רשמית: אפל קנתה את Shazam בכ-400 מיליון דולר
מדובר בעסקה מאכזבת בעבור משקיעי שירות זיהוי המוזיקה הפופולרי, שלפני שנתיים הוערך במיליארד דולר. עדיין לא ידוע האם תהפוך אפל את שזאם לאקסקלוסיבית בשירות הסטרימינג המוזיקלי שלה - מה שיחסל אותה כאפליקציה עצמאית
אפל השלימה את רכישת שירות זיהוי השירים הפופולרי שזאם - כך אישרה אמש (ב') ענקית הטכנולוגיה. לפי הערכות, סכום העסקה עמד על כ-400 מיליון דולר, נמוך משמעותית ממיליארד דולר - השווי שהוצמד לסבב הגיוס האחרון של החברה ב-2015.
- דיווח: אפל עומדת לרכוש את שירות זיהוי השירים שזאם
- חדשות רעות ל-Shazam: גוגל מוסיפה זיהוי שירים לאנדרואיד
- איך קוראים לשיר מהסרט ההוא? Shazam מגיעה לטלוויזיה
לפי דיווח של TechCrunch, המגעים בין שתי החברות התנהלו מזה כחמישה חודשים, כאשר במקביל ניהלה שזאם מגעים גם עם ספוטיפיי וסנאפצ'ט.
"אנחנו נרגשים ששזאם והצוות המוכשר שלה יצטרפו לאפל", נמסר מהחברה בהודעה לעיתונות. "מאז השקת האפסטור, שזאם דורגה בקביעות כאחת האפליקציות הפופולריות ביותר ל-iOS. היום, עושים בה שימוש מאות מיליוני אנשים בכל העולם, על גבי מספר פלטפורמות. יש התאמה טבעית בין אפל מיוזיק לשזאם, ושני השירותים חולקים תשוקה לגילוי מוזיקה ומתן חוויית מוזיקה נהדרת למשתמשים. אנחנו נרגשים מהתוכניות העתידיות, ומצפים לשלב את שאזאם עם אישור ההסכם היום".
מדובר ברכישה יוצאת דופן בעבור אפל, שכמעט לעולם לא רוכשת מותגים צרכניים מבוססים ומעדיפה לרכוש חברות קטנות או כאלו שמתמקדות בפיתוח טכנולוגיה בסיסית ולא מוצרי קצה. הרכישה הדומה היחידה שביצעה אפל בשנים האחרונות היא זו של יצרנית אוזניות הפרימיום ביטס ב-2014 תמורת 3 מיליארד דולר.
התחלה חדשה, או סוף עבור רוב המשתמשים?
בשלב זה לא ברור איך תשלב אפל את שזאם במוצריה, אך הימור בטוח יהיה שילוב פונקציית זיהוי השירים כיישום מובנה באפל מיוזיק. בנוסף, לא מן הנמנע שהחברה גם תבחר לבטל את הפעילות של שזאם כאפליקציה עצמאית, במטרה להגביר את האטרקטיביות של שירות המוזיקה שלה. המתחרות לא צפויות לעבור על מהלך כזה בשתיקה: שירות דיזר, שאתמול השיק את פעילותו בישראל, ניצל את האירוע כדי לחשוף תכונה דמויית שזאם שהחל משבוע הבא תשולב באפליקציית המובייל שלו.
העסקה נתפסת כאכזבה גדולה עבור שזאם: השירות הוותיק החל לפעול ב-2002 בבריטניה (החברה עצמה הוקמה שלוש שנים קודם לכן), כאשר משתמשים שרצו לזהות שיר התבקשו לחייג למספר מסוים ולקרב את הטלפון הסלולרי למקור המוזיקה למשך כחצי דקה והתוצאה התקבלה בדמות הודעת SMS. עם עליית הסמארטפונים השכיל השירות לעבור לפעילות באפליקציה - וזו זכתה לפופולריות רבה והפכה את שזאם לסנסציה בינלאומית.
ואולם, חרף היתרונות ההתחלתיים לא הצליחה החברה למנף את ההצלחה לכדי מודל עסקי יציב וצומח, ופספסה בשנים האחרונות כמה הזדמנויות חשובות. "שזאם היתה צריכה להיכנס למוזיקה בסטרימינג לפני שנים", אמר מקור ל-TechCrunch. "זו אחת הסיבות שהעסקה עם אפל כל כך הגיונית".