פרשנות
מעיצוב פנים ועד לבירה: חדשנות מזן חדש
סייבר, ענן ורכב אוטונומי אמנם נראים כתחומים שמושכים המשקיעים, אבל חדשנות יכולה להימצא במקומות רבים - כפי שהוכיחו וייסבירגר ו-IvyMark, שתי חברות ישראליות שהצליחו לשבש תעשיות ותיקות ולקצור עשרות מיליוני דולרים
חדשנות היא נשמת אפה של תעשיית ההייטק, היא מה שהופך את ההשקעה בפיתוחים טכנולוגיים לכדאית ומייעלת תעשיות קיימות. חדשנות משבשת היא הצורה המעניינת ביותר שלה, זו שלא רק משנה תעשייה קיימת אלא נוטלת אותה בידיה, מסלקת את האבק ומשנה את פניה.
- מקנאים בעובדי ההייטק? מחקר מצא שחדר הכושר והמטבח המתוקתק לא עוזרים
- חברת Houzz קונה את IvyMark ב-30-45 מיליון דולר
- משקיעים פרטיים ב-OurCrowd יקבלו החזרי מס על השקעותיהם
כך עשתה אובר לענף המוניות והנסיעות, כך עשתה Airbnb לענף המלונאות וכך עשתה WeWork לחללי העבודה. וכך עושים גם הסטארט-אפים הישראלים IvyMark ווייסבירגר (WeissBeerger), שנמכרו לאחרונה באקזיטים מרשימים, לתחומי עיצוב הבית וניהול הברים.
האוז (Houzz) של בני הזוג הישראלים לשעבר עדי טטרקו ואלון כהן הבינה שעולם עיצוב הבית צמא לחדשנות. התובנה הזו הפכה את החברה לבעלת שווי שוק של 4.4 מיליארד דולר. מייסדות IvyMark אלכסנדרה שכינזי ולי רוטנברג חשבו באופן דומה, ראו ששוק העיצוב שבו הן פועלות וחיות צמא למודרניזציה ופיתחו מוצר שנועד לבעלי המקצוע, המעצבים. רכישת IvyMark בידי האוז בסכום המוערך ב-30-45 מיליון דולר נועדה לייצר מכפיל כוח שייתן מענה לכל תעשיית עיצוב הפנים, מהמעצב, דרך החברות הפועלות בשוק ועד צרכן הקצה.
כמו IvyMark והאוז, גם וייסבירגר איתרה שוק שלא ידע עד כמה הוא צמא לחדשנות. מייסדי החברה אורי פינגרר ועומר עגיב הבינו שפאבים וברזי בירה הם לא רק מקור להנאה אלא גם לידע, כזה שניתן לכמת ועל בסיסו לבצע ניתוחי איכות. לפני כשבועיים הם מכרו את החברה ליצרנית הבירה הגדולה בעולם AB InBev תמורת סכום המוערך בעשרות מיליוני דולרים. הכלים שפיתחה וייסבירגר מעניקים ליצרני הבירה תובנות על כמויות המשקאות בברים, שעות הפופולריות ורסיסי מידע נוספים שהם יכולים למנף לתועלת כספית. החיבור בין החברה הישראלית ליצרנית הבינלאומית יצר עולם חדש של מידע שעד כה פשוט לא היה קיים.
החדשנות המשבשת של תעשיית ההייטק והסטארט-אפ תתפשט בשנים הקרובות לעוד ועוד תחומי חיים, החל מתחומי הביטוח והבנקאות שניצבים על ספה של מהפכה ועד ענפים שעוד לא חשבנו עליהם. המחסום העיקרי לחדשנות הזו הוא לא היזמים שששים אלי קרב, אלא במקרים רבים משקיעים שנעדרים את החזון והאומץ ללכת עם היזם אל השקיעה. אמנם קל להמר על טרנד פופולרי כמו סייבר או רכב אוטונומי, אך החוכמה האמיתית היא לצעוד באומץ לענפים שאף יזם לא דרך בהם קודם.