5 תחומים שרחפנים כבר עושים בהם כסף
אמזון מקדמת עתיד בו ציי רחפנים מזמזמים בשמי העיר ומספקים חבילות בזריזות. בינתיים, מכשולים לוגיסטיים מעכבים את העתיד הזה מלהתגשם. אבל הרחפנים לא מחכים: "כלכליסט" מיפה חמישה ענפים שהעצמים המעופפים כבר מייצרים עבורם ערך
ענף הבניין הוא אולי הסקטור שמינף במהירות הגדולה ביותר את האפשרויות הטמונות ברחפנים. כבר היום משתמשים קבלנים ברחפנים לאיסוף נתונים בתדירות גבוהה ולמיפוי קצב התקדמות של פרויקטים. הנתונים האיכותיים שמספקים הרחפנים מאפשרים לקבלנים למנוע בזבוז ופסולת בנייה לא רצויה ולייעל את הליך הזמנת ורכישת החומרים - שכיום נחשב לאחד הגורמים המבזבזים ביותר בתעשייה.
בארה"ב מנסים להפוך את השימוש ברחפנים לסטנדרט, בצרפת וגרמניה השימוש בהם נרחב ובישראל הודיע משרד השיכון על פיילוט לבחינת פרויקטים של חברות בנייה באמצעותם.
בפירמת PwC מעריכים כי הענף יוכל לייצר ערך של 45.2 מיליארד דולר ב-2020 אם חברות בנייה ינצלו את היכולות הקיימות ברחפנים עצמם או במכשור המתוחכם שהם יכולים לשאת עליהם. סטארט-אפים כבר מפתחים כלים שיהפכו את חומר הצילום מהרחפנים למודלים תלת ממדיים שיסייעו בניטור מדויק יותר של חומרי בנייה יקרים.
חקלאות: ריסוס מדויק וזול וזיהוי ליקויים בגידולים
אפשרויות השימוש המגוונות ברחפנים בתחום החקלאות הביאו לשילובם בענף זה בהצלחה בארה"ב, באירופה ובדרום־מזרח אסיה. לפי ההערכות, כבר היום השימוש ברחפנים חוסך לחקלאים 12 דולר לדונם בגידולי תירס ו-2-3 דולר לדונם בגידולי חיטה וסויה.
היתרונות הרבים של שימוש ברחפנים בתחום החקלאות הביאו לפיתוח רחפנים ייעודיים לענף שמסוגלים לשאת משקל רב כדי לרסס ביעילות רבה יותר. הרחפנים מסייעים לחקלאים בריסוס במהירות ובדיוק גבוהים ויעילים יותר מהמקובל במטוסים. הם לא רק חוסכים בדלק ובשעות העסקת טייסים אלא גם מונעים ריסוס יתר. בנוסף, רחפנים מסייעים במיפוי השדות, זיהוי חלקים יבשים בגידולים או אזורים שסובלים מבעיות ומאפשרים לייעל את ההשקיה או הדישון באמצעות מצלמות אינפרה-אדום.
ב-PwC מעריכים ששילוב רחפנים בחקלאות ייצר לענף ערך של 32.4 מיליארד דולר ב-2020. זאת בשעה שהשקעת ענף החקלאות העולמי ברחפנים תגיע ל־3 מיליארד דולר ב-2021.
שיטור וביטחון: סיוע בסיורים ובמרדף אחרי חשודים
הבריטים הקימו יחידת רחפנים שמסייעת בפטרולים שגרתיים ובמרדף אחר חשודים; בארה"ב רחפנים הפכו לסטנדרט ביחידות משטרה, שחלק אף ביקשו לחמש אותם; ובדובאי מכוניות אוטונומיות זעירות שמפטרלות ברחובות יכולות לשגר רחפנים לאוויר. אפילו בישראל משתמשת המשטרה ברחפנים לצילום אירועים גדולים.
היכולות הספציפיות של הרחפנים בצילום מדויק ומהיר של שטחים גדולים, לעתים תוך שימוש במצלמות תרמיות, סייעו לאימוצם בידי כוחות שיטור וביטחון. רחפנים אף נחלו הצלחות בהחלפת שוטרים במצבים מסוכנים. להערכת PwC, שוק הרחפנים בתחום האבטחה צפוי לטפס עד שנת 2020 ל-10 מיליארד דולר בשנה.
מדובר כמובן במשחק דו צדדי: במקביל להטמעת רחפנים בגופי ביטחון גובר החשש לאימוצם גם בידי גורמי טרור ופלילים. פעילי דאעש כבר תועדו משליכים פצצות בעזרת רחפנים זולים, וכנופיות שונות נעזרות בהם להובלת סמים וכלי נשק.
עיתונות ובידור: סיקור מקומות מסוכנים
רחפנים אומצו בשנים האחרונות בידי ערוצי תקשורת לסיקור חדשות, הופעות, אירועי ספורט, הפגנות ודיווחי תנועה. במובנים רבים הם החליפו את עבודת הצלמים על מסוקים, הודות לעלות הנמוכה של הפעלתם: 23 דולר לשעה להפעלת רחפן לעומת 400 עד 1,800 דולר לשעה למסוק. חברות בתחום הרחפנים אף מפתחות נחילי רחפנים שיוכלו לתעד בסנכרון חלקים גדולים מאותו אירוע ללא סכנה בטיחותית.
אימוץ רחפנים בידי כלי התקשורת הפכה לכל כך פופולרית עד שהובילה ליצירת קטגוריה עיתונאית חדשה: עיתונות רחפנים, היכולת לסקר אירועים שללא רחפנים לא היתה שום גישה אליהם. ה"ניו יורק טיימס" היה הראשון למנף את הטכנולוגיה לסיקור מלחמת האזרחים בסוריה, וסייע להבין כי הרחפנים מרחיבים את אפשרויות הסיקור לאזורים חדשים ובמהירות שלא נראתה קודם לכן. מינהל התעופה האמריקאי זיהה את היתרונות הללו והעניק לעיתונאים אישור מיוחד להפעיל רחפנים מעל קהלים גדולים.
חירום והצלה: אספקת תרופות ואיתור אנשים במצוקה
יצרנית הרחפנים הסינית DJI, ששולטת היום בשוק, מעריכה כי רחפנים מצילים בממוצע חיים של אדם אחד לפחות מדי שבוע הודות להשתתפותם במשימות חיפוש, חילוץ והצלה.
משמר החופים האמריקאי משתמש בהם כדי לסרוק במהירות שטחים נרחבים ולאתר אנשים שנקלעו למצוקה, ולעתים אפילו כדי לספק לאנשים אלו מכשירי הצלה. כבאים משתמשים בהם כדי לקבל מידע מדויק על התפתחות שריפות ועל המאמצים השונים כדי לשלוט בהן.
באפריקה נעשים מספר נסיונות שונים לרתום את יכולות הרחפנים לצרכים הומניטריים. ברואנדה הושקה יחידת רחפנים שמשמשת להעברת תרופות ומנות דם לאזורים מרוחקים במדינה, ובמלאווי משתמשת קרן החירום של האו"ם יוניסף ברחפנים כדי לספק עזרה ראשונה.
מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג עוסק רבות ביתרונות השימוש ברחפנים במדינות מתפתחות, בעיקר כדי לספק קישוריות אינטרנט. עם זאת, כפפה זו עדיין לא הורמה.