IFA 2017
לרמקולים החכמים יש מה להגיד, למשקפי ה-VR יש מה להראות
תערוכת הטכנולוגיה מצביעה על תנופה בתצומי הרמקולים החכמים והמציאות המדומה. היצרניות חשפו רמקולים שמתבססים על הסייענים החכמים של גוגל, אמזון ומיקרוסופט. בנוסף, נחשפו קסדות שהופכות את הולולנס למערכת ההפעלה השליטה ב-VR
תערוכת IFA 2017 שנפתחה בסוף השבוע בברלין מסמנת ציון דרך חשוב בגורלן של שתי קטגוריות מוצר צעירות יחסית: תחום המציאות המדומה לסוגיה השונים, וקטגוריית הרמקולים החכמים.
- לנובו חשפה ערכות מציאות מוגברת וסמארטפון מתקדם
- סוני חשפה סמארטפונים עם יכולות מציאות מוגברת מובנות
- אייסר חשפה קסדת מציאות מדומה ולפטופ של 900 גרם
המציאות המדומה (VR), ואחיותיה המציאות המוגברת (AR) והמציאות המעורבת (MR) התקשו להמריא עד כה, אבל התרחשויות חדשות שניכרו ב-IFA עשויות להזניק אותה קדימה. תחום הרמקולים החכמים מייצר עניין רב בשנה האחרונה, ודאי מאז שאפל הודיעה ביוני כי תיכנס לתחום עם מוצר משלה.
אלה שתי קטגוריות שונות לחלוטין, אך שתיהן עוברות את המטמורפוזה העדכנית שלהן בגלל נסיבות דומות מאוד: המעבר משלב המוצר הבודד לשלב הפלטפורמה והאקוסיסטם, שהופך אותן לנגישות יותר, מגוונות יותר, גמישות יותר ובעיקר זולות יותר.
באי IFA לא נחשפו למוצרים משמעותיים או מרכזיים פרט לסמארטפון V30 של LG. סמסונג, שכבר חשפה את דגמי Note שלה לפני כשבוע, הסתפקה בהצגת מוצרי חשמל לבית ושדרוגים מינוריים לשעונים החכמים שלה. חברות גדולות אחרות, כמו אייסר, אסוס ולנובו, מיקדו את העניין במחשבים ניידים חדשים, מבוססים על מעבדי הדור השמיני של אינטל. הם דקים וקלים יותר, בעלי חיי סוללה ארוכים יותר, אבל עדיין מחשבים ניידים, קטגוריה מסעירה פחות משעונים חכמים.
בתחום ה-VR היו עד עתה בשוק שלוש קסדות מרכזיות: אוקולוס ריפט של פייסבוק, פלייסטיישן VR של סוני ו-Vive של HTC. עקרונית אפשר גם לצרף גם את Gear VR של סמסונג, אף שמאחר שפלטפורמה זו מחייבת שימוש בסמארטפון כאמצעי תצוגה ועיבוד היא לא נחשבת לקסדת VR מלאה אמיתית. כשהושקו היו הקסדות יקרות: 800 דולר לאוקולוס או ל-Vive (הקסדה של סוני תומחרה ב-400 דולר, אך חייבה רכישת קונסולת פלייסטיישן ומצלמה מיוחדת. כל אחת מהקסדות פועלת בפלטפורמה עצמאית שמחייבת התאמה ייעודית של משחקים ותוכנות, מה שעלול להרתיע מפתחים רבים. בנוסף, הקסדות של אוקולוס ו-HTC חייבו גם רכישת מחשב עתיר ביצועים ויקר כדי שיעבדו כהלכה. בקיצור: מוצר יקר עם יכולות מוגבלות שמיועד בעיקר לקהל של מאמצים מוקדמים מאוד.
אחרי IFA, זה כבר לא המצב. שורה של יצרניות גדולות הצטרפו לשוק המציאות המדומה, וחשפו קסדות משלהן: אייסר, אסוס, לנובו, Dell ו-HP הציגו כולן קסדות. אך בניגוד לגל ההשקות הקודם, הפעם אלה לא מוצרים מבודדים, שכן כל הקסדות החדשות משתמשות בפלטפורמת MR של מיקרוסופט, שנולדה כרכיב התוכנה במשקפי הולולנס של החברה. כעת ענקית הטכנולוגיה הופכת את תוכנת הולולנס למערכת ההפעלה של הדור העדכני של קסדות מציאות מדומה.
חווייה דומה לקסדות ה-VR של מיקרוסופט
בקסדות העדכניות, היצרניות עמלו בעיקר על צד החומרה, וגם זה בהתאם לדרישות שונות של מיקרוסופט. את התוכנה, מערכת ההפעלה והפלטפורמה, מספקת מיקרוסופט. המשמעות: חוויית השימוש בכל הקסדות תהיה דומה, ומפתחים יוכלו ליצור אפליקציה או משחק אחד שירוצו על חמש קסדות שונות בלי בעיה, מה שיעודד יותר מפתחים להיכנס לתחום. הקסדות החדשות גם זולות משמעותית מהדור הקודם. אייסר תמחרה את שלה ב-299 דולר בלבד, HP ב-329 דולר, לנובו ו-Dell ב-349 דולר ואסוס, שלרוב מספקת מוצרים זולים, מבקשת 549 דולר על הקסדה שלה.
