היזמות חיונית לעתיד המדינה
גם ב־70 השנה הבאות תהיה ישראל זקוקה ליזמים שמאמינים שהם כאן כדי להישאר. לא כל יוזמה חייבת להיהפך לצ'ק פוינט, אבל חלק מהן יצליחו בענק
- לראשונה: פרס ישראל להייטק יוענק לגיל שוויד, מייסד צ'ק פוינט
- מריוס נכט מכר כמעט את כל אחזקותיו בצ'ק פוינט
- אכזבה מנתוני ההכנסות בצ'ק פוינט; גיל שויד: "לא צמחנו בארה"ב כמו שרצינו"
כשהקמנו את צ'ק פוינט, החלומות שלנו היו דומים לחלומות של יזמים ויזמות שאותם אנחנו פוגשים היום בפעילותנו עם חברות סטארט־אפ מקומיות. גילינו בעיה שמישהו היה חייב לספק לה פתרון. אמונה חזקה במוצר - בשילוב עם מעט סקפטיות ששמה את הכל בפרופורציות הנכונות — גרמה לנו להאמין שאנחנו יכולים להיות אלה שיפתרו אותה. הבנו שכדי להצליח אנחנו לא יכולים להסתמך רק על השוק המקומי הקטן אלא צריכים לפרוץ את גבולות המדינה. עשינו את כל מה שאנחנו יכולים כדי לעשות את זה מפה. השקענו את כל כולנו בפתרון טכנולוגי והגדרנו לעצמנו מראש את התחומים שבהם הבנו שפשוט לא נצליח לעשות זאת לבדנו. ההבנה הזו, של מה אנחנו כן ומה אנחנו לא, אפשרה לנו להעז בלי להפריז ולמצוא את השותפים המתאימים ליציאה לדרך. אחרי 25 שנה, הדרך הזאת הובילה את צ'ק פוינט למקום הבינלאומי המכובד שבו היא נמצאת כיום.
בעולם הטכנולוגיה 25 שנה הן הרבה מעבר לדור. ועדיין, מדובר בתקופה משמעותית שממנה ניתן ללמוד ולהפיק לקחים שחוצים את גבולות ההייטק, ומספרים משהו מסיפורה של מדינה שנתפסת בעיני רבים כאומת הסטארט־אפ.
הרבה דברים קרו ב־25 השנה הללו. אינספור אתגרים והמון למידה בזמן תנועה, שנהפכה לשם נרדף לפעילותו של כל יזם ויזמת שקוראים את השורות האלה. אבל דבר אחד בסיסי מאוד ליווה את המסע מתחילתו, והוא נכון גם לכל חברה שקמה כיום: רעיון טוב, יכולות יוצאות דופן ושוק אטרקטיבי וצומח הם תנאים מצוינים ליציאה אל הדרך. אם יש משהו שאת או אתה יכולים לעשות באופן מוצלח במיוחד — זו נקודת התחלה מתבקשת. אם תתמקדו במה שאתם יודעים לעשות היטב ותתנו לזה ביטוי במוצר שמספק מענה לאתגרים אמיתיים, ייתכן בהחלט שתוכלו לספר את הסיפור של הצ'ק פוינט הבאה, אפילו בתוך פחות מ־25 שנה מהיום.
גם היום אנחנו ממשיכים לפעול בתעשייה הזו ועסוקים, כל אחד בפני עצמו, בעולם ההייטק ובדרכים חדשות לפתח אותו. אנחנו ממשיכים לפגוש בכל יום ביזמים ויזמות עם ברק בעיניים ורעיונות יוצאי דופן. אמנם קשה לדעת אילו מהרעיונות הללו יעמדו במבחני השוק ואילו חברות ייהפכו למובילות שוק — אבל קשה להישאר אדישים אל מול אותו צורך עז לייצר שינוי, לפתור בעיות ובעיקר — ליזום.
לא כל יוזמה חייבת להיהפך לצ'ק פוינט הבאה. המנועים האמיתיים של התעשייה שלנו, אלה שהופכים את ישראל לחברה החדשנית שהיא, הם עצם הקמת עסק משלכם, תרגום הרעיון והיכולת האישית למוצר שמשפר מציאות, עבודה עם אנשים שאתם רוצים לצדכם ובעיקר האומץ לממש את חוש היזמות. לא פחות חשוב מכך הוא תרגום היוזמה למעשה. זו הדרך להבטיח שכלכלת ישראל תמשיך לצמוח ותישאר בחזית החדשנות והיזמות הבינלאומית.
במדינת ישראל, 70 שנה לאחר הקמתה, יש מקום רב לעוד חברות שיקומו כאן, יגדלו כאן ויישארו כאן. הכלים שעמדו לרשותנו לפני 25 שנה רק הלכו והשתבחו. התשתית האנושית המיוחדת שמאפיינת את החברה הישראלית, ושעליה מבוססת התעשייה הזאת, עוד התפתחה והתחזקה. ישראל היא המדינה עם מספר הסטארט־אפים הגדול ביותר לנפש והיא צריכה שגם ב־70 השנה הבאות שלה יקומו כאן עוד הרבה חברות, קטנות וגדולות כאחד, שמתמידות בדרך וממשיכות להאמין שהן כאן כדי להישאר. השילוב של היוזמה עם הערכים הללו הביא את תעשיית ההייטק המקומית לאן שהגיעה. אלו גם יערבו לכך שהעתיד שלה יהיה אף מבטיח יותר מההווה.