אסטוניה מפתיעה את העולם: החלה בהפעלת מיניבוסים אוטונומיים
המדינה המזרח אירופית החלה להפעיל את כלי הרכב בטאלין, בירתה - ללא תקלות או בעיות. בכך, היא מקדימה את שאר העולם. כל מיניבוס עולה מאה אלף דולר, מסוגל לשאת שמונה נוסעים ונוסע במהירות 20 קמ"ש
ענקיות הטכנולוגיה ויצרניות הרכב נמצאות במירוץ להשלמת והפעלת מכוניות אוטונומיות - בעוד ממשלת אסטוניה כבר התחילה להפעיל שירות מיניבוסים עצמוניים ניסיוני בטאלין, בירתה.
- ליפט מפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית
- "מובילאיי לא תאפשר רכב אוטונומי מלא"
- וויימו ביטלה 3 מתוך 4 התביעות שהגישה נגד אובר
שירות האוטובוסים האוטונומי שהשיקה אסטוניה מדווח על התחלה "ללא תקלות מהותיות". השירות מורכב משני אוטובוסים ירקרקים שנוסעים ברחובות העיר מזה כשלושה ימים. האוטובוסים צפויים להעניק שירות עד סוף אוגוסט (שלב הבדיקה) ואז לשוב לצרפת, לבדיקות של היצרן. כל מיניבוס עולה מאה אלף דולר, ומתוחזק בידי חברת לוגיסטיקה מקומית.
המיניבוסים יכולים להסיע עד 8 נוסעים, ונועדו להסיע אנשים בעיקר אל אזור מושבם של הנשיאות האסטונית ומועצת האיחוד האירופי. מרבית עלות המכוניות כוסתה על ידי המגזר הפרטי. הנוסעים יכולים לעלות על הרכב ללא תשלום, שם פוגש אותם מארח אנושי שמשגיח על נסיעת הרכב. שימוש בכלי רכב אוטונומיים מאושר במדינה מאז מרץ 2017, בתנאי השגחה של נהג.
לפי הרשויות המקומיות, אף אחד מכלי הרכב לא היה מעורב בתאונות, אם כי דווח על ידי עד ראיה כי אחד מהם לא פינה את הדרך לרכב חירום, למרות החוקים המקומיים המחייבים פעולה שכזו. האירוע התרחש בצומת היחיד שבו נתקלים האוטובוסים האוטונומיים בתנועה אמיתית של כלי רכב מאוישים. תוואי התנועה של המיניבוסים הוא לאורך קו החשמלית שפועל בטאלין, אך מושבת עד ספטמבר. הכלים עצמם מסוגלים לנוע במהירות של עד 60 קמ"ש, אך מוגדרים שלא לעבור מהירות של 20 קמ"ש.
ומה עם שאר העולם?
רגולטורים ברחבי העולם התעכבו מלהתייחס לנושא הרכב האוטונומי, אך התעוררו בשנה האחרונה. בחודש שעבר נעשה המאמץ הרגולטורי הגדול ביותר עד כה בארה"ב להסדרת התחום, עם הצעת חוק להקמת מסגרת פדרלית והכפפת סמכויותיה למנהל התחבורה והבטיחות. במקביל קמה קבוצה דו-מפלגתית של חברי הסנאט האמריקאי שפועלת להצגת גרסה משלה לחוק.
בנציבות האירופית עומלים בימים אלו על חקיקה ומפת דרכים שלמה מתוך ציפייה שמכוניות אוטונומיות יוכלו להשתלב באופן מלא בכבישי אירופה ב-2025. לפי הערכות האיחוד, משאיות יהיו הראשונות להשתלב בכבישים, משום שהן נוסעות בעיקר על כבישים מהירים ויש להן את התועלת המסחרית הגדולה ביותר. נכון להיום, השחקנים הפועלים בתחום - יצרניות רכב וחברות טכנולוגיה - מורשים להעלות לכביש כלים ניסיוניים שונים בחלקים מארה"ב, אירופה ודרום מזרח אסיה, בתנאי שהם מלווים בנהג מוכשר שיכול לקחת את השליטה ממערכת הנהיגה בכל רגע נתון.