1,000 דולר בלבד: זה מה שיידרש כדי לעקוב אחר כל סמארטפון
ללא המוסד, השב"כ והמשטרה – חוקרים אמריקאים הראו כיצד כל אחד יכול באמצעות אלף דולר לעקוב ולנתח את תנועת משתמשי הסמארטפונים. כלי המעקב המשרתים את "הסטוקרים" המתקדמים הם האפליקציות הפופלריות ביותר שהפכו מזמן לתנאי סף לשימוש במכשיר
- וואן פלוס מודה ומתנצלת: אספנו מידע משתמשים פרטי ללא רשות
- אתם לא תעקבו אחר הילדים שלנו, או: כך בוטלה "אלקסה לילדים"
- אפל איפשרה לאובר לרגל אחר משתמשי האייפון
מזה שנים ידוע שרשתות הפרסום מאפשרות להציג מודעות למשתמשים באפליקציות ובמקביל להתבסס על מיקומו כדי להתאים אותן אליו. החוקרים מצאו שכאשר המודעות מוצגות הן מאפשרות לזהות את המיקום של המכשיר אליו הופצו.
החוקרים רכשו מודעות בכ-1,000 דולר והצליחו על ידי הצלבת המיקומים של כל מודעה לקבל את המסלול המדויק של המשתמש. התוצאה של אותה התנהלות הינה כלי מעקב עוצמתי בעלויות שמאפשרות לכל אחד לבצע מעקב אחרי כמעט כל מי שרק שיחפוץ. "העלות הזניחה של השיטה מעמידה אותה לרשות כל אחד, ולא רק תאגידים, ממשלות או כנופיות פליליות", הסבירו החוקרים.
עוד מצאו החוקרים כי מדובר בבעיה רחבת היקף אשר חוצה את כלל המגזרים בתעשייה. זאת אומרת שאין מכשיר או פלטפורמה שחסינה ממנה. מדובר בבעיה שקשורה ישירות למבנה שוק הפרסום המקוון והיכולות שמוענקות לו על ידי כל הגורמים בתחום המובייל.
קשה להעריך למי יש את האחריות או היכולת להגביל את היכולת הזו, אך נקודת התחלה טובה יכולה להיות הקשחת הגישה למיקום המכשירים בידי גורמי צד שלישי, משהו שנמצא באחריות גוגל ואפל או ספקיות הסלולר.
אמנם לא כל האפליקציות מקבלות את המידע על מיקום המשתמשים. עם זאת, יש לא מעט מהפופולריות בהן שכן. ביניהן ניתן למנות חברות ענק כגון: פייסבוק, טוויטר, גוגל, וכן רוב אפליקציות הדייטינג. החוקרים הצליחו על ידי השימוש בחלק מהן לייצר מסלול מדויק של משתמש כולל מציאת אזור המגורים המדויק שלו. מותה של הפרטיות לא חדש, היא חלק מהחיים הדיגיטליים שלנו, אך הקלות בה ניתן לעקוף את ההגנות המועטות שמוענקות למשתמשים צריכה להטריד אותנו לכל הפחות.