פרשנות
מהפכת ה-VR: האם מיקרוסופט תקדים את אפל וגוגל?
ענקית התוכנה מתמחה בפיתוח פלטפורמות חכמות, אך לא תמיד יודעת להפוך אותן למוצרים ונותרת מאחורי מתחרותיה - כפי שקרה עם הטאבלט והסמארטפון. בימים אלה היא מהמרת על שוק המציאות המדומה; האם הפעם תצליח?
מזה כשנתיים הפך תחום המציאות המוגברת (AR) לסוג של גביע קדוש עבור חברות הטכנולוגיה. מתחום שדרש ציוד מיוחד והשקעה במערכות מחשב יקרות ועוצמתיות רק לפני עשר שנים, כיום ניתן להפעיל משחק כגון פוקימון Go על סמארטפון ממוצע.
- לנובו חשפה ערכות מציאות מוגברת וסמארטפון מתקדם
- אסוס חשפה קסדת מציאות מדומה זולה
- אייסר חשפה קסדת מציאות מדומה ולפטופ של 900 גרם
ההצלחה הכבירה של המשחק הוכיחה לעולם שהמשתמשים כיום בשלים לשילוב של שכבה דיגיטלית בחיי היומיום שלהם. גוגל ואפל כבר נמצאות חזק בעסק וכך גם פייסבוק. אבל מיקרוסופט, שהייתה הראשונה להציג משקפי מציאות מוגברת יעילים, טרם הציגה משהו שניתן להגדיר במוצר צריכה.
המהלך הזה אינו זר לענקית הטכנולוגיה מרדמונד. הוא מזכיר את המקרה בו פספסה את תחום המובייל עם הדור הראשון של ווינדוס מובייל, שהגיעה לשוק הרבה לפני iOS של אפל או אנדרואיד של גוגל; או את הכישלון שלה עם הטאבלטים, נגני ה-MP3, הבית החכם או אפילו האינטרנט (כן, ווינדוס 95 לא כללה יכולת התחברות לרשת הגלובלית). האם זה דפוס שיחזור על עצמו גם הפעם?
אפל וגוגל הציגו בחודשים האחרונים את פלטפורמות הפיתוח שלהן לתחום המציאות המוגברת - ARKit ו-ARCore בהתאמה. לגוגל יש אפילו ניסיון מסוים בחומרה ייעודית דרך פרויקט משקפי גוגל גלאס שהוחזר לאחרונה מהמתים עם יישומים ארגוניים שונים. אבל למיקרוסופט יש עדיין משקפיים נהדרים שמציעים טכנולוגיה מרשימה ביותר; ההולולנס שהוצגו ב-2015 מאפשרים לחסוך מהמשתמש את הכבל והחיבור למחשב או לסמארטפון.
אבל בניגוד לגישה של מיקרוסופט, הפתרונות של אפל וגוגל עובדים רק דרך הסמארטפון או הטאבלט כי הם דורשים את המצלמה כדי לייצר את השכבה הווירטואלית מעל למה שרואה המצלמה. המשתמש עדיין נדרש סוג של משקפיים שיציבו את הסלולרי מול עיניו, אך לא כל טלפון תומך ביכולות VR או AR.
המוצר של מיקרוסופט לא משתמש בחומרה שיש לאנשים בכיס - ומכוון לחומרה ייעודית. בכך, הוא פונה בעיקר לשוק הארגוני או לתחום הגיימינג. החברה מדגימה בדף של הולולנס בעיקר יישומים ארגוניים, בעוד את היישומים הצרכניים היא מצניעה. אלה ככל הנראה יזכו לדחיפה דרך האקסבוקס, קונסולת המשחקים הפופולרית והמוצלחת שלה.
עם זאת, עולם המציאות המוגברת זוכה לפופולריות הגדולה שלו בעולם האמיתי, אם דרך משחקים או כשיטה להוסיף שכבת מידע שימושית במהלך ניווט למשל. יישומים ארגוניים, הגם שיזכו לשימוש במשקפיים כגון ההולולנס, בסופו של דבר יכולים להסתפק בסמארטפון כמסך הפעלה. טכנאי שזקוק להדרכה מרחוק יכול לקבל אותה באותה מידה דרך פלטפורמת מובייל.
לא ברור כיצד מיקרוסופט תתמודד עם הכניסה של אפל לתחום. האחרונה ידועה כמי שנוהגת ליזום כניסה לתחומים חדשניים רק אם יש לה דרך להתאים את השימוש בהם לקהל הרחב.
מיקרוסופט תמיד נהגה להציג את הטכנולוגיות המעניינות והרעיונות החדשניים אך במקרה ה-VR וה-AR, יש לחברה תקופת חסד שתאפשר לה להציע את הפתרונות שלה ולא לפספס את הרכבת. היא צפויה להציע את ההולולנס במחיר של כ-300 דולר, ויש לה גם את השותפויות עם יצרניות המחשבים שגם הן החלו להציג משקפיים מתוצרתם כפי שראינו בתערוכת הטכנולוגיה IFA. כל אלה עשויים להצביע על הכיוון שאליו היא הולכת: לא יצרנית של חומרה, כי אם ספקית של פלטפורמה שמיועדת ליצרנים. וכנראה שהיא השתמשה בכוחה על יצרניות המחשבים: כולן הציגו ערכות AR ו-VR, שכולן מבוססות על פלטפורמת הולולנס.