$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אנליסט של פייסבוק נדרש לגלות: למה לא אוהבים את צוקרברג?

סיפורו של העובד שהתבקש לחקור ולמצוא מה חושב העולם על מנכ"ל פייסבוק ומדוע, מחקר מגלה שגורמי ימין שמרניים הם צרכני ומפיצי רוב הפייק ניוז וכיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיות חדשות כדי לאבחן דיכאון קליני

יוסי גורביץ 16:0407.02.18
אני ואני ואני!

 

באפריל 2017 שכרה פייסבוק את האנליסט המקצועי טאביס מקגין. הוא חשב שיעסוק שם במחקרי שוק, כפי שעשה שלוש שנים בגוגל. אבל עוד בתהליך הגיוס שלו, גילה שלפייסבוק יש תפקיד שונה בתכלית עבורו: להיות האדם שימדוד את הדימוי הציבורי של מארק צוקרברג.

 

פייסבוק עמדה אז בלב הסערה שאחרי הבחירות של 2016. צוקרברג, ששכר גם שורה של מקצוענים מקמפיינים פוליטיים, החל במסעות ברחבי ארה"ב. ההנחה המקובלת, שהוכחשה שוב ושוב על ידי פייסבוק, היתה שצוקרברג שוקל כניסה לפוליטיקה. מקגין היה אמור להיות הסוקר של הקמפיין הזה. הוא התבקש לברר מיהם האנשים שמחבבים את מארק צוקרברג ולמה אחרים לא אוהבים אותו. הוא התבקש לגלות האם הציבור חושב שמנכ"ל פייסבוק הוא אדם שאפשר לסמוך עליו ומה חושבים על החברה באופן כללי.

 

למה הם לא אוהבים אותי? צוקרברג למה הם לא אוהבים אותי? צוקרברג צילום: בלומברג

 

 

פרט לצוקרברג, פייסבוק מדדה גם את הדימוי הציבורי של מס' 2 בפייסבוק, שריל סנדברג. מקגין התבקש למדוד את תגובת הציבור אליה: האם אהדו אותה, סמכו עליה, מה חשבו על הנאומים שלה, מה המעמד הציבורי שלה ביחס לצוקרברג. היא, דרך אגב, מגיעה מהסקטור הפוליטי; בעברה כיהנה כיועצת לשר האוצר בממשל קלינטון.

 

זה נשמע כאילו פייסבוק, חברה נסחרת, משתמשת בכספי המשקיעים כדי לממן קמפיינים פרסונליים; אבל כפי שמזכיר מקגין, צוקרברג הוא פייסבוק. המייסד מחזיק ב-60% ממניות השליטה של החברה, הוא קובע הכל, פחות או יותר.

   

לא ברור אם צוקרברג אכן ימשיך את הקמפיין שלו. בחודשים האחרונים, ככל שגבהה ערימת הזבל שצצה בעקבות קמפיין 2016 ופייסבוק הואשמה בהתעלמות מהתעמולה הרוסית, צוקרברג הוריד פרופיל. יכול להיות שהוא מקווה שישכחו לו את עניין המעורבות הרוסית עד מאי 2019, עונת הפריימריז הבאה.

 

לא בטוח שזה יקרה: מקגין ערך סקר אחרי שהוא עזב את פייסבוק. בו שאל אילו חברות פוגעות בציבור. מקרב כלל החברות בארה"ב, פייסבוק הגיעה למקום השני עם 37%, אחרי מרלבורו ולפני מק'דונלדס. בקרב חברות ההייטק, פייסבוק נחשבת לחברה המזיקה ביותר, עם 32%, כשטוויטר אחריה עם 27%. אם אתה נמצא בטריטוריה של מק'דונלדס ומרלבורו, כנראה שריצה לתפקיד ציבורי היא לא רעיון מוצלח.

 

פייק ניוז? לתור הימני

 

חוקרים אספו כמות אדירה של מידע מהמדיה החברתית, פילחו אותו על פי קטגוריות פוליטיות, והגיעו לכמה מסקנות. אחת מהן לא צריכה להפתיע: אנחנו מכירים אותה מאז 2014. המחנות הפוליטיים בארה"ב מקוטבים כל כך שהם לא ניזונים מאותם מקורות מידע, וכמעט שאין חפיפה בין מקורות המידע שלהם. השניה סנסציונית יותר: לטענת החוקרים, אם אתה מפיץ פייק ניוז, יש סיכוי סביר מאד שאתה משתייך לצד הימני-שמרני של המפה.

