פרשנות
דו"חות עליבאבא: לאמזון יש סיבה לדאגה
ענקית הקמעונאות הסינית הציגה צמיחה מרשימה בהכנסות וברווחים ונסחרת בשווי שהולך ומתקרב לשל יריבתה האמריקאית. ואולם, לעליבאבא יש שולי רווח עצומים ביחס לאמזון - והיא לא תתקשה להעצים את פעילותה בארה"ב
הענקית הסינית עליבאבא פרסמה דו"חות חזקים לרבעון הפיסקלי הראשון של השנה - שעלו על תחזיות האנליסטים. ההכנסות הרבעוניות זינקו ב-56% לעומת התקופה המקבילה ב-2016, ואילו הרווח המתואם זינק ב-65% ברבעון שהסתיים ביוני 2017 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
- עליבאבא מכה את התחזיות: הרווח זינק ב-99%, ההכנסות ב-56%
- עליבאבא תיכנס לקמעונאות הפיזית עם סופרמרקט חכם
- כמו לקנות קולה: עליבאבא תקים אוטומט למכירת מכוניות
עד כה השוק הסיני המקומי היה זה שתידלק את מרבית הצמיחה של עליבאבא. החברה נסחרת כיום בשווי של כמעט 400 מיליארד דולר, לא רחוק מהיריבה העיקרית שלה, אמזון - שנסחרת לפי שווי של 470 מיליארד דולר.
עם זאת, עליבאבא מייצרת היום שולי רווח של 44%, הרבה יותר משל אמזון (0.8%). בין היתר משום שהיא לא זקוקה ללוגיסטיקה המורכבת שאמזון צריכה כמו מחסנים גדולים, אריזה ושילוח מהירים. הבחירה להוות בעיקר פלטפורמה גם הביאה את עליבאבא להרוויח יותר מהסוחרים שמשתמשים בפלטפורמה שלה.
השליטה הנוכחית של עליבאבא בשוק הסיני (לטענתה עומדת על 80% מהמסחר המקוון המקומי) ממצבת את החברה בנקודת פתיחה חזקה משל אמזון. לא רק שהמעמד הבינוני הסיני חובב הצריכה עומד על כ-300 מיליון איש - כמו כל אוכלוסיית ארה"ב עצמה - אלא משום שלעליבאבא פחות חומות. ביכולתה לחדור לשוק המערבי ולנגוס בחלקים מהשוק עליו שולטת אמזון.
לאמזון, מצד שני, יהיה הרבה יותר קשה לעשות לעליבאבא דבר דומה. חברות טכנולוגיה רבות וטובות לפניה ניסו ומנסות לתמרן מבעד חוקי הצנזורה של הממשל המקומי וטרם הצליחו למצוא את הדרך לעשות זאת בהצלחה.