ענן נעול: תקלה בגוגל Docs לא איפשרה גישה למסמכים
שירות מסמכי הענן של גוגל לא נתן למשתמשים ברחבי העולם לפתוח את המסמכים שיצרו, בטענה שהקבצים עוברים על חוקי השימוש. גוגל מסרה שמדובר בתקלה שתוקנה - אך התקרית מזכירה למי באמת שייך המידע שאנו מעלים לרשת
- אלפבית עקפה את תחזיות הרווח וההכנסות לרבעון
- חדש בג'ימייל: אפליקציות ותוספים בתוך השירות עצמו
- משתמשים רכשו אפליקציות ב-17 מיליארד דולר ברבעון החולף
מספר רב של משתמשי גוגל דוקס שניסו לגשת אתמול (ג') למסמכים שיצרו בשירות נדהמו לקבל הודעה שהגישה למסמך ספציפי זה או אחר חסומה. "אי אפשר לגשת לפריט זה כי הוא מפר את תנאי השימוש שלנו", הכריזה ההודעה. משתשמים אחרים לא יכלו לשתף את המסמך וצפו בהודעה: "הפריט סומן כלא ראוי ולכן לא ניתן לשתף אותו יותר". בכל המקרים מדובר היה במסמכים תמימים לחלוטין.
"זה מעלה הרבה שאלות על רמת המעקב של כלי אינטרנט ושירותים מבוססי ענן", אמר לניו יורק טיימס כתבת נשיונל ג'יאוגרפיק, רייצ'ל בייל, שהיתה בין המשתמשים שנפגעו. "זה בעייתי אבל לא הופתעתי. אנחנו יודעים שלגוגל יש גישה לכל מיני סוגי מידע עלינו. אני לא שומרת שום דבר רגיש בגוגל דוקס".
מגוגל נמסר בתגובה שהחסימות היו לא יותר מתקלה, תוצאה של עדכון קוד בשירות: "בוצע תיקון והגישה הוחזרה לכל המשתמשים. הגנת משתמשים מווירוסים, נוזקות ותוכן בעייתי אחר היא חלק מרכזי בבטיחות המשתמש. אנחנו מתנצלים על השיבוש וניצור מנגנונים שימנעו מזה לקרות שוב".
אבל התקלה המחישה להרבה משתמשים עד כמה מה שהם תופסים כשלהם, לא שייך להם בכלל. ברשתות חברתיות כמו פייסבוק קיימת כבר בקרב משתמשים רבים הבנה שהתוכן שמפורסם שם אינו פרטי, ושפרסומו כפוף לכללים מסוימים שנקבעים ונאכפים על ידי נותן השירות. זה, ברצותו, יכול להוריד את התוכן או לחסום פרסום של תכנים מאתרים אחרים. זה אולי מרגיז, לעתים שרירותי וחסר היגיון (כמו הסרת פוסט של גורי אלפי שבו אוזכר הצלם גיא כושי, מכיוון שכלל את המילה "כושי"), אבל כבר ידוע כאחד מכללי המשחק.
לא זה המצב בגוגל דוקס; השירות קודם ונתפס כחלופה מקוונת לחבילת אופיס של מיקרוספט, ומשתמשים רבים מתייחסים אליו ולשירות גוגל דרייב כמעין כונן נוסף מקוון, כזה שבו פשוט נשמרים הקבצים שלהם לעיון וגישה מכל מקום עם חיבור לרשת. אבל כפי שהוכיחה התקלה האחרונה, הקבצים ששמורים בשירות, כולל כאלו שנוצרו לשימושו הפרטי של המשתמש ושלא משותפים עם אף גורם אחר, כפופים גם הם תנאי שימוש מסובכים ויכולים להיחסם או להיעלם שרירותית. כשזה קורה בפייסבוק זה מעצבן, כשזה קורה לעבודת דוקטורט זה יכול להיות הרסני.
ובמקרה של גוגל זה מעצבן במיוחד כי בניגוד לאמירה המוכרת "אם אתה לא משלם על משהו, אתה כנראה המוצר", שמתאימה לתיאור המצב והמעמד של המשתמש בפייסבוק, לכלים המקוונים של גוגל יש לקוחות עסקיים משלמים רבים. לצידם ישנם גם משתמשים פרטיים שמשלמים לחברה בעבור הגדלת שטח האחסון המקוון שלהם. כלומר, גם במקרה שבו אדם משלם לחברה בעבור שירות ענן מסוים, מעמדו לא יותר טוב משל משתמש בחינם.
בסופו של יום, התקרית משמשת ללימוד לקח חשוב: כל מה שלא נמצא פיזית אצל המשתמש, לא באמת שייך לו ויכול להילקח ממנו ללא אזהרה.