מיזם Essential: טלפון שבור
החברה החדשה של ממציא אנדרואיד אנדי רובין הבטיחה מהפכה בשוק המובייל, שנשלט בידי אפל וגוגל. אבל מכשיר מאכזב, פספוס מועד ההשקעה ונטישה של בכירים מסמנים שההזדמנות לשבירת הקרטל הסלולרי פוספסה
שוק המובייל העולמי משותק, לא בחזית החידושים והפיתוחים אלא בחזית ההזדמנויות. שתי מערכות הפעלה, iOS של אפל ואנדרואיד של גוגל, שולטות ב-99.6% מהשוק. ומאחר ו-iOS זמינה רק למכשירים של אפל, ליצרניות הסמארטפונים אין ממש ברירה אלא לעבוד עם אנדרואיד, שמהווה מונופול דה-פקטו, אם הן רוצות להגיע לצרכנים.
- הסמארטפון של אנדי רובין שוקע: שני בכירים נטשו את הספינה
- הסופר-סמארטפון של אנדי רובין עולה על שרטון
- נחשף הטלפון הסודי שפיתח האדם שהמציא את אנדרואיד
זו משימה לא קלה לכשעצמה בהתחשב בכך שחמש היצרניות הגדולות ביותר מחזיקות ב-60% מהשוק ושתי הגדולות ביותר, אפל וסמסונג, בשליש ממנו. זו לא תמונת מצב של שוק בריא ותחרותי אלא של שוק ריכוזי, שנותן כוח גדול לחברות שגם כך הן חזקות.
לא קל לשבור הגמוניה של חברות גדולות, אבל אם יש אדם שיכול היה לעשות זאת הרי זה אנדי רובין, מי שאחראי במו ידיו ליצירת המונופול של גוגל במובייל. רובין, מייסד אנדרואיד שגוגל רכשה ב-2005 תמורת 50 מיליון דולר, עמד במשך שנים בראש חטיבת המובייל בענקית החיפוש, והפך אותה למערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בעולם.
ב־2014 רובין עזב את גוגל ושנה לאחר מכן הקים את חברת אסנשיאל (Essential), שנועדה ליצור את המהפכה הבאה בשוק המובייל. החזון של אסנשיאל היה ליצור מהיסוד פלטפורמה חדשה, שתאפשר לנהל את כל המכשירים המחוברים של הצרכן. הדיווחים המוקדמים היו על מכשיר פורץ דרך עם יכולות AI, שיריץ מערכת הפעלה בשם Ambient OS שפותחה תוך חשיבה על יישומי בית חכם ותנהל שורה של מוצרי חומרה נוספים מתוצרת החברה.
סימני האזהרה הראשונים צפו כשאסנשיאל חשפה את הסמארטפון שלה במאי האחרון: מכשיר יוקרתי עם מפרט מתקדם, מסך שמכסה כמעט את כל צדו הקדמי ויכולת להתממשק עם אביזרים חיצוניים - אבל שום דבר פורץ דרך שמקדים את השוק אפילו במעט. וכל זאת בתג מחיר של 699 דולר, אמצע הדרך בין אייפון 7 לאייפון 7 פלוס. יותר מכך, המכשיר הגיע עם מערכת ההפעלה אנדרואיד בעוד ש-Ambient OS נועדה למכשירי בית חכם כמו רמקול חכם שחשפה החברה.
ובכל זאת, עדיין היה מדובר בחזון נועז והשוק המתין בקוצר רוח להשקת המכשיר, שהיתה צפויה ב-30 ביוני. אלא שהמועד הגיע וחלף, המכשירים לא הגיעו ורובין ואסנשיאל שמרו על שתיקה. פניות מצד התקשורת או מצד צרכנים שנרשמו להזמנה המוקדמת של המכשיר לא נענו. אמנם, עיכובים בהשקת מכשירים אינם בהכרח דבר דרמטי, אבל הדממה מצד החברה מטרידה.
בסוף השבוע שעבר סימני האזהרה כבר הפכו לאזעקות מצלצלות, לאחר שנודע ששניים מבכירי החברה - סמנכ"ל השיווק בריאן וואלס והדובר אנדי פושה - עזבו במפתיע, בדיוק ברגעים הקריטיים של היערכות להשקה. הדיווחים לא עברו בשתיקה. דאסטין קרטיס, משקיע ויזם סדרתי, כתב בטוויטר "כשסמנכ"ל השיווק והדובר עוזבים, זה בדרך כלל אומר שהשערוריה בדרך להיחשף. קחו פופקורן". קייסי ניוטון, עורך בכיר ב-The Verge, תהה "עד כמה המצב רע באסנשיאל?"
עד כמה המצב רע? מספיק כדי לאלץ את החברה לבצע השבוע ספין נואש בניסיון לשנות את השיח סביבה. סמנכ"ל התפעול ניקולו דה מאסי הודיע ל"פייננשל טיימס" שהמכשיר יושק השנה גם בבריטניה ובהמשך במערב אירופה וביפן. מה לא היה בדיווח? תאריך השקה חדש או התייחסות להחמצת ההשקה המקורית בארה"ב, פרט לאמירה שהמכשיר יושק שם "בקרוב".
אך גם כשהמכשיר יגיע לשוק לא ברור באיזה אופן הוא יתקבל. "המכשיר היה מייצר רק מעט עניין או לא מייצר עניין כלל ללא מעורבתו של רובין", אמר בן ווד, אנליסט בחברת המחקר CCS Insight לפייננשל טיימס. קל להבין על מה הוא מתבסס. רובין הציג מכשיר מתקדם, אך לא כזה שמציע יתרונות בולטים לעומת מכשירים אחרים בשוק. לאסנשיאל יש חזון נועז, אבל היישום הראשון שלו לא מרשים והקשיים שמהם סובלת החברה מטילים ספק ביכולתה לממש אותו במוצרים עתידיים.
בסופו של דבר, אחיזת החנק של גוגל, אפל וסמסונג על שוק המובייל אדוקה מדי. לחברות האלו יש שליטה רבה בשוק ובמערכי הייצור, הון נזיל רב וצבא של מהנדסים ומפתחים מיומנים. כדי לשחרר את האחיזה נדרש לעשות מהלך פורץ דרך באמת, מכשיר שיעשה לשוק את מה שהאייפון המקורי עשה לו לפני עשור. ואם אפילו אנדי רובין נכשל, ייתכן שאיש כבר לא יצליח. וכמו במקרה של שליטתה של מיקרוסופט בשוק המחשבים האישיים, הדבר היחיד שיוכל להחליש את הקרטל הנוכחי הוא יצירתה של קטגוריית מכשירים גדולה וחדשה לחלוטין, שתאפשר לשחקניות חדשות להתבלט ויהפוך את העולם הישן לפחות רלוונטי.