פרשנות
שיתופי פעולה אסטרטגיים: חלום מול מציאות
שתי חברות ישראליות, Gett ו-Via, השיגו חוזים מרשימים מול ענקיות רכב גרמניות שכללו השקעות של מאות מיליוני דולרים. ואולם, השת"פ של ויה נושא פירות אסטרטגיים, בעוד זה של גט תקוע בפקק. מה יכולים ללמוד מכך יזמים בישראל?
- חברת Via הישראלית מתרחבת לברלין, בשיתוף מרצדס
- עדיין שחקניות נישה: ויה ו־Gett לא מתקרבות לעוצמה של אובר וליפט
- משרד התחבורה יבחן את שירות ההסעות של Gett
הדימיון הרב בין שתי ההשקעות יוצר הזדמנות טובה לבחון מה עשתה כל אחת מההשקעות עבור אותן חברות. בעת ההכרזה על ההשקעה של פולקסווגן ב-Gett אמר מייסד החברה דייב (שחר) ויסר: "עם ההשקעה מקבוצת פולקסוואגן, Gett תאיץ את ההתרחבות הגיאוגרפית שלה לשאר אירופה ובארצות הברית מעבר לניו יורק, שבה אנו כבר פועלים".
ההשקעה של פולקסווגן הקדימה את הרכישה של מובילאיי בידי אינטל, ולמעשה היתה ההכרה המשמעותית הראשונה של ענקית בינלאומית בטכנולוגיות האוטוטק מישראל. התקוות היו רבות: מעסקאות שיציגו כלי הרכב לנהגים, דרך הכרזות על ערים נוספות שבהן תפעל השותפות - בעיקר באירופה, המגרש הביתי של פולקסווגן.
התקוות היו רבות והתוצאות? זעומות. לא קרה שום דבר באופן רשמי, למעט הכרזה של מנהל האסטרטגיה של פולקסווגן, לפיה לחברה הישראלית יהיה חלק ברכב האוטונומי של פולקסווגן ושיתוף פעולה בו שתי החברות מציעות רכבי פורש במקומות מוניות בלונדון.
הבחירה של אנשי Gett להתמקד בערים בהן כבר פועלת, היא ככל הנראה תוצאה של המאבק העיקש שיש לה בניו יורק, רוסיה ואנגליה מול מתחרות עם כיסים עמוקים משלה. אבל הצד של פולקסווגן מעיד על כך שיעבור עוד זמן עד שתתחבר לחברה הישראלית בצורה משמעותית, וששיתוף הפעולה הוא בשלב זה פיננסי ולא אסטרטגי.
הסיפור של ויה שונה בתכלית: ההשקעה שקיבלה מדיימלר נחלקה ל-200 מיליון דולר שהוקצו לחברה עצמה ו-50 מיליון דולר שהוקצו להקמת חברה בת שתקדם שיתופי פעולה בין מרצדס ובין ויה ברחבי אירופה. בסוף השבוע האחרון הודיעו שתי החברות כי יתחילו לפעול בברלין במהלך 2018; עוד כשנחשף שיתוף הפעולה, ניתן היה להבחין ברצינות הכוונות של השתיים: הן הכריזו על הקמת חברת מוניות מוניות שירות באירופה ואף הכריזו שישקלו הכנסת שותפים נוספים לחברה הזו, שלמעשה מנותקת מהפעילות השוטפת של ויה ומהווה עבורה זרוע נוספת למימוש האסטרטגיה שלה.
השקעות אסטרטגיות של חברת ענק הן חלום של הרבה חברות, אבל בהרבה מקרים, המציאות שונה: ההשקעה הופכת לאבן ריחיים שמקשה על כניסת משקיעים אחרים, או מעכבת כניסה לתחומים בהם פועלת המשקיעה המובילה. חברות ישראליות רבות שנכנסות לתחום הרכב האוטונומי מחפשות השקעות דומות ושיתופי פעולה אסטרטגיים עם יצרני רכב או ספקי ציוד מדרגה ראשונה. כדי להן לבחון הייטב את מה שנותנים להם שיתופי פעולה כאלה, מעבר ליוקרה ולכסף.