דו"ח טכנולוגי
הרצח בטקסס: כשגוגל מפיצה פייק ניוז מבלי להתכוון
מבנה מנוע החיפוש הפופולרי בעולם גרם להפצה של ידיעות מזויפות בדבר הטבח האחרון בארה"ב, האייפון החדש מתגלה כשביר במיוחד, איזה משבר פקד את המדינה הכי מקוונת בעולם ואיך שולחים ציוץ של 35,000 תווים
חדשות מזויפות שמפיצות את עצמן
ביום א' נכנס איש בשם דווין קלי לכנסיה בעיירה סאת'רלנד ספרינגס בטקסס, כשבידו רובה סער חצי אוטומטי ופתח באש. שוטרים שהגיעו למקום הרגו אותו. מיד לאחר שהתפרסם המקרה, ניסו גולשים רבים ללמוד עוד, להבין מיהו הרוצח ולמה רצח.
כשחיפשו עליו ברשת, מצאו טענות שקלי התאסלם, טענות שהוא איש תנועת אנטיפה האנטי-פאשיסטית, מה שהתחבר לטענות שאותה תנועה תבצע הפיכה ברביעי בנובמבר. כשחיפשו את שמו של קלי בגוגל, הציע מנוע החיפוש להוסיף אוטומטית את המילה "אנטיפה". חבר קונגרס אמריקאי אמר ל-CNN שהרוצח הוא בכלל סאם הייד - קומיקאי שהואשם בעבר במקרי ירי בתור בדיחה. איך למד זאת הפוליטיקאי? מגוגל, כמובן.
כל הטענות הנ"ל היו שקריות - פייק ניוז שנשתלו בידי בעלי עניין, אך הופצו בצורה טבעית לגמרי: אנשים חיפשו בגוגל עובדות, וקיבלו רק מידע מזויף. מי שהקליק על תוצאת החיפוש שטענה שהרוצח קשור לאינטיפה הזו מצא ידיעה בנושא של הסוכנות הרוסית RT, כמה אתרים שמרניים שטענו שהוא איש אנטיפה, וכמה סרטונים שטענו כנ"ל. זה כל מה שצריך כדי ליצור קישור מזויף בגוגל.
איך זה קרה? האלגוריתם של גוגל הוצף בחיפושים אחרי דווין קלי. אבל לא היה כמעט שום מידע אמין עליו. אז האלגוריתם התחיל להציף מידע לא אמין. הטרולים הרוסים-שמרנים כבר מכירים את התרגיל הזה היטב, והוא משמש אותם פעם אחר פעם. ברגע שמשתמש נבוך מקיש את הצעת החיפוש שגוגל מגישה לו, "דווין קלי אנטיפה", הוא מלמד את האלגוריתם שזו תוצאת חיפוש לגיטימית. וכן הלאה. כך הופך הארגון שמטרתו היא "לאנדקס את סך הידע האנושי" לכלי מוביל להפצת דיסאינפורמציה. למבוכתה של גוגל, זה קורה ימים ספורים אחרי שהנציגים שלה התפתלו בוועדת הסנאט בדיוק על הנושא הזה.
הם היו שם מההתחלה
דונלד טראמפ התחיל את הקמפיין שלו לנשיאות ב-2015 כבדיחה: הוא צולם יורד במדרגות נעות, לא בדיוק הפוזיציה הנשיאותית ביותר, ואחר כך נשא נאום שבו האשים את המהגרים ממקסיקו בכך שהם אנסים. כולם היו בטוחים שזה ייגמר בפלופ מהדהד. ג'ון סטיוארט הביע צער על כך שהוא פורש מהטלוויזיה ולא יהיה שם כדי לסקר את זה.
אבל היתה קבוצה נאמנה שהאמינה בו מההתחלה: חשבונות הפייק הרוסיים בטוויטר. המודיעין האמריקאי גילה שהם החלו לתמוך בו מיד עם ההכרזה על הקמפיין, בערך שנה לפני ששמו ללב לתופעה. הם ליוו את טראמפ בצהלות לאורך כל הפריימריז הברוטליים במפלגה הרפובליקנית, והעלו הילוך כשהתמודד מול שנואת נפשו של פוטין, הילרי קלינטון.
הוול סטריט ג'רונל ניתח 159,000 ציוצים שיצאו ממפעל הטרולים בסנט פטרסבורג. מהרגע שטראמפ הכריז על מועמדותו, הם תמכו בו מול מועמדים רפובליקנים אחרים ביחס של 10:1. הם היו עוינים לג'ד בוש, שכיום קשה לזכור את זה אבל פעם נחשב למועמד המוביל של הממסד הרפובליקני. הם התמקדו בקלינטון כיריבה עוד לפני שהפריימריז הדמוקרטיים החלו. באופן מעניין, אחת הטרוליות היותר מוצלחות, jenn_abrams, דווקא התנגדה לטראמפ בשלב זה, אבל שינתה את עמדתה לאחר מכן. הסיבות לכך לא ברורות.
