$
דו"ח טכנולוגי

פרשת רוסיה-גייט: כשהתעמולה בפייסבוק יוצאת לרחוב

מודעות שרכש גורם רוסי במהלך בחירות 2016 בארה"ב עוררו אספות פוליטיות נגד מהגרים, אתר רדיט מוכיח שאפשר לסתום לגולשים אלימים את הפה, הפנים החדשות של יוטיוב מפחידות מפרסמים ואיך הצחיקה ממשלת ספרד את מארק צוקרברג

יוסי גורביץ 15:1212.09.17
לא רק במרחב המקוון

 

החקירות סביב ההשפעה הרוסית על הבחירות בארה"ב, ובמיוחד על החלק ששיחקה פייסבוק בחבלה הזו, ממשיכות להתרחב. פייסבוק בכלל לא רצתה להיכנס לבוץ הזה; בתחילה טכנה שבכלל לא שומשה לקידום תעמולה מטעם רוסיה, בשבוע שעבר הודתה שמכרה מודעות פוליטיות לחברה המסונפת לקרמלין ועתה מתגלה שלא רק שהרוסים קנו מודעות - הם גם ארגנו אירועים פוליטיים של ממש בעזרתן.

 

סוכנים רוסים שהפעילו חשבונות מזויפים בנו events בפייסבוק במהלך הבחירות, וקידמו אותם באמצעות מודעות. בין האירועים שהתקיימו בעקבות בחישה רוסית מונה הדיילי ביסט הפגנה נגד מוסלמים ומהגרים באיידהו באוגוסט 2016. הביסט מצא את עמוד האירוע במזל, משום שפייסבוק מחקה עמודי אירועים דומים. הרשת החברתית הודיעה: "כחלק מהורדת החשבונות שעליה דיווחנו בשבוע שעבר, סגרנו מספר אירועים מקודמים". היא לא אומרת איפה, מתי, כמה אנשים נכחו בהם, מי מימן אותם, בכמה, אבל היא מוכנה להודות שהאירועים קודמו באמצעות פרסומות שהיא מכרה.

 

 

פייסבוק פייסבוק צילום: The Telegraph

 

 

במודיעין האמריקאי דופקים את הראש בקיר. לדברי החוקרים, הפצת תעמולה רוסית באמצעות פייסבוק זה דבר אחד, אבל הגעה לאירוע שרוסים ארגנו זו אופרה אחרת לגמרי. אדם יוצא מהבית ומבלי לדעת זאת הופך לכלי תעמולה של ממש של פוטין. יש לציין שהאירועים הללו התמזגו בצורה חלקה עם הפצת השנאה של ברייטבארט ואתרים תומכי טראמפ אחרים. פייסבוק העלימה את כל המידע הזה כשהיא מחקה את העמודים של הסוכנים הרוסים.

 

בארצות הברית ישנם קולות שקוראים לקחת את מארק צוקרברג ולהזמינו לתת עדות בשבועה בקונגרס. אם לפייסבוק יש את כל המידע, לא יהיה לו קשה לענות על שאלות כמו מה היה תוכן המודעות שרוסיה קידמה, אילו עמודים נמחקו ומהו היו הקריטריונים להפצת המודעות, כלומר לאילו אנשים ניסו הרוסים להגיע.

 

ואולי הגיע הזמן שגם אנחנו נתחיל לשאול את השאלות האלה, אולי הגיע הזמן שנכניס את נציגי פייסבוק לכנסת ישראל ונשאל אותם מי קונה פה מודעות פוליטיות ומאיפה מגיע הכסף.

 

העשבים השוטים הועלו באש

 

לפני כשנתיים עמד אתר הפורומים הווותיק רדיט בבעיה שההנהלה שלו הדחיקה שנים: הכמות המטורפת של תוכן שנאה בפורומים הגיעה לשיא. אחרי שנים של הכחשה וטענה שמדובר בחופש ביטוי, הנהלת רדיט נקטה בצעד השנוי במחלוקת של סגירת כמה פורומי שנאה והקשחה ניכרת של המודרציה בפורומים אחרים.

 

כלי התקשורת בעולם, ביניהם טור זה, סברו שהפסיכים הקיצונים יעשו רעש גדול, יציירו את רדיט כצנזור מרושע ויגרמו לגל עזיבה קיצוני של הפורומים השונים; ההערכה היתה שרדיט נשענת על יותר מדי קיצוניות כדי לטהר אותה ולשרוד.

 

 

רדיט רדיט

 

 

עתה מתגלה שכולנו טעינו: מודרציה קשוחה עובדת היטב ורדיט חיה, נושמת ואפילו שונאת פחות. חוקרים שבחנו את הנושא אומרים שבעקבות הצעדים של רדיט, המצב השתפר משמעותית. פורומי השנאה נמחקו, ולמרות שהיה גל של צווחות ותלישת שערות, רוב המשתמשים שלהם לא עזבו – ומעקב אחריהם מראה ששיעור פוסטי השנאה שלהם ירד בעד 90.63%. המשתמשים מפיצי השנאה עזבו לפורומים אחרים של רדיט, אבל הם לא הביאו את השנאה איתם.

 

כן, חלק מהמשתמשים עברו לחלקים המטורפים באמת של הרשת, אבל בכך הם הפכו לבעיה של מישהו אחר. זו התקדמות משמעותית, שאמנם מקשה על ניטור ובקרה של מפיצי שנאה, אך מרחיקה את הזוועות שלהם מהרוב השפוי.

