שוק המחשבים, תמונת מצב: הזינוק המפתיע של אפל
מכירות המחשבים למיניהם המשיכו לדעוך במהלך 2017, אך שלוש השחקניות האמריקאיות בשוק - HP, אפל ו-Dell - רשמו צמיחה ביחס ל-2016. לעומתן, נראה שלנובו עומדת במקום, אסוס צוללת והדעות עדיין חלוקות בנוגע לאייסר
שוק המחשוב האישי סיים את 2017 באקורד צורם; לפי נתוני חברות המחקר גרטנר ו-IDC, חלה ירידה של 2.8% בשיעור המכירות העולמי - מגמה שנמשכת מזה שנים. ואולם, ליצרניות האמריקאיות יש סיבה לשמוח; בעוד רוב השוק צנח, HP, אפל ו-Dell דווקא רשמו צמיחה.
- הפלישה של אמזון: אלקסה מגיעה למחשבי ווינדוס 10
- עובי של סמארטפון, סוללה של 20 שעות: המחשבים של CES
- חדש מ-Razer: תחנת עגינה שהופכת את הסלולרי ללפטופ
HP, שעומדת בראש טבלת המכירות העולמית, עברה שנתיים קשות מאוד במהלכן ביצעה שינויים ארגוניים מקיפים - אך עתה חיזקה את מעמדה כמובילת השוק: לפי גרטנר, צמחו מכירותיה ביחס ל-2016 ב-8.2% ולפי גרטנר - ב-4.6%.
לנובו הסינית, שהחזיקה את המקום הראשון בשנה שעברה, ירדה למקום השני, ככל הנראה בשל ארגון מחדש שמתבצע במערך ההפצה שלה בשוק האמריקאי. Dell הפתיעה והציגה צמיחה של 2.7% ביחס ל-2016, על אף שלא חשפה מוצרים חדשניים במיוחד במהלך השנה - זולת גרסת גיימינג לאחד ממחשביה הבסיסיים, שהציג אלטרנטיבה זולה ומשתלמת מאוד עבור חובבי המשחקים. את ההפתעה הכי גדולה סיפקה אפל, שהצליחה לצמוח ב-6.9% ולטפס אל המקום הרביעי במכירות; ככל הנראה שמכירות המקבוק פרו הן שדחפו אותה קדימה.
אסוס הטייוואנית איכזבה, ומכירותיה צללו ב-10.6% לפי IDC וב-12.3% לפי גרטנר. גם אייסר חוותה ירידה מורגשת במכירות, אם כי אין תמימות דעים בין חברות המחקר לגביה; בעוד IDC מעריכה את הירידה במכירות ב-0.5%, גרטנר סבורה שהירידה משמעותית יותר ועומדת על 6.5%. הפער בנתונים נובע משיטת הדגימה של החברות: גרטנר לא משקללת את מכירות מחשבי הכרומבוק של אייסר - מוקד פעילות עסקי מרכזי עבורה, בעיקר בשוק החינוך בארצות הברית.
נתוני המכירות השנתיים מלמדים שיצרניות המחשבים לא מצליחות למצוא מוקדי משיכה חדשים עבור המשתמשים; המעבר לווינדוס 10 לא מושך מספיק כדי להצדיק רכישת מחשב חדש, ולא ראינו השנה אף מחשב שהציג שינוי פורץ דרכים. התצורה המסורתית של המחשב לא השתנתה באופן מהותי כבר יותר מ-30 שנה; HP הציגה חשיבה יצירתית בשבוע שעבר בתערוכת CES, בדמות ה-Pavillion Wave, מחשב שולחני בדמות רמקול חכם - מה שאולי עשוי לדרבן את המתחרות לחשוב אף הן מחוץ לקופסה. בשורה התחתונה, גם פיתוחים חדשים כממשקים קוליים ומציאות מדומה לא משפיעים מהותית על תצורת המחשב - ויתכן שזה מה שיצטרכו יצרניות החומרה לשנות כדי לחזור לפסי צמיחה.