הג'ורנל ציין שחלק מהטרולים הרוסיים היו כה מוצלחים בחיקוי אמריקאים, שהגנרל פלין - לימים יועצו לבטחון לאומי של טראמפ ומקבל משכורת מ-RT בעצמו - עקב אחרי חלק מהם וצייץ שורה של ציוצים שלהם בימים שלפני הבחירות.
וקצת חדשות טובות
אפריקה היא כנראה היבשת המוכה בעולם, שנשדדה מאות שנים על ידי פולשים מהמערב שאחר כך ברחו מהמקום תוך שהם משאירים למקומיים מתח בין גזעי וערימה גדולה של כלי נשק. תשתית טלפוניה לא היתה שם כשהפולשים עזבו, והשילוב של אסונות טבע ואסונות אנושיים שפקדו את היבשת ב-60 השנים האחרונות לא שיפרו את המצב.
התוצאה היא שאפריקה מגיעה למאה ה-21 במצב די נוראי, אבל בתחום אחד יש לה יתרון: היא לא כבולה לתשתית תקשורת ישנה ומתפרקת. הטלפוניה באפריקה היא בעיקרה סלולרית, כבר יותר מעשור. ומאחר ובאפריקה יש חוסר בכל סוג של תשתית, יזמות בתחום הסלולר זינקה שם. בנקאות סלולרית, למשל, תפסה שם יותר מאשר במערב, פשוט כי לא היו הרבה סוגים אחרים של בנקים.
מחקר חדש מוצא שהשירותים הדיגיטליים שם בעליה, במיוחד בחזית הסלולר. בחמש השנים הקרובות, על פי המחקר, יעלה מספר החיבורים הסלולריים לרשת באפריקה לכמיליארד. התוצאה צפויה להיות פריחה בתקשורת דיגיטלית, שירותים פיננסיים מקוונים (ולמרבה הצער, גם אינטרנט הדברים). חברות תשתית סלולר משקיעות סכומים גדולים באפריקה, וזה כבר סימן חיובי: אם משקיעים בך, סימן שכנראה התשתית שלך לא תופצץ בקרוב על ידי המיליציה התורנית.
קצרצרים
1. אפל מוכרת את האייפון X שלה במחיר מופקע, יותר מאלף דולר, ושוב נראה שמחלקת העיצוב קיבלה עדיפות על מחלקת ההנדסה. האייפון X, שכמעט כולו מזכוכית, הוא האייפון השביר ביותר מכל הדגמים שהוציאה אפל. אולי רצוי היה לשכור איזה מהנדס שיזכיר למעצבים שזכוכית היא חומר שביר ושלקוח שהטביע אלף דולר עלול לגלות רגשות שליליים כלפי החברה כשיגלה עד כמה. כמו כן, לקוחות זועמים מדווחים על כך שכאשר הם מקישים על i - אות מרכזית בשפה האנגלית – הם מקבלים משום מה סימון של A מלווה בסימן שאלה. אפל פרסמה הסבר טכני איך לפתור את הבעיה, והודיעה שתוציא עדכון לנושא בקרוב.
2. אסטוניה היא המדינה המקוונת ביותר בעולם, עם תעודת זהות חכמה שמאפשרת לאזרחים לבצע את הפעולות שלהם מול כל משרדי הממשלה. זה גם הופך אותה לאחת המדינות הפגיעות בעולם. התקפות רוסיות שיתקו את המדינה ב-2007 לאחר שהאסטונים (שחיו בעבר תחת כיבוש סובייטי ברוטלי) סילקו את פסלי הצבא האדום "המשחרר". כעת הפסיקה המדינה את השימוש ב-760,000 תעודות חכמות, לאחר שהתגלתה פרצת אבטחה בשבב החכם שלהן. המדובר בכמעט מחצית מתושבי המדינה.
3. רוב ניכר (58%) ממשתמשי אמזון פריים גילו שכל ישר ואמרו "לא, תודה" לרעיון האחרון של החברה, במסגרתו תתקין להם מנעול חכם בבית ותוביל להם את החבילות ישר פנימה. ה-58% אמרו שהם "חד וחלק לא יקנו את המוצר", ובכך הם דומים לציבור האמריקאי בכללו - 61% מהם החזיקו בעמדה הזו. רק חמישה אחוזים ממשתמשי פריים אמרו כי הם "בוודאות ירכשו את המוצר". הסיבה העיקרית לסירוב לרכוש את התפלצת היתה החשש המובן לגמרי לפרטיות המשתמשים. אמזון אמורה להתחיל לשווק אותו בשבוע הבא, ויתכן שהפעם היא לעסה יותר משבכוחה לבלוע.
4. זוג צעירים גרמנים הצליח לעקוף את ההגבלה של טוויטר על שימוש ב-140 תווים ושיגרו ציוץ בן לא פחות מ-35,000 תווים. רוב הטקסט היה זבל מוחלט, כמובן, אבל הרעיון הוא להוכיח שזה אפשרי. הם העמידו פנים שהם שולחים קישור, משהו שטוויטר מקצרת אוטומטית, אבל הכניסו כמה תווים שמנטרלים את הקיצור. התוצאה היא הציוץ הכי ארוך בהיסטוריה.