, גוגל תמנע פרסום עבור שני הצדדים. פייסבוק הודיעה שתתיר קידום ממומן רק עבור גורמים פנימיים. ומה אומרים במדינה?
גוגל מגבירה את המאמצים למנוע התערבות זרה במערכות בחירות: ענקית הטכנולוגיה הודיעה לקראת סוף השבוע שעבר שלא תאפשר כלל הצגת פרסומות שקשורות למשאל העם באירלנד על ביטול התיקון לחוקה שאוסר הפלות. ההחלטה כבר עוררה זעם בקרב מחוקקים מתנגדי הפלות במדינה.
- גוגל תדרוש אישור פדרלי ממפרסמי תעמולה פוליטית
- פייסבוק תתחיל לסמן מפיצי תוכן פוליטי, למלחמה בפייק ניוז
- מתפכחים מהאשליה: האינטרנט אינה רק טובה לאנושות
בעוד כשבועיים, ב-25 בחודש, תצביע אירלנד במשאל עם על ביטול התיקון השמיני לחוקה. על פי התיקון שנמצא בפני הכרעה, הפלות אסורות במדינה באופן כמעט מוחלט, ועתה תתכן החלפתו בסעיף שיאפשר לפרלמנט לחוקק חוק המתיר הפלות.
המשאל מעורר עניין רב לא רק באירלנד עצמה, אלא גם במדינות אחרות. כך על פי דיווחים, מתנגדי הפלות מארה"ב אף השקיעו כסף בקמפיינים מקוונים שקוראים לאזרחי אירלנד להתנגד לביטול התיקון.
בשבוע שעבר, על רקע דיווחים אלו, הודיעה פייסבוק שתמנע מגורמים שפועלים מחוץ לאירלנד מלרכוש פרסומות בנושא. עתה הצטרפה אליה גם גוגל, ואולם במהלך גורף והרבה במסגרתו לא תציג החברה שום פרסומות שנוגעות לסוגיה, גם אם המקור להן הוא בתוך תחומי אירלנד. "החלטנו לעצור את כל הפרסומות שנוגעות למשאל העם האירי על התיקון לחוקה", נמסר מהחברה לפי דיווח של BBC.
ההחלטה עוררה זעם בבית המחוקקים של אירלנד. "ההחלטה של פייסבוק הייתה טובה, ההחלטה של גוגל רעה", אמר לפייננשל טיימס הסנטור מתנגד ההפלות רונאן מולן. "כל מי שאני מדבר אתו היה מרוצה מההחלטה של פייסבוק, אבל הם לא אוהבים את ההחלטה של גוגל. הקמפיין של תומכי התיקון השמיני השתמש במדיה החברתית לתיקון חוסר האיזון של תקשורת המיינסטרים".
מנגד, תומכי הזכות להפלה ברכו על המהלך. אלבייה סמיית', שמובילה את הקמפיין לביטול התיקון, אמרה לעיתון: "ההחלטה יוצרת שדה משחק מאוזן בין כל הצדדים, במיוחד בכל הנוגע לתוצאות ביוטיוב ובגוגל שכעת יכולים לשכנע את הבוחרים האירים באמצעות עוצמת הטיעונים שלהם, ולא עומק הכיסים שלהם".