מחוקקים בארה"ב רוצים להכריח את פייסבוק וטוויטר להילחם בבוטים
הצעת חוק שהוגשה בקליפורניה תאסור על הפצת פייק ניוז ותוכן בעייתי אחר באמצעות חשבונות אוטומטיים - כלי מרכזי לדיסאינפורמציה בימינו. ההצעה צפויה לעבור בחודש הקרוב, על אף התנגדותן הטבעית של ענקיות המדיה החברתית
המאבק בפייק ניוז עולה כיתה: מחוקקים בקליפורניה הגישו הצעת חוק שאם תעבור, תחייב את פייסבוק וטוויטר לזהות ולחסל את המוני הבוטים שפעילים בהן. אותם בוטים הם חשבונות אוטומטיים שמשמשים להפצת פייק ניוז ותעמולה - אך גם נוזקות וחומר פרסומי. בנוסף, משתמשים הבוטים לשיפור מלאכותי בפופולריות של חשבונות ועמודים אמיתיים.
- חוק חדש במלזיה: שש שנות מאסר למפיצי פייק ניוז
- יוטיוב תיעזר בקישורים לוויקיפדיה כדי להילחם בתוכן פוגעני
- חוקרי MIT: השקרים בטוויטר ויראליים פי כמה מהאמת
הצעת החוק הוגשה על רקע חשיפת פרשת קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה נגנב מידע אישי רב מפייסבוק ולאחר מכן הופעל לתמרון דעת הקהל - בין היתר באמצעות בוטים למיניהם.
השימוש בבוטים עלה לכותרות בשנה האחרונה בשל השימוש בהם להפצת תעמולה בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, כמו גם בהצבעת הברקזיט ולאחרונה גם בדיון האמריקאי על חוקי הנשק המקומיים. בוטים למיניהם צייצו מחדש כמעט חצי מיליון פעמים את ציוצי טראמפ בשיאו של המירוץ לבית הלבן - וכמעט שהתעלמו מציוצי מתחרתו הילרי קלינטון.
בוב הרצברג, מחוקק דמוקרטי מקליפורניה אמר בהצגת החוק: "אנחנו צריכים לדעת אם יש לנו ויכוחים עם אנשים אמיתיים או עם מניפולציה. כרגע אין לנו חוק וזה כמו מערב פרוע".
על פי ההצעה, הפעלת בוטים שמתחזים לבני אדם תהיה בלתי חוקית, והנהלות טוויטר ופייסבוק יחויבו להעניק למשתמשים כלים חדשים לדיווח ומלחמה בהם. בנוסף, יחויבו החברות לספק נתונים חודשיים על מלחמתן בבוטים ליועץ משפטי חיצוני. לפי הערכות, החקיקה צפויה לעבור בחודש הקרוב - על אף הצפי להתנגדות מצד החברות עצמן.
בתוך כך, עשתה פייסבוק עצמה צעד שנועד לצמצם את הפצת החדשות המזויפות: החברה השיקה תכונה שתציג לגולשים יותר מידע על כל פוסט שסומן כחשוד. פייסבוק החלה לבחון את התכונה עוד באוקטובר שעבר, ועתה תנגיש אותה למשתמשים בצורה רחבה יותר, בתחילה בארצות הברית. כל פוסט חשוד יציג את מקור הידיעה, את המיקום הגיאוגרפי בו זכה לפופולריות ויקבל קישורים למקורות שמציגים דעה מנוגדת או הרחבת פרטים.
לכאורה, יכול כלי כזה לספק לציבור מידע שיסייע לו בזיהוי מניפולציות תוכן, אך הצגת המידע תלויה בסימון הפוסטים כחשודים בעיני הקהל. לפיכך, יש כאן מידה של העברת אחריות מפייסבוק למשתמשים עצמם. יתכן שהרשת החברתית לא רוצה להכחיד את הפייק ניוז לחלוטין, שכן מדובר בתוכן שזוכה לשיתופים ומגביר פעילות גולשים - יעד חשוב עבורה שמעיד על צמיחה פוטנציאלית.