דו"ח טכנולוגי
כשזיהוי פנים משטרתי נכשל ב-92%
טכנולוגיית השימוש במצלמות אבטחה לאיתור פושעים מוכחת כבוסרית ביותר, ה-NSA מגדילה פי 3 את היקף איסוף שיחות הטלפון, איך אובר וליפט תורמות לאיכות הסביבה ואיזו חברה קוריאנית טוענת שהמציאה את עיצוב עיצוב האייפון X
יש לך פרצוף מוכר
זיהוי פנים היא אחת הטכנולוגיות הכי מבוקשות כיום בקרב ארגוני שיטור ומודיעין; מעבירים פיד וידאו של מצלמות רחוב דרך אלגוריתמיקה מתאימה - ואפשר לדעת מיהו המצולם וניתן לפעמים לקשר בינו ובין פעילות פלילית. על הנייר זה נשמע נהדר: הפשע חוגג, ומוטב לתת לכוחות האכיפה כלים שיסייעו במלחמה בו. אבל הכלים הללו לפעמים מסכנים את שלום הציבור, בעיקר כשהם לא מדייקים. מה מרווח הטעות? עצום - אם לשפוט לפי המקרה של משטרת סאות' וויילס.
המשטרה החליטה להתקין תוכנת זיהוי פנים במגרש הכדורגל בעת גמר ליגת האלופות ביוני האחרון; התוכנה סרקה את פניהם של רבבות באי האיצטדיון דרך מצלמות בו ובסביבתו - וגילתה 2,470 חשודים בפלילים. ואולם, עתה נודע שרק 173 מהם אכן היו קשורים לעבירות שונות - רובן זניחות מאוד. מדובר בשיעור טעות של סביב 92%; "אף טכנולוגיית זיהוי פנים אינה מדויקת ב-100% בכל מצב", מסרה המשטרה. וזה נכון - אבל גם כמעט 100% טעות זה נדיר, והוכחה חותכת שהטכנולוגיה עדיין לא בשלה.
השושו ממשיך בשלו
בימים שלאחר חשיפות אדוארד סנודן הראשונות, רעש וגעש העולם: איך יכולה ממשלת ארה"ב, בחוצפתה, לרגל אחר אזרחיה שלה וכל שאר העולם? אך הזעם הזה התנדף במהירות מדאיגה וסמכויות המעקב שנלקחו מה-NSA חזרו. מה השתנה? הדרישה לשקיפות מצד סוכנות המודיעין. דו"ח שפרסמה ה-NSA מגלה שהיקף הקלטת וניטור שיחות הטלפון לא הצטמצם, על אף שתוכניות ריגול כ-PRISM בוטלו.
לפי הנתונים, בשנה שעברה אספה הסוכנות 534 מיליון שיחות והודעות טקסט דרך ספקיות סלולר כוורייזון ו-AT&T - זה מספר גדול פי 3 ממה שאספה ב-2016. המספרים לא הגיוניים במיוחד; לפי הסוכנות, היא הגישה בקשות לאיסוף מודיעין על 40 מטרות בלבד. בנוסף, אספה הסוכנות מידע על 129,080 איש ברחבי העולם שאינם אזרחי ארה"ב, בסיוע חברות טכנולוגיה כגוגל ופייסבוק. ארגוני הגנת פרטיות בארה"ב כבר השמיעו זעקתם, אך ללא הועיל; נראה שביטחון לאומי ממשיך להיות נימוק מוצדק לפגיעה בפרטיות - גם אם לא יוכח שהצליחה למנוע פיגועים.
