בלעדי לכלכליסט
באידו יוצאת לצוד טכנולוגיה בישראל
קרן חדשה של ענקית הטכנולוגיה הסינית, בהיקף של יותר מ־200 מיליון דולר, לוטשת עיניים גם לישראל. "הממשל הסיני מעודד חברות לחדש ולא רק ליישם טכנולוגיה קיימת", מספרת מנהלת באידו ונצ'רס דייזי צאי
קרן גלובלית חדשה של ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו (Baidu) תשקיע בחברות טכנולוגיה ישראליות החל בשנה הבאה. באידו מתעניינת הן בחברות מתחילות והן בחברות בשלות, סיפרה ל"כלכליסט" דייזי צאי, מנהלת באידו ונצ'רס, קרן ההשקעות של החברה הסינית.
- באידו מציגה: המלחמה בפייק ניוז, גרסת סין
- "נטפליקס הסינית" תצא להנפקה בארה"ב
- חקירה נגד ענקיות אינטרנט בסין: "מאפשרות להפיץ מידע אלים, שגוי ופורנוגרפי"
באידו, הידועה כמפעילת מנוע החיפוש הגדול בסין, מעסיקה אלפי מהנדסים במגוון תחומים טכנולוגיים. יש לה קרן השקעות של 200 מיליון דולר שמתמקדת במשק הסיני, אבל פוזלת גם לחו"ל. עד כה השקיעה באידו בישראל בכמה חברות, ובהן טאבולה של אדם סינגולדה, המפתחת מערכות להמלצות תוכן, ו־Dynamic Yield של ליעד אגמון, המתאימה אתרי אינטרנט לגולשים. בנוסף היא השקיעה בקרן הרביעית של כרמל ונצ'רס מקבוצת ויולה.
איך תתבצע ההשקעה בישראל?
"ב־2018 נקים קרן חדשה, שווה בגודלה לקרן הנוכחית ואפילו גדולה יותר, שתשקיע לא רק בסין אלא גם בעמק הסיליקון, בישראל ובאירופה. יש לנו זרוע 'ונצ'ר' שבאמצעותה אנחנו משקיעים עד 10 מיליון דולר בחברות בתחילת דרכן, וזרוע 'קפיטל' שבאמצעותה אנחנו יכולים להשקיע סכומים גדולים יותר. בישראל אנחנו פתוחים להשקיע בשתי הדרכים, בהתאם להזדמנויות".
אילו טכנולוגיות מעניינות אתכם?
"אנחנו מחפשים בישראל טכנולוגיות של בינה מלאכותית, ראייה ממוחשבת, זיהוי קול, הגנת סייבר, חיישנים, שבבים לתעשיית הרכב ועוד. אחד התחומים שאנחנו מקדישים להם הרבה תשומת לב הוא רכב, בדגש על נושא הקול".
מה דעתך על העסקה הבולטת שנעשתה כאן בתחום הזה, רכישת מובילאיי על ידי אינטל ב־15 מיליארד דולר?
"זאת היתה השקעה אסטרטגית טובה לאינטל, ויש בה הרבה היגיון".
למה דווקא טכנולוגיות ישראליות?
"ישראל אמנם קטנה במספרים, אבל מבחינת כוח וחשיבות היא עצומה. אנחנו עובדים הרבה עם חברות בישראל, ולשמחתי הרבה ישראלים שמגיעים לסין רואים בנו שותף אפשרי".
נשמעים לצו התנועה
התפנית שעשתה באידו מהשקעה בחברות מעולם השיווק והפרסום (כמו טאבולה ו־Dynamic Yield) להשקעה בטכנולוגיה כבדה משקפת שינוי מהותי שמתחולל כיום בסין. אם בעבר נתפסה סין כשוק ענקי שמייצר בעיקר חיקויים, כיום הממשלה הסינית מבקשת להוביל בחדשנות, ודוחקת בחברות המקומיות להשקיע בה.
איך את רואה את המהפך שעובר היום על סין, ואת המקום של באידו בתוכו?
"בעבר רוב הטכנולוגיה יצאה מארה"ב, אבל לאחרונה יש שינוי. הוא מתבטא, למשל, במספר הגבוה של מאמרים אקדמיים על בינה מלאכותית שכותבים חוקרים סינים לעומת חוקרים אמריקאים.
"בשבילנו זו הזדמנות ליצור חדשנות ולא רק לקנות, והממשלה מעודדת את זה. היינו רוצים ללמוד מישראל איך מצליחים לשמור על חדשנות לאורך זמן".
טכנולוגיה לנהגי המחר
צאי נמצאת בישראל לרגל ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שמתקיימת זו השנה החמישית ומחזקת את מעמדה של ישראל כמובילת שינוי עולמי בתחום. במהלך ימי הוועידה הודיעו שלושה יצרני רכב מובילים - דלפי, יונדאי וסיאט - על כניסתם לישראל.
דמות המכונית העתידית מעסיקה מאוד את באידו, שרואה עצמה כחלק ממארג החברות שיעצבו את תחבורת המחר, בייחוד בתחום הנתונים.
איך רואים בבאידו את עתיד תעשיית הרכב?
"הרכב האוטונומי לא יעלים את חברות הרכב, ובבאידו אנחנו מאמינים שחברות הרכב ימשיכו למכור מכוניות וחלפים ולהרוויח מזה לא מעט. אבל כלי הרכב עומדים להפיק כמויות עצומות של מידע, ואנחנו מעריכים שהמידע הזה יספק לחברות הרכב 50% מההכנסות שלהן בעתיד.
"ברכב האוטונומי הנוסעים לא יתעסקו במעקב רצוף אחרי הכביש, ויתפנו לעשות דברים שלא עשו ברכב בעבר - לשלם תשלומים, לקרוא חדשות, לרכוש מוצרים. היום אנשים חושבים על מכונית כמוצר, אבל אני מאמינה שבתוך זמן קצר הם יבינו שהרכב הפך לשירות. העניין המרכזי לא יהיה בנהיגה אלא בהגעה ממקום למקום, ובזמן שיתפנה תוך כדי הנסיעה.
"על בסיס הפעילות החדשה של הנהג ברכב האוטונומי נוכל לתפור לו מגוון גדול של יישומים שימושיים. ישראל חזקה מאוד בסייבר לרכב ובטכנולוגיות דומות, ואני מאמינה שזו עוד זווית שאנחנו יכולים למצוא בשוק הישראלי".