פרשנות
דמעות של מסכים: המרוויחות הבלתי צפויות מההתמכרות למובייל
יצרניות טיפות העיניים שמחות מאוד על כך שהציבור מבלה יותר ויותר שעות מול המסך. ביפן לבדה חל זינוק של 44% במכירות בחמש השנים האחרונות ושירותי הסטרימינג כבר החלו בעצמם להמליץ למשתמשים לקנות טיפות
נתונים שפרסם עיתון ניקיי היפני חושפים זווית מקורית על ההשלכות הבריאותיות של השימוש הגובר בסמארטפונים. לפי חברת מחקר השוק פוז'י קייאי, בחמש השנים האחרונות זינקו מכירות טיפות העיניים ביפן ב-44%, ובשנה האחרונה לבדה ב-7%.
נתונים דומים מגיעים מחברת הפארמה היפנית טומוד, שדיווחה על עלייה של 5.7% במכירות טיפות עיניים בדצמבר לעומת התקופה המקבילה ב-2016.
הסמארטפונים כמובן אינם האשם היחידי בזינוק בפרקי הזמן שאנחנו מבלים מול מסכים. חברות הפארמה זיהו את ההזדמנות ומשווקת תמיסות שונות כמו טיפות לשיכוך כאבים ודמעות מלאכותיות, שנחשבות לפתרון הנפוץ לבעיית עייפות המסכים.
שיתוף פעולה בין מותג טיפות העיניים האמריקאי המצליח Visine ושירות הסטרימינג Hulu אף קורא ללא בושה להצטייד בבקבוקון לפני שמתיישבים לבינג' המיוחל.
קל לראות בשימוש הגובר בטיפות עיניים דוגמה מובהקת לאופן שבו האדם משעבד את עצמו למכונה תוך תשלום מחיר בריאותי. אך החלופה של ויתור על המכשירים האלקטרוניים קשה גם היא. גם אני, כמו משתמשים רבים אחרים, סובל מבעיית היובש הנלווית לשימוש המתמיד במסכים.
התופעה כה רווחת עד שגם הרופאים נאלצו להתאים את עצמם למגיפה החדשה. שיחה עם רופאי העיניים מגלה כי חלקם הפכו למומחים בנושאים כמו מרחק מהמסך, זמני שימוש ורמות בהירות, שנוספו לדלקות הפרקים והגידים של אנשי המקלדות בעשורים הקודמים. הטכנולוגיה גובה מחיר שאינו תמיד ברור מראש. עלינו להחליט עד כמה הוא יקר עבורנו.