רשמית: האיחוד האירופי יטיל מס חדש על רווחי חברות טכנולוגיה
חדשות רעות לענקיות ההייטק: נציבות המס של האיחוד מרענן את החקיקה כך שתאפשר למסות חברות כאמזון, גוגל ופייסבוק לפי מיקום הלקוחות שלהן ולא לפי מיקום המטה. להערכת האיחוד, מס שכזה יוכל להכניס לאיחוד כ-5 מיליארד יורו בשנה
- שערוריית הבחירות: האיחוד האירופי וה-FTC חוקרים את פייסבוק
- האיחוד האירופי מתכנן להטיל מס של כ-3% על ענקיות ההייטק
- האיחוד האירופי יתן למפתחים ועסקים קטנים כוח מול גוגל ואפל
השינויים שמוצעים לאופן בו ימוסו תאגידי ההייטק האמריקאים יכולים להגדיל משמעותית את הסכומים שחברות אלה יצטרכו לשלם. על פי מידע מהנציבות האירופית, חברות טכנולוגיה בינלאומיות משלמות למעשה מס של 9.5% - לעומת 23.3% שמשלמות חברות מסורתיות. על פי הנציבות, אם מדינות חברות יטילו על אפל, פייסבוק, גוגל והאחרות מס של 3% בלבד, יוכלו להפיק הכנסה של כ-5 מיליארד יורו בשנה.
"החוקים שקדמו לעידן האינטרנט לא מאפשרים למדינות החברות למסות חברות דיגיטליות שפועלות באירופה, כאשר אין להן נוכחות פיזית גדולה על אדמתה", אמר פייר מוסקוביצ'י, נציב האיחוד האירופי למיסוי.
המאמצים האירופים לכפות על חברות גדולות לשלם את סכום המיסים הנכון אינם חדשים. אמזון, למשל, שמשרדיה הראשיים נמצאים בלוקסמבורג, אך פועלת במסגרת חברות אירופיות שונות, נהנית מהסדרי מס מיוחדים. בשנה שעברה הורתה הנציבות האירופית ללוקסמבורג לגבות בחזרה 250 מיליון יורו של הטבות מס "בלתי חוקיות" שקיבלה אמזון.
על פי החוקים המוצעים החדשים, אמזון לא תמוסה עוד בלוקסמבורג על כך שמשרדיה ממוקמים שם, אלא תמוסה על ידי כל מדינה בה יש לה לקוחות. חברה דיגיטלית תמוסה היכן שהיא עומדת באחד הקריטריונים הבאים: הכנסותיה השנתיות באירופה עולים על 7 מיליון יורו; יש לה יותר מ-100,000 משתמשים בשנת מס אחת; או שהיא יוצרת יותר מ-3,000 חוזים עסקיים חדשים למתן שירותים דיגיטליים בינה לבין לקוחותיה בשנת מס אחת.
תכניות האיחוד כוללות גם מס ביניים שאמור למנוע ממדינות לנקוט בצעדים חד צדדיים, אשר ייצרו הפרעות בשוק האירופי, וזאת עד אשר ייושם פיתרון ארוך טווח. מס הביניים ימסה הכנסות שמגיעות ממכירת שטחי פרסום מקוונים, מפעילויות תיווך דיגיטליות שמאפשרות למשתמשים לבוא באינטראקציה עם משתמשים אחרים, וממכירת מידע שמקורו במשתמשים.