$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

שוללי ההתחממות הגלובלית רוכבים על הגב של גוגל

כך משתמשים מכחישי שינויי האקלים העולמיים במנוע החיפוש לטובתם, גרמניה מלמדת את העולם איך מתמודדים עם מפיצי שנאה ברשת, האם השנה יחליפו בוטים את נציגי שירות הלקוחות ולמה מסיבת סנאפצ'ט לא סוקרה בסנאפצ'ט

יוסי גורביץ 12:0502.01.18
הכל בסדר, התעלמו מקריסת העולם

 

אולי שמתם לב, שלא ירדו יותר מדי גשמים בשנה החולפת, כמו בשנה שעברה וכמו בזו שלפניה. הח"מ גדל בשנות השבעים והשמונים, בתקופה שכולם ידעו שיהיה גשם בסוכות (סוף ספטמבר), ובתקופה שבה החורף לא היה טר"ש כמו היום, אלא גנרל. יש, מצד שני, כת (אמריקאית בעיקרה) שטוענת בעקשנות שאין דבר כזה, שינוי אקלים; שההתחממות הגלובלית, שהוכחה פעם אחר פעם בידי פחות או יותר כל מדען אפשרי, היא סתם נונסנס של ליברלים. נשיא ארצות הברית אפילו הכריז שהתחממות גלובלית היא מזימה סינית, ולאחרונה הודיע שהשלג הכבד בחג המולד מפריך את הרעיון של שינוי אקלים.

 

המלחמה שמנהלים פוליטיקאים, שמתפקדים כבובות של תעשיינים שלא רוצים לעבור למערכי ייצור פחות מזהמים, מזכירה את המאבק של תעשיית הטבק כנגד הגילויים שמוות מעישון עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך לבריאותך. המאבק שלהם במציאות לא מפסיק – ולעתים, גוגל נותנת להם רוח גבית.

 

התחממות גלובלית? מה פתאום, זה סתם דוב שיצא להפליג על קרחון התחממות גלובלית? מה פתאום, זה סתם דוב שיצא להפליג על קרחון צילום: Microsoft

 

 

אם תבצעו חיפושים בגוגל בנושא התחממות גלובלית או שינוי אקלים (לא אותו דבר: הראשון הוא פרט בתוך המערכת של האחרון), אתם עשויים להיתקל במודעות וקידומי תוכן של כל מיני "מכונים מדעיים" שינסו לשכנע אתכם שמדובר במזימה סינית. המודעות הללו יופיעו במקומות בולטים מאוד – אבל יש כאן קאץ'.

 

אם גוגל יודעת שאתם אנשים מחוברים למציאות, לא תראו מודעות כאלה. אם בכלל, תקבלו מודעות בנושא רק לאתרים רציניים ואיכותיים. אבל אם היא לא יודעת מי אתם, למשל כשאתם משתמשים בגלישה אנונימית, צצים להם כל המוזרים ומשפריצי השקר.

  

ההתנהלות הזו מנוגדת למדיניות של גוגל ביחס למודעות, אבל פעם אחר פעם מסתבר שהיכולת של גוגל לאכוף עצמאית את המדיניות שלה מוגבלת מאוד. המקרה הידוע ביותר ב-2017 היה כאשר גוגל הניחה לאתרים ניאו-נאציים להשתלט על תוצאות החיפוש על השואה. היא מיהרה לתקן את התוצאות כאשר הפנו אותה אליהם, ייאמר לזכותה, אבל לא הגיע הזמן שהיא תיקח יותר אחריות על תוצאות החיפוש שלה? חברה כל כך חזקה, חכמה, עשירה שמחזיקה בכל כך הרבה מידע - ובלי גולשים עירניים, ממשיכים מפיצי השקר לרכוב על גבה.

 

פטיש השניצלים מתחיל להכות

 

החל מאתמול (ב'), יום השנה החדשה, נכנסו בגרמניה לתוקף חוקי דיבור שנאה נוקשים במיוחד, שמוכוונים כלפי הספקים העיקריים של דיבור שנאה: הרשתות החברתיות. מעתה, אם פייסבוק או טוויטר לא יסירו ביטויי שנאה תוך 24 שעות מהרגע שקיבלו עליהם תלונה, הן צפויות לקנס של עד 50 מיליון יורו לכל הפרה.

