אמזון נכנסת לטריטוריה חדשה: משיקה את אלקסה לעסקים
אלקסה לעסקים מיועדת להפעיל ממשקים כגון התחברות עם שיחות ועידה וניהול פגישות וישיבות; "יש עייפות מאפליקציות", הסביר סמנכ"ל הטכנולוגיות של אמזון בכנס AWS
סמנכ"ל הטכנולוגיות של אמזון, ד''ר וורנר ווגלס, חשף היום (ה') בכנס AWS שנערך בלאס וגאס את "אלקסה לעסקים". מדובר בפיתוח של יכולותיה של הסייענית הדיגיטלית של אמזון שעד כה פעלה ביישומים ביתיים וצרכניים.
- אמזון תאפשר למפתחים חיצוניים לעשות כסף מאלקסה
- מנהל אלקסה שופינג בישראל: "אמזון תגייס פה 100 איש וזו רק ההתחלה"
- אתם לא תעקבו אחר הילדים שלנו, או: כך בוטלה "אלקסה לילדים"
אלקסה לעסקים מיועדת לפעול בסביבה משרדית או עסקית. היא מיועדת להפעיל ממשקים כגון התחברות עם שיחות ועידה, ניהול פגישות וישיבות, ניהול חיים משרדיים - החל מפקודות קוליות לניהול שיחות טלפון, ניהול יומן פגישות או הכתבה של מיילים.
ווגלס הסביר שמדובר במערכת שגם תדע להשתלב עם התקנים מחוברים כמו נורות חכמות, מערכות מיזוג או שליטה על מערכות מיזוג או חימום למשל. עבור אמזון הכניסה לסביבה עסקית וארגונית היא המשך הגיוני לפעילות של אלקסה בשוק הפרטי. הממשק יכול למשל לנהל את ה-ERP הארגוני (הפלטפורמה שכוללת את כל התוכנות של הארגון). אלקסה לעסקים כוללת גם ממשק ניהול משתמשים שמאפשר לכל עסק או ארגון לנהל את הצרכים הייחודיים לו.
"יש עייפות מאפליקציות"
"הממשק למכונות ישתנה בעתיד. בינת מלאכותית מאפשרת לנו לייצר דרכים לתקשר עם מחשבים שמסתמכות על ממשקים טבעיים כגון קול וכתיב", הסביר ווגלס. "המנתח בחדר הניתוח ישתמש בקולו כדי להזין פקודות למחשב באמצע ניתוח; אבא יוכל לבדוק מה מפריע לתינוק הבוכה שלו בלילה ולהזעיק עזרה אם יצטרך".
"כיום התרגלנו לפעול דרך אפליקציות, אבל יש עייפות מאפליקציות, לאנשים נמאס לחפש את האפליקציה המתאימה לצורך שלהם", המשיך ווגלס, "נראה לכם שהמנתח יסתובב עם הסמארטפון ביד במהלך הניתוח?". לטענתו שימוש בקול מאפשר להימנע מלהתעסק באפליקציה אלא מאפשר להשתחרר מהממשק ולקבל את התשובה או הפעולה הנדרשת בקלות.
באמזון מסבירים שכולם יכולים לבנות שירות מבוסס קול של אלקסה לצרכיהם. החברה לא תגביל את המערכת לפעולה והיא תתממשק עם כל שירותי Gsuite של גוגל או אקסצ'יינג' של מיקרוסופט. לגבי האחרונה, לא ברור איך הצעד הזה ישפיע על שיתוף הפעולה בין קורטנה (מערכת ההפעלה הקולית של מיקרוסופט) ואלקסה. ההנחה הייתה ששתי החברות חילקו ביניהן את פלחי השוק, כאשר קורטנה יועדה לשוק הארגוני ואלקסה לצרכני.