שיתוף נסיעות מועיל לסביבה? לא בדיוק
עד כמה משפיעות חברות שיתוף נסיעות כאובר וליפט לטובה על איכות הסביבה? שתי הענקיות הצהירו לא פעם שיפעלו לקידום מיזמי צמצום פליטת גזים פחמניים מכלי רכב, ואף יעדיפו כלי רכב חשמליים בעתיד. ואולם, הצהרות לחוד ופעולות לחוד: בשנה שעברה התנגדה ליפט להצעת חוק בקליפורניה לפיה יידרשו חברות שיתוף הנסיעות לעבור למכוניות חשמליות באופן מלא עד 2028. הטענה שלה: מכוניות חשמליות יהיו יקרות מדי עבור נהגים עניים. אובר, אגב, טענה שלא אכפת לה מהצעת החוק.
תיאורטית, יכל טרנד שיתוף הנסיעות לצמצם פליטות פחמן, שכן יותר אנשים יוכלו להגיע למחוז חפצם מבלי להשתמש במכוניתם הפרטית - כמו כל תחבורה ציבורית אחרת. ואולם, רוב המשתמשים בשירותי שיתוף הנסיעות עושים זאת באופן ארעי, ולא ויתרו לחלוטין על המכונית שלהם - או משתמשים בשירותים כתחליף למוניות, כך שגם אם הנוסע עבר מ"מוניות משה ובניו" לאובר - עדיין מדובר בכלי רכב שנוסעים ומזהמים באותה המידה. עד שלא תהיה מחויבות מלאה של החברות האמורות לעבור לרכב חשמלי, לא נראה שינוי אמיתי בפליטות הפחמן המזהמות. אבל יש תקווה: אובר, ואיתה עוד כמה שחקניות בתחום שיתוף הנסיעות, מתחילות לשים עין על תחום האופניים החשמליים. צמיחה בזירה זו תוכל ועוד איך להשפיע על איכות הסביבה, לצמצם צפיפות בערים ולהועיל לאנושות.
ג'נטריפיקציה אטומית
לא מעט ישראלים מפנטזים על חיים בחו"ל - הן לשם הזדמנויות קריירה והן כדי ליהנות מכלכלות בהן יוקר המחייה לא מחסל את המשכורת בקצב הישראלי. ואולם, כנראה שלמעט מתכנתים שיודעים שירוויחו היטב, אף אחד לא חולם על סן פרנסיסקו; הצמיחה המהירה של מגזר ההייטק בעיר הפך את הדיור ליקר בצורה קיצונית, כמו גם את רוב המוצרים והשירותים. השבוע נודע שפרויקט דיור מוזל - אחד המעטים שבעיר - מוקם במספנות סן פרנסיסקו הישנות, בהן השתמש צי ארצות הברית בעבר לניקוי ספינותיו לאחר ניסויי פיצוצים גרעיניים. במילים אחרות, הג'נטריפיקציה בעיר נהייתה כה חמורה, שמי שרוצה לקנות בה דירה בזול, לא צריך להיות מופתע כשילקה במחלות קרינה או יגלה שהחתול שלו זוהר בחושך.
כדור הבדולח של LG
חברת LG חשפה בשבוע שעבר את ה-G7, סמארטפון דגל מרשים למראה, שבראש המסך שלו יש מגרעת ובה מצלמה ומיקרופונים, כמו של האייפון X. התצורה הזו, שכה מזוהה עם אפל (למרות שהופיעה קודם במכשיר האסנשיאל PH1), הופיעה גם במכשירי וואווי, אסוס, נוקיה ורבים אחרים. אבל לטענת בכיר ב-LG, החברה "חשבה על העיצוב הזה עוד לפני אפל".
גם בכיר בוואווי טען שהמגרעת הזו היתה על שולחן השרטוט של החברה הסינית עוד לפני שלוש-ארבע שנים. חברים, אין שום בושה בלחקות תכונות שימושיות ועיצובים פופולריים; בימינו חדשנות היא גם לדעת ממי להעתיק. אבל לאף אחד לא אכפת שחשבתם על זה קודם, אם לא עשיתם משהו בעניין. להזכירכם, לפני שלוש-ארבע שנים וואווי עדיין התאמצה לבדל את עצמה מעשרים יצרניות סיניות אחרות ו-LG עוד נאבקה לצאת מצילה של סמסונג.