 

החוק הזה צפוי למשוך את תשומת ליבן של החברות במהירות; אם עד עכשיו פייסבוק יכלה להפר את החוק בעליצות בידיעה שהקנסות שהיא עשויה לספוג מגוחכים, עשר הפרות כאלה ביום זה חצי מיליארד. אפילו מארק צוקרברג יצטרך לשים לב.

 

 

גרמניה מאלצת את פייסבוק לשלוט בתוכן השנאה גרמניה מאלצת את פייסבוק לשלוט בתוכן השנאה

 

 

בגרמניה נרשמו לאחרונה שורה של אירועים אנטישמיים, שחלקם זכו לתיעוד נרחב במדיה החברתית. לזכותה של המדינה ייאמר שהיא מתלוננת שוב ושוב על דיבור שנאה בפני חברות המדיה החברתית, והן לא עשו כלום במשך שנתיים לפחות - אז עכשיו הפטיש יורד. ככה נראית מדינה שלוקחת ברצינות את המאבק בשנאה.

 

מותר לנחש איך תיראה התגובה של פייסבוק: היא תמחוק מספרים עצומים של פוסטים שלא הפרו שום דבר, רק כי משהו דגדג קצת את האלגוריתם שלה. החברה הוכיחה עד כה חוסר רצון מובהק לקחת אחריות. במקרה הזה, היא פשוט תעדיף לגלגל את האחריות על המשתמש. אחרי הכל, היא צריכה לעשות כסף ולברר מה בעצם מישהו כתב ולמה הוא התכוון, והיכולת להגן על זה בבית משפט? זה כאב ראש נורא והרבה כסף. לא בשביל זה פייסבוק פה.

 

שיחתך חשובה לנו

 

2018, מעריכים ב-Wired, תהיה השנה שבה בוטים יחליפו את נציגי שירות הלקוחות בשיחות עם בני אדם. בוטים כבר פועלים בתפקיד הזה: יש תעבורה של כשני מיליארד הודעות בין בני אדם וחברות בפייסבוק מסנג'ר מדי חודש. ונציגים אנושיים גרועים בתפקיד הזה.

 

בני אדם צריכים לעבור אימון לעבודה הזו, ולמרות שהם עוברים אימון לא פעם התשובות שלהם לא אחידות. יתר על כן, מדובר בעבודה שוחקת במיוחד והיכולת של בן אדם להמשיך ולהקשיב בסבלנות לנודניק גס רוח או ללקוח מנומס פעם אחר פעם היא מוגבלת. לבוטים אין בעיית סבלנות, הם מתוכנתים היטב, והם מוכווני מטרה: הם לא יתנו לשיחה להתפזר. יש להם משימה, והם יבצעו אותה.

 

 

יחליף את הנציג האנושי? יחליף את הנציג האנושי? צילום: sputniknews

 

 

בוטים כיום, אומרים וויירד, הרבה יותר מתקדמים ממה שהם היו לפני שנתיים-שלוש. הם יוכלו להציג למשתמש ממשק שמותאם למשתמש. ככל ש-AI תיכנס יותר לתמונה, הבוטים יוכלו ללמוד את ההתנהלות של הלקוחות ולהתאים את עצמם לקהל. וכאן, אכן, כנראה יש להם יכולת עדיפה על זו של בני אדם. המשימה רובוטית במהותה, אחרי הכל.

 

בוויירד מאמינים שחברות שישקיעו בבוטים על פני בני אדם בשירות לקוחות יהפכו למנצחות הגדולות. זה, לטעמי, מוטל בספק: אחרי הכל, כשאנחנו רוכשים מוצר אנחנו לא חושבים על שירות הלקוחות, אחרת היינו פוסלים על הסף המון מותגים (מספר חברות ישראליות, בתחום שירותי התקשורת למשל, מתפרנסות מהעובדה הזו). עוד לא פגשתי מישהו שאמר "אקנה את המוצר שלהם, המענה הטלפוני שלהם נהדר".

