הערכה: פייסבוק תפסיד מיליארדי דולרים בגלל מחדל הפרטיות
חברת המחקר GBH צופה שפרשת קיימברידג' אנליטיקה תגרור הפסד של כ-3% מהכנסות הפרסום של הרשת החברתית. ואולם, הנזק התדמיתי שלה לא צפוי להבריח את המשתמשים בהמוניהם
שערוריית קיימברידג' אנליטיקה עלולה להוביל לפגיעה לא מבוטלת בפייסבוק: דניאל אייווס, האסטרטג הראשי של קבוצת האנליסטים GBH, מסר ל-CNBC כי להערכתו, הנזק התדמיתי שגררה הפרשה צפוי לפגוע בהכנסותיה מפרסום - בשיעור שיכול להגיע ל-2 מיליארד דולר.
- המופע של מארק צוקרברג בקונגרס
- ביקורת על צוקרברג בקונגרס: "פייסבוק מתחילה להיראות כמו 'המופע של טרומן'"
- הצעת חוק בארה"ב מבקשת להגביל משמעותית את הריגול בפייסבוק
להערכת אייווס, כ-15% ממשתמשי פייסבוק צמצמו את פעילותם ברשת החברתית מאז נחשפה הפרשה. ואולם, לא סביר שיינטשו אותה לחלוטין. אייווס סבור שפייסבוק הצליחה להכיל את המשבר בכל הנוגע לתדמיתה בקרב המשתמשים, והנזק נמצא בשליטה - מה שעשוי להניח את דעתם של המפרסמים. עדיין מוקדם מכדי לדעת כיצד תשפיע הפרשה על הרשת החברתית; הערכת GBH מתבססת על מחקר פנימי שערכה עצמאית, ושילבה עם סקר משתמשים.
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בעצמו הזכיר את חשיבות פעילות הפרסום למודל העסקי של החברה. "משתמשים לא משלמים בעד השירותים שלנו. אנו מוכרים שטחי פרסום", אמר אתמול בשימוע בבית הנבחרים. על פי צוקרברג, הפרסום חיוני לרשת החברתית ומאפשר שימוש בחינם. לדברי מנכ"ל פייסבוק, תמיד תהיה גרסה חינמית של הרשת החברתית, מה שיאפשר להנגיש אותה למשתמשים בכל העולם בלי קשר לכוח הרכישה שלהם.
אייווס סבור שעל פייסבוק להימנע ממודל מנוי - שכן אולי יספק פרטיות גדולה למשתמשים ויכניס לחברה כסף באופן קבוע, אך גם ייפגע בעיקרון הפעולה של הרשת החברתית, מה שיוכל להרחיק ממנה מפרסמים.
פייסבוק היא בבסיסה חברת שירותי פרסום; הכנסותיה מגיעות משימוש במידע הפרטי של הגולשים - אותו היא אוספת מהתוכן שהם מפרסמים, מהמיקום שלהם, מהלייקים שהם עושים ומהאתרים אליהם גלשו (ניטור שמתבצע באמצעות כפתורי הלייק שמוטמעים בהם). לפי הערכת חברת Pivotal, גוגל ופייסבוק החזיקו שתיהן ב-73% משוק הפרסום המקוון בארה"ב ב-2017. באותה השנה החזיקו השתיים ב-61% משוק הפרסום המקוון העולמי כולו - כשפייסבוק שלטה ב-18% ממנו.
התנהגות המפרסמים תהיה המבחן האמיתי למשבר קיימברידג' אנליטיקה: בשנה האחרונה נטשו מפרסמים פלטפורמות בשל שערוריות שקשורות לפרסום תוכן פוגעני או בעייתי - כמו שקרה ליוטיוב בחודשים האחרונים - אך עדיין לא נודע על מפרסם משמעותי שעזב את פייסבוק בשל סוגיית דליפת מידע.