 

 

תומכיו הנלהבים מפיצים פייק ניוז. טראמפ תומכיו הנלהבים מפיצים פייק ניוז. טראמפ צילום: איי אף פי

 

 

מסתבר שקבוצת תומכי דונלד טראמפ היא הקבוצה שצורכת הכי הרבה פייק ניוז ובהתאם, גם מפיצה הכי הרבה את התכנים הללו. מדובר בקבוצה נפרדת מהרפובליקנים; יש חפיפה מסוימת ביניהן, אך לרפובליקנים יש הרבה יותר שיקול דעת.

 

ואולם, חשוב לזכור שאנחנו ברשת ואף אחד לא יכול לדעת אם אתה סוכן קרמלין או אמריקאי אמיתי. כך שלגמרי יכול להיות שמפיצי החדשות המזויפות הם גם היצרנים שלהן. ואף על פי כן, מדובר במדגם גדול מאוד של מידע. פה רצוי לציין שהחוקרים לא מצאו השפעה ניכרת של זרועות התעמולה הרשמיות של פוטין, RT וספוטניק.

  

שפת האובדן

 

הדיכאון הקליני אובחן במאה האחרונה, אבל הוא היה איתנו תמיד. "עד אשר לא יבואו ימי הרעה, והגיעו שנים אשר תאמר: אין לי בהן חפץ; עד אשר לא תחשך השמש והאור והירח והכוכבים; ושבו העבים אחר הגשם; ביום שיזועו שומרי הבית, והתעוותו אנשי החיל, ובטלו הטחנות כי מעטו, וחשכו הרואות בארובות, וסגרו דלתיים בשוק". כך כתב קהלת על הדעיכה המתמשכת אל המוות.

 

בימי הביניים דיברו על מלנכוליה, המרה השחורה, ואת המלך שאול ביעתה רוח רעה; לשדה הקרב יצא לאחר שרוח ניבאה את מותו. האודיסיאה מלאה בפוסט טראומה, וכשאודיסאוס בוכה הוא מדמה את עצמו לאישה שרואה את בעלה מוטל מת בשדה הקרב. קריאה זהירה בטקסטים אשוריים גילתה גם בהם סימנים של דכאון ופוסט טראומה: חיילים מדברים על ראיית רוחות האנשים שהרגו. רוחו של יוליוס קיסר, על פי האגדה, ביעתה את ברוטוס עקב הקרב הגורלי בפיליפי.

 

המערכת שתזהה את "שפת הדיכאון" המערכת שתזהה את "שפת הדיכאון" צילום: shutterstock

 

 

ותמיד, תמיד חוזר הדימוי של חשכה: עד אשר לא תחשך השמש והאור והירח והכוכבים. לדיכאון יש שפה משלו, וחוקרים ניסו להתחקות אחריה במשך שנים. ההגיון פשוט: אם תמצא את מבנה הלשון של הדיכאון, תוכל לאבחן את המחלה בשלב מוקדם.

 

וכאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה: כלי אבחון בדמות אלגוריתם שקורא כמות עצומה של טקסט, מנתח ומוצא דפוסים שתואמים לשל חולי דיכאון - מילים שחוזרות על עצמן בהקשרים מתאימים. אם אתה מוצא את השפה, אתה מוצא את החולה. ואם אתה מוצא אותו בזמן, אפשר להסיג את הצל. החולה נוטה לדבר במונחים אבסולוטיים, בשחור ולבן, לדחוק אחרים ולהתעסק בעצמו. הבעיה הקלאסית, כמובן, היא איך לזהות false positives: אנשים שמשתמשים ב"שפה" של הסובלים מדיכאון מבלי שהם דיכאוניים בעצמם. על זה עדיין עובדים.

 

יכולות האבחון חשובות מאוד, שכן מספר החולים בדיכאון הוא עצום; שיעורם באוכלוסיה מוערך ב-10%. יש להניח, בזהירות הנדרשת, שבמדינות רוויות פוסט טראומה, שיעורם גבוה יותר. חלק ניכר מהסובלים מהמחלה לא מודעים לה. הם חושבים שמה שניצב כצל מאחוריהם הוא משהו שגרתי, חלק מהחיים; הם חושבים שהוא תמיד היה שם, שהוא נמצא מאחורי כל אדם. ודיכאון קליני יכול להוביל להתאבדות ואף עושה זאת במקרים רבים.