  

קצרצרים

 

1. הנהלת שירות ההיכרויות OKCupid נאלצה להניף את הדגל הצרפתי ולסגת: לפני כשבועיים, היא הודיעה למשתמשים שהחל מ-2018, כולם יצטרכו להשתמש בשמות האמיתיים שלהם. אף שהמדיניות הזו קיימת במספר אתרי דייטינג אחרים, ראש וראשון להם טינדר (ואני אפילו לא מדבר על אשלי מדיסון, שסיפקה גישה הרבה יותר רחבה לפרטים שלך לכל דורש), היא מעולם לא חלה באוקייקיופיד. התוצאה היתה מרד משתמשים. הנסיון של החברה לומר שהיא בסך הכל רוצה שהם יקשרו את עצמם לעמודי הפייסבוק שלהם לא הועיל, והם החלו לנטוש את השירות בזריזות. הם ציינו שקישור של שמם האמיתי לשאלונים המפורסמים של החברה, שדורשים מהמשתמש להצהיר על טעמיו המיניים, צפוי לגרום נזק ממשי ליכולת שלהם למצוא עבודה (ראוי לשים לב להנחה האוטומטית והמוצדקת שהבוס העתידי שלך מריץ עליך סוגי חיפוש פולשניים למדי). החברה נאלצה לחזור בה מהתכנית הזו, משום שהיא קלטה לפתע שבלי משתמשים אין לה קיום.

 

 

האנונימיות משחקת תפקיד. קיופיד האנונימיות משחקת תפקיד. קיופיד צילום: AskMen

 

 

2. סנאפ ערכה מסיבת שנה חדשה ענקית, ראשונה מסוגה, לאור ההנפקה שלה. נאמר שהמנכ"ל אוון שפיגל אף הטביע בה ארבעה מיליון דולר מכספו-שלו. ואולם, אתם לא יכולים למצוא שום מידע על זה בסנאפצ'ט. הסיבה: סנאפ חסמה את האזור שבו נערכה המסיבה לעדכוני סנאפצ'ט. ככל הנראה אף אחד בהנהלה לא רצה שהעולם יידע איך חוגגים שם, במיוחד לאור כל הפרסומת השלילית שעמק הסיליקון זוכה לה לאחרונה. כרגיל, הפרטיות שלכם היא מאכל כרישים; על שלהם הם שומרים בכל מחיר.

 

 

 

3. היופי שבמדיה החברתית הוא שהיא מאפשרת לנו לראות מול עינינו תופעות שראינו רק במעומעם ובמאמץ. תופעות דתיות ומשיחיות, למשל. כל אמונה מגיעה בשלב מסוים למשבר: העובדות לא מתאימות לתפיסה. במקרה כזה, הכת משתנה – או מתחסלת. זוכרים את הקבוצה של הפסיכים שחשבו שהילארי קלינטון מפעילה קבוצת פדופילים מפיצריה? אז זה לא נגמר. חבר בקבוצה פלש לפיצריה לפני כשנה עם נשק, נעצר, והכל התפוגג מתודעת הציבור, לא מתודעת המאמינים. הם פיתחו אמונה, שמתאימה את עצמה ללא הרף ככל שהעובדות מפריכות אותה, שלא רק שהיתה קונספירציית פיצה, אלא שטראמפ חיסל אותה. הם שכנעו את עצמם שטראמפ הורה לעצור את המעורבים. תוך זמן לא רב המעורבים נראו בציבור כשהם בלתי עצורים במיוחד - אז עכשיו הם משכנעים את עצמם שמדובר במעצר סודי, ושסימן הכר לו הוא אנשים שלובשים הרבה דברים על הרגליים - לכאורה, זה מסתיר אזיק אלקטרוני. לאט לאט, הם מייחסים לכל פעולה של טראמפ משמעות טקסית או סימבולית. הכל קורה בטוויטר, והכל קורה לנגד עינינו ובזמן אמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x