חיישני Innoviz הישראלית יותקנו במכוניות האוטונומיות של BMW
מערכות הגילוי של החברה נבחרו עבור מכוניות ענקית הרכב שיושקו ב-2021. מנכ"ל החברה עומר כילף סיפר ל"כלכליסט" על יתרונות המערכת והתוכניות של BMW עבורה
- אינוביז מרחיבה את סבב הגיוס השני שלה ל-73 מיליון דולר
- אינוויז מגבירה מהירות עם גיוס ענק של 65 מיליון דולר
- אינוביז חתמה על הסכם שת"פ עם ענקית חלקי הרכב הבריטית דלפי
החברה פיתחה חיישנים המאפשרים יכולת סריקה מתקדמת המייצרת מיפוי תלת ממדי מדויק של סביבת הרכב, גם בתנאי מזג אוויר קשים. גלאי הלידאר של אינוויז מציג שיפור משמעותי בטווח וברזולוציה, תוך הוזלה משמעותית במחיר. מחירה של מערכת בודדת של אינוויז עומד על כמה מאות דולרים, בהתאם לכמה פרמטרים.
אינוויז, שהוקמה ב-2016, צמחה בקצב יוצא דופן; היא השלימה עד כה גיוסי הון של 82 מיליון דולר, בין השאר מחברות כמו דלפי, מאגנה וסופטבנק. היא מונה היום 150 עובדים ועומדת לפני התרחבות למספר מדינות נוספות.
מהחברה נמסר כי BMW בחרה באינוויז לאחר הליך בדיקה ארוך וקפדני, ולאחר שהפתרון הטכנולוגי של החברה עמד ברף הבטיחות, האמינות והביצועים הטכנולוגיים הגבוה אותו הציבה. אינוויז נבחרה גם משום שהיא מסוגלת לספק מעטפת אלגוריתמית מבוססת למידה עמוקהשמנתחת את הסביבה ומזהה את העצמים, המכשולים ותוואי הנסיעה - יכולות שהכרחיות עבור תעשיית הרכב לייצור המוני של מכוניות עצמוניות.
קפיצת דרך טכנולוגית
"אנחנו בקשר עם BMW כבר מעל לשנה" אמר ל"כלכליסט" עומר כילף, מנכ"ל ומייסד אינוויז. "הצוותים הטכנולוגיים של שתי החברות בילו ביחד שעות רבות באופן יומיומי ונוצרו יחסי אמון. זו פעם ראשונה שמדברים על רכב עם יכולות אוטונומיות מלאות שייצא לייצור המוני. עד עכשיו ראינו רכבים בניסויים ושירותי הסעות משותפים. אנחנו מאוד גאים להיות אלה שנמצאים ברכב האלפא הזה. הרכב הזה פותח את הדלת לשאר התעשייה".
"רכב אוטונומי הוא פרויקט מורכב מאוד מאוד שיש בו הרבה רכיבים מעבר ללידאר, אבל הלידאר הוא האלמנט החדשני ביותר בכל הפרויקט הזה. הלידארים שקיימים היום יקרים מאוד, גדולים ומסורבלים וברובם לא מדויקים. קפיצת הדרך הטכנולוגית בתחום הזה צריכה להיות גדולה מאוד. המוצר צריך להיות קטן מספיק בשביל לשבת בתוך הרכב, מדויק מאוד וזול. אנחנו הצלחנו לפתור את כל הפרמטרים האלה".
"BMW והיצרניות הרכב הגרמניות בכלל הן מובילות טכנולוגיות של התעשייה הזו. חברות אחרות מסתכלות על מה שהן עושות ולוקחות את אותה טכנולוגיה בהפרש של חצי שנה כי אין להן את הצוותים הטכנולוגיים שיבלו שנה במעבדות של אינוויז כמו ב-BMW עשתה".
אנחנו עדיין מדברים על כלי רכב שיהיה יקר מאוד עבור הציבור הרחב בשלב ראשון, מה היקף הפרויקט הזה?
"קודם כל BMW זה רכבי יוקרה. אבל אנחנו לא מדברים רכבי ניסוי במספר קטן. הפלטפורמה אמורה לשרת אותם לא למודל אחד או שניים. זה המון עבודה לפתח רכב אוטונומי ולא עושים את זה בשביל מוצר או שניים".
יש בישראל פעילות ענפה של טכנולוגיית אוטומוטיב, מה רמת שיתוף הפעולה עם הממשלה?
"אנחנו מעורבים בכל מיני דיונים בתחום שנתמכים על ידי הממשלה לקידום הטכנולוגיה בארץ, אם זה באמצעות אזורי ניסוי או קישור לחברות. יש רצון אמיתי להפוך את ישראל למעצמת רכב אוטונומי".
היקף הפעילות בארץ מהווה יתרון?
"בהחלט. זה מוביל לזה שמגיעות לפה משלחות משמעותיות ובכירות של אנשים שמבינים שיש פה היצע מאוד גבוהה. שיתופי פעולה קיימים מובילים לנוספים. מה גם שלחברות הרכב האירופיות נוח מאוד לעבוד עם ישראל מבחינת הפרשי השעות. מרכז הפיתוח שלנו תמיד יישב בארץ והיום יש לנו גם קו ייצור בחיפה, שניהם הולכים להתרחב משמעותית".
מקדמים ניסויים ברחבי הארץ
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ מסר בתגובה כי משרדו משקיע בשנים האחרונות משאבים רבים ביצירת תשתיות מתקדמות שנועדו להתמודד עם עומסי התנועה ולצמצם את מספר תאונות הדרכים. "ישראל נמצאת בחוד החנית בכל הקשור למערכות טכנולוגיות של הרכב. משרדנו מקדם ותומך בטכנולוגיות תחבורה מתקדמות, שנועדו להפחית משמעותית את המעורבות של הגורם האנושי בתאונות דרכים, ולאפשר ניהול טוב יותר של התנועה בכבישים. הטכנולוגיה מתקדמת בצעדי ענק, וחובתנו ללוות אותה מהבחינה הרגולטורית, כדי שניתן יהיה ליישם אותה בהקדם", הוסיף כץ.
השר כץ הוסיף כי משרדו מקדם הקמה של אתרי ניסויים אוטונומיים שונים בכל רחבי הארץ, בהם חניון האצטדיון העירוני בנתניה, כביש המוביל למטמנה באשדוד, חניון הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, מנהרות כביש 6 שנכרו צפונית לעין תות וכן בקטעי דרך נוספים בתל אביב ובאילת.
ד"ר ענת בונשטיין, ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, מסרה: "דוגמה זו רק ממחישה את התפקיד המרכזי שיש לחברות הישראליות בעולם הרכב והתחבורה המרתק. העובדה שיצרנית כמו BMW מכניסה טכנולוגיה זו לייצור המוני בעצם מכתיבה לכלל התעשייה את זמן הכניסה ואת הסטנדרטים לטכנולוגיות תומכות רכב אוטונומי".