אפל לא מחדשת אבל זה לא מה שיפריע להרוויח
הימים שבהם אפל היתה מובילת שוק והציגה דגמים עם תכונות חדשניות חלפו. אבל עם נאמנות צרכנים וביצועים מוצלחים, שילוב נכון של פונקציות שכבר הוצגו אצל המתחרות עשוי להספיק כדי להפוך את אייפון X להצלחה
- דור ה-X: האייפון מתבגר, ואיתו גם אפל עצמה
- האייפון 8 יגיע לישראל בסוף החודש
- בגדי האייפון החדשים: אפל חשפה סמארטפון עילית שכולו מסך
האייפונים החדשים יצליחו כי הם אייפונים חדשים, כי הם מגיעים בתקופה שבה יש מספר גדול של משתמשים עם מכשירים ותיקים שבשלים לשדרוג וכי אייפון X מהווה שדרוג משמעותי ומלהיב מספיק ביחס לקודמיו על מנת לקרוץ להם ולהריץ אותם לחנויות. אפל, במצב הנוכחי שלה, לא צריכה יותר מזה.
לא מובילה, אבל מוצלחת
אירוע ההשקה עצמו היה לא מסעיר, אולי אפילו קצת משעמם. לא כי לא היו בו מוצרים מעניינים, אלא כי הכל היה ידוע כבר קודם. מכונת השמועות של מעריצי ומסקרי אפל יעילה מתמיד, והימים שבהם החברה מצליחה לשמור בחשאיות גמורה על המוצרים שהיא משיקה נמצאים בעבר הרחוק.
חלפו גם הימים שבהם אפל היתה גורם מחדש ומוביל שוק, כזה שהוא הראשון להציג פיצ'רים ייחודיים ומרשימים, או אפילו הראשון לעשות אותם במיינסטרים. היא היתה גורם כזה עם האייפון המקורי לפני 10 שנים ועם האפסטור שנה מאוחר יותר, ואפשר לתת לה קרדיט גם על סורק טביעות האצבע ששולב לראשונה באייפון 5S מ-2013 (היו קודם לכן מכשירים עם סורק טביעות אצבע, אבל הם לא זכו להצלחה משמעותית).
לא זה המצב עם מרבית התכונות החדשות שאפל הוסיפה לאייפון .X מסך קצה-אל-קצה? יש בכל סמארטפוני הדגל האחרונים של סמסונג, LG ואחרות. זיהוי פנים? ראינו את זה כבר במכשירים השנה. נקישה על המסך להפעלתו? הסמארטפונים של LG עושים את זה כבר שנים. טעינה אלחוטית? טוב שנזכרתם באמת.
אז כן, אפל אולי תשלב תכונות אלו בצורה מוצלחת ואיכותית הרבה יותר. יכולת זיהוי הפנים, ,Face ID נתמכת במערך מרשים של חיישנים ומצלמות בקדמת המכשיר בתוספת יכולות ייעודיות במעבד שלו, מה שאמור למנוע האקים פשוטים כמו התחזות באמצעות תמונה מודפסת, כפי שהודגם על סמארטפונים של סמסונג. אבל זה לא משנה את העובדה שהפיצ'רים של אפל מגיעים לשוק הרבה אחרי אלו של המתחרות החזקות שלה.
עד עכשיו זו לא היתה בעיה. הצרכנים מגלים נאמנות מרשימה למוצרי אפל, ומספר רק הולך וגדל. לרובם, כך נראה, ממש לא אכפת אם תכונה זו או אחרת מגיעה קודם לסמארטפון אנדרואיד. אין להם בעיה לחכות עד שאפל תשלים את הפערים. חלק מזה קשור למיתוג ולסמל הסטטוס של האייפון. גם היום, אין מכשיר שנחשב ליוקרתי יותר או לנחשק יותר. וזה חזק הרבה יותר מכל אלמנט חדשנות.
סיבה נוספת היא האקוסיסטם. משתמשים קיימים, ועל אחת כמה וכמה כאלו שמחזיקים כבר באייפון השני או השלישי שלהם, נעולים חזק בתוך האקוסיסטם של אפל. זה לא רק הגדרות, תמונות ומסמכים ששמורים על המכשיר. זה גם אפליקציות ותכנים אחרים שנרכשו. מעבר לאנדרואיד יהיה כרוך בוויתור על כל התוכן הזה, חלקו נירכש בעלות ניכרת, ולהתחיל מאפס על פלטפורמה חדשה.
זו בעיה שאין למשתמשי אנדרואיד. בגן הסגור של אפל, לעומת זאת, המשתמשים נעולים למכשירי החברה, אלא אם הם מוכנים לעשות ויתור רציני. בשילוב העובדה שבסופו של יום האייפון הוא סמארטפון מעולה וגם אם אפל מפגרת בפיצ'רים חדשים, זה לא משמעותי, קשה להעביר משתמשים קיימים למכשירים מתחרים.
לא מפחדת לוותר
אם בכל זאת מחפשים אלמנט חדשנות באייפון ,X זה אולי מה שאין במכשיר, לא מה שיש בו: כפתור הבית הפיזי. חדשנות זה לא רק להציג מוצרים חדשים, זה גם האומץ לוותר על יכולות שהועברו בירושה, שכבר אינן נחוצות ומסרבלות את חוויית השימוש. אפל לא חוששת ממהלכים כאלה, בשעה שיצרניות כמו סמסונג העבירו את כפתור הבית לגב המכשיר כדי לאפשר תצוגה מלאה ולשמר את סורק טביעות האצבע. מדובר בהתנהלות קבועה של אפל. היא היתה החברה שהובילה את חיסול הפלופי דיסק, ה-CD-ROM ופלאש במובייל, ולאחרונה גם מובילה את הפרידה מחיבור האוזניות בסמארטפון, בין השאר על רקע העלייה בשימוש באוזניות אלחוטיות. הורדת כפתור הבית הפיזי לחלוטין, ואיתה גם ויתור על הזדהות באמצעות טביעת אצבע, היא המשך מגמה זו. באפל, כנראה, בטוחים מאוד בזיהוי הפנים שלהם וביכולתו לספק חוויה טובה הרבה יותר מסורק טביעות האצבע, עד שהוא הופך כבר למיותר.
אם התכונה תתגלה כפחות ממושלמת, באופן שמסרבל את הגישה למכשיר, זו עלולה להיות פדיחה לא קטנה בעבור החברה. החדשות הטובות מבחינת אפל הן שככל הנראה, גם זה לא יפחית מההיסטריה של מכירות האייפון.