גוגל: נציית לדרישות האיחוד האירופי בתחום התחרותיות
החברה ספגה לפני שלושה חודשים קנס של 2.7 מיליארד דולר, על התנהלות מונופוליסטית בשוק החיפוש האירופי. כדי להימנע מקנסות נוספים, הודיעה החברה שתיכנע לדרישות. זאת, בעוד פתוחות נגדה שתי חקירות נוספות באיחוד
- חדש מגוגל: ARCore, פלטפורמת מציאות מוגברת לאנדרואיד
- גוגל השיקה את Play Protect - תו תקן למכשירי אנדרואיד
- כך תגרמו לדפדפן כרום להפסיק לנגן וידאו קולני
לפני כ-90 יום הטיל האיחוד האירופי קנס של 2.7 מיליארד דולר על החברה-האם אלפבית על מה שכונה "התנהגות מונופוליסטית" בשוק החיפוש. הקנס הגדול ביותר שהוטל על חברת טכנולוגיה בגין הגבלים עסקיים - כשקדם לו הקנס שהוטל על אינטל ב-2009, בהיקף של 1.06 מיליארד יורו. לצד הקנס דרשו ברשות הגבלים עסקיים של האיחוד מגוגל כי תסיים בתוך 90 יום את הפרקטיקה האנטי־תחרותית שהיא מנהיגה, או לשלם קנס נוסף בגובה של עד 5% מהמחזור היומי הממוצע של אלפבית בעולם. גוגל תאלץ להגיש דו"חות תקופתיים בנושא כדי להוכיח שהיא מצייתת להוראות החדשות.
בתגובה להחלטת הרשות ציין קנט ווקר, היועץ המשפטי של גוגל, כי לחברה מתחרים רבים שהצליחו לפרוח בתקופה המדוברת, כמו אמזון ואיביי - כך שהתנהלותה אפשרה תחרותיות. "משתמשים הגיעו לאתרים בדרכים רבות: בחיפוש כללי במנועי חיפוש, בשירותי חיפוש יעודיים, בפלטפורמות מסחר מקוון, מודעות במדיה החברתית ומודעות שהציגו חברות שונות... בהינתן הראיות אנו חולקים על המסקנות. נבחן את החלטת האיחוד בעיון כדי להגיש ערעור בנושא", ציין.
כעת מתברר כי גוגל, אף שלכאורה חולקת על המסקנות, מעדיפים לנהוג בזהירות ולא לשלם קנסות נוספים. לאיחוד יש חודש ימים לבחון האם השינויים שביצעה מתאימים לתנאים שהציבו.
אחת נסגרה, עוד שתיים מחכות
החקירה של רשות ההגבלים החלה לפני שבע שנים, בנובמבר 2010 ,בעקבות תלונות מצד מתחרות גוגל בארה"ב ובאירופה, שלפיהן החברה מבצעת מניפולציות לתוצאות החיפוש שלה בשירות מכירות שהתחילה להפעיל ב-2008 . בשנת 2015 החליטה רשות התחרותיות האירופית להגיש תלונה נגד גוגל בנושא ומאז ניסתה החברה ליישב אותה ללא הצלחה. גובה הקנס המקסימלי שיכלה הרשות להשית היה עד 10% מההכנסות השנתיות של הנאשם, במקרה זה 9 מיליארד דולר התייחס לתוצאות הכספיות של אלפבית בשנת 2016.
נכון להיום עומדות נגד גוגל שתי חקירות נוספות פתוחות באיחוד האירופי. הראשונה נוגעת למערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד. במסגרתה, נבחנה האפשרות שגוגל כרתה הסכמים אנטי-תחרותיים וניצלה את מעמדה הדומיננטי בתחום מערכות ההפעלה למובייל. התיק השני נוגע לשירות AdSense, שבו גוגל מונעת מאתרים צד שלישי לשכור שירותי מודעות ממתחרים.