מאחורי הקלעים של אלפבית: שרשרת העוצמה של לארי פייג'
ב-2015 הוקמה אלפבית, חברת האחזקות שתחתיה גוגל, יוטיוב, וויימו ומיזמים אחרים של ענקית הטכנולוגיה. מכתב שנשלח ל-SEC מפרט את שרשרת הדיווח ומבנה השליטה בכל חברה, שמתרכזת בידיו של מייסד גוגל
- מייסד Nest: גוגל הזיקה לחברה לאחר הרכישה - ופגעה גם בעצמה
- יוצאי גוגל ופייסבוק: לתקן את הנזק שגרמה הטכנולוגיה לאנושות
- משפט אובר: קלאניק ראה במייסד גוגל דמות אח גדול
המכתב פורסם בתגובה לבקשה של ה-SEC לפירוט אופן פעילותה של אלפבית, בדגש על הליך קבלת ההחלטות בה ותפקידם של פייג' ומנכ"לי החברות הבנות.
ב-2015 שינתה גוגל את המבנה התאגידי שלה והקימה את אלפבית כחברת אחזקות שתחתיה פועלות כחברות עצמאיות גוגל וחברות שונות שקודם לכן היו חטיבות בגוגל - וויימו, Calico, Verily ו-X. אלפבית שבה והזכירה במכתב שכל חברה, או "הימור" (Bet), תחת המטריה התאגידית שלה מנוהלת בנפרד על ידי מנכ"ל חזק שמדווח ישירות למנכ"ל אלפבית, לארי פייג'.
החברה פירטה בהרחבה את חלוקת התפקידים: "פייג' קובע את האסטרטגיה העסקית הכללית של החברה, ואחראי להקצאת משאבים ולהערכת ביצועים. בנוסף, הוא מקבל החלטות אסטרטגיות ומעריך את הביצועים של החברות השונות. סרגיי ברין הוא נשיא אלפבית וחבר דירקטוריון. הוא מתמקד בייעוץ למחקר ויוזמות פיתוח מוצר ב'הימורים אחרים' (הכינוי של אלפבית לחברות הבנות שאינן גוגל, ע"כ). סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, ומנכ"לי ה'הימורים האחרים' אחראים לעסקים שלהם, מדווחים ישירות ושומרים על קשר קבוע עם פייג'".
אף שגוגל היא שמספקת את מרבית הכנסות אלפבית (ברבעון האחרון של 2017, סיפקה גוגל 22.23 מיליארד דולר מתוך 32.32 מיליארד דולר בהכנסות סך הכול), פייג' עצמו הוא שאחראי על ניהול המשאבים התקציביים וחלוקתם בין החברות השונות. "המדד הפיננסי המרכזי שבו משתמש פייג' כדי להעריך את הביצועים של החברות השונות ולהקצות להן משאבים הוא רווח או הפסד תפעולי", נכתב. "כחלק מהליך ההערכה השנתי שלנו, פייג' מאשר תקציב תפעולי לגוגל ולכל אחד מההימורים האחרים. הוא לא מקצה משאבים לתחומי מוצרים ספציפיים בכל חברה. פיצ'אי ומנכ"לי החברות האחרים אחראים לקבלת החלטות על הקצאת משאבים פנימית והערכת הביצועים של הפעילויות השונות".
בחלק אחר במכתב מפרטת אלפבית את הליך קבלת ההחלטות בגוגל: "הליך התכנון השנתי של גוגל מתחיל עם הצוות הפיננסי שמפתח תחזית פיננסית ראשונית. התחזית כוללת יעדי הכנסות ורווח תפעולי ונבחנת על ידי פיצ'אי ורות פורת (סמנכ"לית הכספים של אלפבית ושל גוגל, ע"כ). ב-2017, המידע שותף גם עם פייג' והדירקטוריון. על סמך התחזית הפיננסית, הצוות הפיננסי עובד עם חטיבות המוצר השונות כדי להכין תוכנית עסקית שנתית שכוללת הכנסות, רווח גולמי, הוצאות תפעוליות, רווח תפעולי ומספר עובדים למוצרים השונים (פרסום, יוטיוב, ענן, חומרה, חנות פליי וכו').
"התוכנית העסקית השנתית מוגשת לביקורתו של פיצ'אי. הוא יכול לבקש שינויים ואחראי לאישור התוכנית כולה. אחרי אישורו, גרסה מקוצרת של התוכנית מוגשת לבחינה ולאישור ראשוני של פייג'. אישור סופי ניתן כחלק מהשלמת התוכנית העסקית השנתית של אלפבית".
החברות האחרות מקיימות גם הן הליך דומה, לאחר קבלת אישור ראשוני מפייג' הן מאוחדות לתוכנית השנתית של אלפבית. "התוכנית מוגשת לפייג'", נכתב. "הוא יכול לבקש שינויים ואחראי לאישורה. אחרי שפייג' בחן ואישר את התוכנית העסקית השנתית של אלפבית, היא מוצגת לדירקטוריון".
החלטות מרכזיות בגוגל, דוגמת התרחבות לשווקים חדשים, השקת מוצרים חדשים, תכנון ויישום אסטרטגיות שיווק חדשות, ביצוע מיזוגים או רכישות משמעותיות והקצאת משאבים בגוגל עצמה מתקבלות על ידי פיצ'אי, שאחראי גם להערכת ביצועים של מוצרים שונים בגוגל. "בשעה שלפייג' יש סמכות לקבל החלטות משמעותיות, להעריך ביצועים ולהקצות משאבים להימורים אחרים ולגוגל ככלל, פייג' וסרגיי ברין לא אחראים ישירות להחלטות בגוגל", נכתב.
פיצ'אי הוא הבכיר היחיד בגוגל שמדווח ישירות ונמצא בקשר קבוע עם פייג', כאשר מנהלי החטיבות השונות בגוגל כפופים ישירות לפיצ'אי. "עם זאת, פייג' וברין עובדים לפעמים עם מנהלי חטיבות בגוגל. האינטראקציות שלהם כוללות ייעוץ בהנדסה ונושאים טכניים שקשורים למחקר ולפיתוח מוצר".