 

התחלנו בקהלת ונסיים בו: ומתוק האור, וטוב לעיניים לראות את השמש.

  

קצרצרים

  

1. הרגולטורים הפיננסיים של ארה"ב אמרו אתמול (ג') לקונגרס האמריקאי שאין להם די סמכויות להגן על הצרכנים מפני הונאה במטבעות קריפטו, ועל כן הם מבקשים מהקונגרס להעניק להם סמכויות כאלו. יו"ר ה-SEC ציין את המובן מאליו: כשיש לך בורסות בלתי מפוקחות, די במהלכים מתואמים של מספר אנשים כדי לבצע מניפולציה במחיר. הרגולטורים ציינו שיש להם סמכויות כלפי בורסות רגילות, אבל לא כלפי בורסות קריפטו. כדי לשנות את המצב, יהיה צורך בחקיקה - דבר לא פשוט בממשל שחרט על דגלו את המאבק ברגולציה. נעדכן.

 

איך שומרים על הציבור מפני הונאות? איך שומרים על הציבור מפני הונאות? צילום: Coin/Flick

 

 

2. פורנהאב, אחד מפורטלי הפורנו הגדולים ביקום הנודע, הודיע שהוא אוסר על העלאה של סרטוני deepfakes, קרי סרטוני פורנו שבהם מולבשים פניהן של נשים אמיתיות על גופן של שחקניות פורנו. האתר נימק את ההחלטה שלו בכך שהסוג הזה של פורנו, שמשמש לעתים קרובות לצורכי שיימינג ונקמה, הוא פורנו שיוצר ללא הסכמה - הדמויות שמופיעות בו לא נתנו את הסכמתן. עם זאת, למרות ההחלטה עדיין ניתן למצוא סרטונים רבים כאלה באתר. יש לקוות שהמנהלים יערכו מסע טיהור עם להביור.

  

3. אפל הודיעה למחוקקים האמריקאים שהיא גילתה - הפתעה! - שיש שוק ענק לסוללות חלופיות לאייפון, ועל כן היא תתחיל לשווק כאלה. המכתב הזה הגיע לאחר השערוריה שבה התגלה שאפל האטה אייפונים כדי להמנע מהצורך להחליף למשתמשים את הסוללות הישנות שלהם. פתאום, אחרי שפרץ הבלאגן, אפל "גילתה" שיש שוק למה שהמשתמשים דורשים כבר שנים. Stay classy.

  

4. בעוד היא מסובכת במשפט מול וויימו, מנסה אובר לקבור פרשה אומללה אחרת מעברה: הסתרת הפריצה לאובר ב-2016, שגנבה את פרטיהם של המונים, על ידי תשלום להאקרים והסוואת התשלום כבונוס על חשיפת באג. ראש תחום האבטחה של החברה מסר עדות בשבועה בסנאט, שבה אמר ש"זו היתה טעות לא לדווח על כך קודם לכן." וואלה. אתה חושב? ועדת הסנאט אמרה שהתנהגותה של אובר "מעוררת דאגה". שזה כנראה הניסוח העדין ביותר שהסנאטורים יכלו למצוא.

  

 

 

5. חוקרים מוצאים סימני מחלה בקפיטליזם, ובמיוחד בתחום ההייטק. יש ירידה ניכרת במספר החברות החדשות שנוצרות, ונהירה של אנשים שעדיין נמצאים בכושר תפוקה מלא אל מחוץ לשוק העבודה. הירידה במספרם של עסקים חדשים פוגעת בעובדים, משום שהם מתקשים למצוא לעצמם עבודה חדשה וחלופית – מוקד של דינמיות ולמידה של כישורים חדשים. החוקרים חושדים שהסיבה לכך היא העובדה שהשוק לא תחרותי: שחברות קושרות זו עם זו נגד עובדיהן ונגד הציבור. שיש כמה שחקנים גדולים שפשוט יקנו אותך או יחקו אותך אם תצליח יותר מדי. במצב כזה, עם כל הדיבורים על "שיבוש", אי אפשר ליצור שינוי. וההבטחה העיקרית של קפיטליזם שוק - יצירת שפע - כושלת. 
בטל שלח
    לכל התגובות
    x