אך כעת מדובר בכניסה בוטה לעולם בו עד כה אמזון לא היתה פעילה כלל, המשרד החכם. יותר מכך, ההערכה היתה שאמזון תימנע מלהיכנס לשוק הארגוני של כך מזוהה עם מיקרוסופט. אך מתברר שאין לאמזון שום כוונה להגביל את עצמה.
עמדת הובלה בתחום המשרד החכם
במקביל להשקת אלקסה לעסקים, ענקית הטכנולוגיה הוסיפה מספר תכונות חשובות לסביבת ההפעלה של אלקסה. "השימוש בממשק קול הוא העתיד של עולם המחשוב", הצהיר ווגלס. "נעמיד לרשות הלקוחות יכולת לבנות לעצמם את האפליקציות הקוליות שהם צריכים והכל בענן של AWS (שירות הענן של אמזון, ר"ק)", הוסיף.
ראשית אמזון הודיעה שהיא תאפשר מעתה לגבות כסף מתוך האפליקציות של המפתחים. בדיוק כמו באפליקציות של אפל ואנדרואיד. זה צעד חשוב שיאפשר למפתחים חיצוניים להוון את השירותים שלהם. זאת ועוד, אמזון ציינה שהאפליקציות שזמינות בחשבון הלקוח הפרטי יוכלו להתממשק עם אפליקציות ארגוניות, כך ניתן יהיה לקבל גישה ליומן הארגוני בבית דרך רמקול אקו. כל הפעילות הזו מגובה בהצפנה ומנגנון אבטחת מידע יעיל, כך הבטיח ווגלס.
הכניסה של אלקסה לסביבה הארגונית הופכת את אמזון למובילה במירוץ למשרד החכם. לא גוגל, לא אפל ולא מיקרוסופט, הציגו התאמה של הסייעניות הדיגיטליות לסביבה ארגונית. אמנם ניתן להשתמש בכל הסייעניות שלהן במשרד, אך הן לא הותאמו לפעולה בסביבה הזו. אמזון כן דאגה לבצע הפרדה בין סביבה ארגונית לבין השוק הצרכני וכך היא צועדת קדימה ותופסת את ההובלה של התחום מבחינה טכנולוגית.
בשלב הנוכחי יש לאלקסה כ-20 אלף אפליקציות זמינות לצרכנים הפרטיים. היא גם הרחיבה את מספר ההתקנים שדרכם ניתן לתקשר ריתהה, ופתחה את המערכת ליצרניות צד שלישי שהחלו להציע רמקולים חכמים או התקנים משלהם. עם פתיחת הגישה לעולם העסקי, סביר להניח שנראה התקנים ואפליקציות שמותאמים לפלח השוק הייחודי הזה. אמזון גם הודיעה על פתיחת חנות אפליקציות שתיועד לאפליקציות עסקיות.
הפלישה הזו של אמזון לעולם העסקי מפתיעה מצד אחד אך הגיונית מאוד מצד שני. מפתיעה - כי היא לא הראתה שום סימן שזה תחום שמעניין אותה, הערכה שהתחזקה עם היוודע ההסכם שלה עם מיקרוסופט לפני כמה חודשים. אך הגיונית, כי היא כבר מספקת שירותי תשתיות ענן לחלק הגדול מהעולם העסקי בכל הרמות. כעת החברה הופכת את תחום הבינה המלאכותית לעסקים לפלח השוק הבא עליו היא תנסה להשתלט בעזרת כניסה מוקדמת והצבת עובדות בשטח.
כל מה שנותר למתחרות לעשות כעת הוא להתאים את עצמן למציאות ולנסות למנוע מאמזון לכבוש יותר מדי שטח מהר מדי. זו האסטרטגיה שהביאה את AWS לשלוט על החלק הארי של תחום מחשוב הענן - אם גוגל, מיקרוסופט ואפל לא יגיבו מהר - זה עשוי להיות המהלך שיביא אותן לשחק כינור שני לאמזון גם בתחום ה-AI לעסקים.