פרשנות
השינויים במטה פייסבוק: הקיסר צוקרברג מתרווח בכסאו
החברה ביצעה השבוע מהלך ארגון מחדש, שבמסגרתו חולקה פעילותה לשלושה תחומים - אפליקציות, שירותים עסקיים ופלטפורמות חדשות. מנכ"ל החברה לא ניצל את ההזדמנות לפתיחת שורות ההנהלה - ואף הקיף עצמו רק במי שנחשב תומך נאמן
- פייסבוק הקימה צוות לחקר טכנולוגיות בלוקצ'יין
- פייסבוק מבצעת הליך רה-ארגון ענק - הגדול זה שנים
- לחלק מעובדי פייסבוק הרשאות כניסה מלאות לפרופילים שלנו
2. מתבגרים. חלפו שש שנים מאז פייסבוק הונפקה, אבל במובנים רבים המשיכה להתנהג כסטארט-אפ. מוצרים חדשים נוספו למבנה ארגוני שנוצר אד-הוק, ללא תכנון ארוך טווח ועם פעילויות שלא פעם חופפות, מתחרות ולעיתים אף מחבלות זו בזו. השינוי מסדר את החברה והופך אותה לתאגידית יותר, בתקווה שיהפוך גם את הניהול ליעיל יותר וימנע תחרות פנימיות מיותרת.
3. מחזקים. השינוי צפוי לבצר את מעמדו של צוקרברג, שלדברי גורמים בחברה מינה לתפקידים הבכירים החדשים את הקרובים לו ביותר. "זה נראה כאילו מארק החזיר את האנשים שלו לפיקוד", אמר בכיר בפייסבוק לוול סטריט ג'ורנל. "כמעט כולם נחשבים לאנשים שהוא רואה כמוכשרים טכנית ומבינים את החזון שלו". בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה היו שקראו לצוקרברג לפנות את כס המנכ"ל. הקפתו בגורמים נאמנים תקשה מהלך כזה.
4. מדירים. המבנה הארגוני החדש כולל 15 בכירים ובהם רק אישה אחת: נעמי גלייט, שתוביל את קבוצת הצמיחה וניהול המוצר בחטיבת המוצרים העסקיים. יש בפייסבוק בכירות נוספות, בראשן סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג שעדיין ממונה על הצד העסקי של הפעילות - אך שיבוצה של אישה אחת בלבד בצמרת הטכנית הבכירה מעיד כי בפני החברה יש עוד דרך ארוכה בתחום הגיוון מגדרי.
5. מסתוריים. השינוי המפתיע ביותר הוא הקמת קבוצת בלוקצ'יין בחטיבת הפלטפורמות החדשות. הקבוצה תובל בידי דיוויד מרקוס, בעבר נשיא פייפאל ומי שבשנים האחרונות הפך את פייסבוק מסנג'ר ממוצר שולי לאפליקציה עם 1.3 מיליארד משתמשים חודשיים. מרקוס וצוות בן 12 איש יבחנו איך לשלב את הטכנולוגיה שבבסיס הביטקוין במוצרי פייסבוק. לא ברור מה ייצא מזה, אבל כשחברה בגודלה של פייסבוק נכנסת לטכנולוגיות הקריפטו, קשה יותר לזלזל בו.