 

הפצת שנאה? לא באמצעות המוצרים שלנו

 

פליקס קיילברג, הידוע בכינויו PewDiePie, הוא כוכב היוטיוב שמרוויח הכי הרבה כסף. פרשה חדשה עשויה לגרום לו לאבד את התואר הזה. קיילברג התפרסם בכך שהעלה סרטוני סטרימינג חי של משחקי מחשב בהם הוא משחק, תוך פיזור הערות ססגוניות. במהלך שידור כזה, של המשחק הפופולרי Playerunknown Battlegrounds, קיילברג החל לקלל את אחד השחקנים, כשהוא משתמש במילים שגורמות לאפרו-אמריקאים לרתוח מזעם.

 

וזו לא הפעם הראשונה שלו: בפברואר התבטא בצורה שמפרגנת למוטיבים נאציים, מה שגרם לדיסני וליוטיוב להסיר את החסות מהשידורים שלו. בפעם ההיא, טען קיילברג שדבריו נאמרו בהומור, שזו סתם בדיחה גרועה.

 

 

פליקס קיילברג פליקס קיילברג צילום מסך: Youtube

 

 

הפעם יהיה מחיר כבד למה שיוצא לו מהפה: מפתחי המשחקים, שקיילברג מתפרנס מלהשתמש במוצרים שלהן, מאסו בשטויות שלו. אחד ממייסדי חברת המשחקים Campo Santo הודיע שהוא מתכוון להגיש תביעת זכויות יוצרים נגד יוטיוב, כדי שזו תסיר סרטון של קיילברג שמתעד את המשחק Firewatch שפיתחה. "נמאס לי מכך שהילד הזה מקבל יותר ויותר הזדמנויות לעשות כסף מהמוצרים שלנו," כתב המייסד, שון ואנאמן, וקרא לחברות משחקים אחרות ללכת בעקבותיו.

 

הפרשה מדירה שינה מעיני כוכבי יוטיוב אחרים ואיתם יוטיוב עצמה: לקיילברג יש 57 מיליון עוקבים, רובם קטינים; מפרסמים לא יכולים לסמוך על יוצרים כקיילברג שישמרו על שיח ראוי, שהרי אף חברה לא תרצה את המותג שלה צמוד לבחור שמתסיס מגזרים שלמים. למעשה, אחרי השערוריה הקודמת של קיילברג, מפרסמים גדולים רבים הסירו את המודעות שלהם מעמודי יוטיוב באופן גורף, לא רק מעמוד PewDiePie. כשאחד כזה הופך להיות הפנים של יוטיוב, השירות כולו נמצא בבעיה.   

קצרצרים

 

1. רגולטור ספרדי מאס במדיניות איסוף המידע הרגיש של פייסבוק, שפוגעת בפרטיות הגולשים. הוא הודיע להנהלת הרשת החברתית שיהיה עליה לשלם קנס בשל איסוף מידע כאמונות דתיות, היסטוריית גלישה ועוד, מבלי לקבל אישור מהמשתמשים. גובה הקנס: 1.2 מיליון יורו. פייסבוק הכניסה בספרד 8 מיליארד דולר בשנה האחרונה, ונמנעה מלהגיב לדיווח. אולי כי כל ההנהלה שלה נמצאת בהתקף צחוק בלתי נשלט; מי שרוצה להגן על הציבור מפני פעילות ענקיות טכנולוגיה, יצטרך להשית עליהן קנסות שהן אשכרה מרגישות.

מיליון יורו? הצחקתם אותו מיליון יורו? הצחקתם אותו צילום: בלומברג

 

 

2. חברת אקוויפקס, חברת האשראי שנפרצה לפני כשבוע והמידע הרגיש של לקוחותיה מוצף ברשת, מוצאת את עצמה מול שורה של תביעות. מעתה, מי שרוצה לתבוע את החברה בבית משפט לתביעות קטנות בארה"ב, יכול לעשות את זה באמצעות בוט וללא מגע עורך דין. הבוט DoNotPay יתבע את הסכום המקסימלי, שמשתנה ממדינה למדינה. התביעה הזו לא פוגעת ביכולת המשתמש להשתתף בתביעה הייצוגית – כמובן שיש כזו – כנגד החברה. עוכרי דין, מאחוריכם.

 

3. אחת הפעולות החביבות על האקרים היא לשלוח לאנשים קישורים זדוניים, שהקלקה עליהם חושפת את המשתמש לנוזקות. ישנם הרבה בוטים שעושים את זה, אך עכשיו הם מגובים בבינה מלאכותית. תוכנה חכמה בשם SNAP_R הפעילה חשבון טוויטר ושלחה קישורים זדוניים למשתמשים. היא שלחה 800 מהם, בקצב של 6.75 ציוצים בדקה, וקטפה 275 קורבנות. משתמש אנושי הצליח לשלוח רק 1.075 ציוצים בדקה, ביצע רק 129 התקפות, והצליח להשיג רק 49 קורבנות. הולך להיות פה כיף עוד כמה שנים.

 

 

 

4. פרשת זכויות היוצרים הכי מוזרה בהיסטוריה הגיעה לסופה: לפני מספר שנים חטף קוף את מצלמתו של צלם מקצועי, והשתמש בה בין השאר כדי לצלם שורה של צילומי סלפי מרשימים. הצלם, שהצליח לדוג את המצלמה חזרה, פרסם את התמונות, מה שעצבן את ארגון זכויות בעלי החיים PETA. לטענת הארגון, זכויות היוצרים שייכות דווקא לקוף, שהרי הוא זה שצילם אותן. השופט ציין צוננות שהוא לא מתרשם מהטיעון, בין השאר משום ש-PETA לא הצליחה להוכיח שהיא קיבלה את יפוי הכוח מהקוף. סוף טוב הכל טוב: PETA משכה את תביעתה, והצלם הסכים לתרום 25% מההכנסות על הסלפי של הקוף לשמורה שבה הוא מתגורר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x