פרשנות
וידאו הגופה ביוטיוב: החוויה היא שמתה
סרטון שהעלה כוכב המדיה החברתית לוגאן פול ומתעד מציאת גופה ביער יפני מדגים איך הרס השיתוף את היכולת לעכל את המציאות; האם פול עבר על החוקים של יוטיוב, או ציית למהות השירות עצמו?
- העובדים השקופים שמנקים את פייסבוק ויוטיוב מתמוטטים
- שיאן הרווחים ביוטיוב: גיימר בן 26 מאנגליה שעשה 16.5 מיליון דולר
- 2017 ביוטיוב: דספזיטו, שירים בתאילנדית והפתעה בחדשות
2. לגמרי במקרה. בסוף השבוע האחרון הסתבך כוכב המדיה החברתית לוגאן פול, שלערוץ היוטיוב שלו יש כ-15 מיליון עוקבים, לאחר שמילא את הכללים הבסיסיים של השירות. פול העלה לערוץ הפופולרי שלו סרטון שתיעד את תגובתו השנויה במחלוקת לאחר שנתקל בגופת מתאבד במהלך סיור שערך ביער אוקיג'הרה ביפן.
3. זעזוע מצטבר. המפגש המקברי בין פול לגופה זכה ל-6.3 מיליון צפיות ולאלפי תגובות מזועזעות, לפני שנמחק בידי פול עצמו לאחר 24 שעות. יוטיוב, שעדיין מתאוששת מהסערה על הבמה שהעניקה לסרטוני התעללות בילדים, נדרשה להתמודד עם הזעם הציבורי על כישלונה לפעול בזמן ולהסיר את הסרטון.
4. ציות לכללים. במובנים רבים, הסרטון המטריד של פול הוא-הוא המהות שבשמה פועלת יוטיוב. כל פשעו הוא שפעל לפי הכללים הקבועים של הרשת שהפכה אותו לכוכב: לתעד הכל ולשתף הכל, שהרי רק תיעוד תמידי יכול לספק מקריות כובשת. סביר שכל נער ממוצע בן 14 שהיה נתקל בגופה ביער היה שולף את הסמארטפון ומתעד את האירוע. ההבדל היחיד הוא שלסרטונים של פול יש קהל רחב בהרבה.
5. קהל מדומיין. הבעיה האמיתית בסיפור הקטן והתמוה הזה אינה יוטיוב או פול, אלא מה שיוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם ודומיהן עשו לתפיסת האותנטיות שלנו. החוויה עצמה - בין שזו צפייה בהופעה או הנאה מארוחה ובין שהיתקלות בגופה - כבר לא מספיקה בלי שנתעד אותה ונשתף אותה עם הקהל האמיתי או המדומיין שלנו. חמור מכך, החוויה עצמה מאבדת עבורנו מהמשמעות והאותנטיות שלה בלי הקהל החיצוני והמדומיין שמשתתף בסיטואציה.