הבעיה: הקסדות יעבדו רק עם מחשב מתקדם ועתיר ביצועים, ואולם, בנקודה זו פוגשות הקסדות את המחשבים החדשים עם מעבדי הדור השמיני של אינטל. לפי אינטל, מחשבים אלו מסוגלים לספק את הביצועים הדרושים לעבודה עם קסדות VR גם במחשבי מיינסטרים, כאלו שמתומחרים בסביבות 900 דולר ופחות. אולי לא המחשבים הכי זולים בסביבה, אבל זולים משמעותית מהדרישות של דור הקסדות הקודם.
לא כל הקסדות החדשות מבוססת על הפלטפורמה של מיקרוסופט. לנובו, בשיתוף פעולה עם לוקאספילם של דיסני, השיקה קסדה מבוססת סמארטפון שמגיעה עם בקר דמוי לייטסייבר ושמיועדת למשחק "מלחמת הכוכבים" שמציב דמויות מסדרת הסרטים בסביבה הטבעית של המשתמש. זה, נכנס לדמותו של לוחם ג'דיי ונדרש להתמודד בדו-קרב מרגש נגד הדמויות השונות. גם חברות קטנות יותר נכנסות לתחום. למשל, Pimax הסינית הדגימה בתערוכה קסדת VR פרי פיתוחה שכוללת זוויית ראייה רחבה במיוחד של 200 מעלות (במקום 100 מעלות במוצרים קיימים) ורזולוציה מרשימה של 8K. איכות הצפייה בקסדה זו מתקרבת לזו של שידורי HD, והתמונה מרשימה.
הכניסה המאסיבית של חברות חדשות לשוק, התמחור הנמוך, מגוון המוצרים ובעיקר עלייתה של פלטפורמה מרכזית מבשרים על עידן חדש בתחום המציאות המדומה. כזה שמספק מוצרים שמוכנים יותר לכניסה למיינסטרים ושפונים לקהל משתמשים רחב יותר. אם יזכו מוצרים אלו להצלחה הם לא רק יביאו לתזוזות משמעותיות בשוק המחשוב, אלא גם יסייעו למחשבים האישיים להשתחרר מהקפאון שלהם ולחזור לצמיחה.
שטף של רמקולים מפלטפורמולת שונות
רמקולים חכמים, בניגוד ל-VR, לא היו צריכים שינוי שוק שיעיר אותם מתרדמת. ההצלחה המפתיעה של הרמקולים החכמים אקו של אמזון יצרו את הקטגוריה, ורמקולי Home של גוגל סייעו להרחיב אותה. הכרזתה של אפל על רמקולי HomePod שצפויים להימכר לקראת סוף השנה הבהירה כי הקטגוריה בדרך לקפיצה משמעותית. אבל ב-IFA התברר שהשוק לא מחכה לאפל ושהקפיצה צפויה להיות משמעותית עוד יותר. לפני התערוכה היו כבר טפטופים של יצרניות שהחלו להציג רמקולים בעבור הסייעניות החכמות אלקסה של אמזון או קורטנה של מיקרוסופט, אבל בברלין הטפטוף נהפך לשיטפון של ממש, עם הצטרפותה של גוגל לחגיגה.
סוני הציגה רמקול חכם מבוסס הסייען החכם Assitant של גוגל, לנובו הציגה רמקול מבוסס אלקסה, ו-Harman הציגה לא פחות מחמישה רמקולים חכמים חדשים: אחד לאלקסה, אחד לקורטנה ושלושה דגמים שונים לאסיסטנט. שורה ארוכה של יצרניות קטנות ומוכרות פחות הציגו מגוון רמקולים נוספים לפלטפורמות השונות.
רמקולים חכמים זכו כבר לפופולריות אבל עכשיו המבחר גדול יותר, עם מגוון רחב של עיצובים ומחירים, וכניסה לשווקים נוספים. ההתחברות לפלטפורמות חיצוניות מאפשרת גם ליצרנים קטנים להצטרף לחגיגה בהשקעה קטנה יחסית, והמגוון של הפלטפורמות מציב לצרכן אפשרויות מעניינות ומבטיחות, בשלב המיידי. נראה כי בניגוד למצב בשוק הסמארטפון, תחום הרמקולים החכמים כולל תחרות בריאה על שירותים ויכולות גם מצד מפתחות הפלטפורמה, גם בניסיון למשוך צרכנים לרמקולים עם העוזרים החכמים שלהן וגם בניסיון לשכנע יצרניות לבחור דווקא אותן.
במי זה פוגע? כמעט בוודאות בסמסונג, שקיוותה להפוך את העוזר החכם החדש שלה, ביקסבי, להאב של שירותים ויכולות לבית החכם, ושכעת מאמציה בתחום עתידים להיות קשים הרבה יותר (בעיקר על רקע העיכובים הרבים בהשקה הרחבה שלו), ואולי גם באפל: החברה אמנם זכתה להצלחה עם פלטפורמה סגורה בשוק המובייל, אבל שם היתה לה זכות ראשונים ומערכת הפעלה שלפחות בשנים הראשונות היתה טובה בהרבה מהתחרות.
לשוק הרמקולים החכמים אפל נכנסת בפיגור, אחרי שכל השחקניות האחרות כבר שם ובגדול, ועם עוזרת חכמה, סירי, שנחשבת לפחות מוצלחת מהמתחרות. עם זאת אי אפשר לזלזל במחויבות של מעריצי אפל הנאמנים למוצרי החברה, שיכול להיות שיהיה בה די כדי למצב את ענקית הטכנולוגיה במיקום מכובד בשוק הרמקולים החכמים.
הכותב היה אורח אינטל בתערוכה