סופטבנק ישקיע 2 מיליארד דולר במתחרה של אובר מסינגפור
שוויה המוערך של גראבטקסי צפוי לעלות ל־5 מיליארד דולר. תהפוך לתחרות משמעותית עבור אובר, שניצבת בפני קשיי רגולציה והתנגדות מקומית
היריבה העיקרית של אובר בדרום אסיה, גראבטקסי הולדינגס (GrabTaxi Holdings) צפויה ליהנות מרוח גבית באדיבות החברות הגדולות באיזור. גראב הסינגפורית תגייס כ־2 מיליארד דולר מתאגיד סופטבנק היפני ומחברת שיתוף הנסיעות הסינית דידי צ'ושינג — כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל".
- אובר הפסידה בקרב על רוסיה: תתמזג עם המתחרה יאנדקס
- אובר ממשיכה לצמוח, על אף גל השערוריות
- וויימו ביטלה 3 מתוך 4 התביעות שהגישה נגד אובר
העסקה צפויה להיחתם בשבועות הקרובים ותביא את שוויה המוערך של גראב ליותר מ־5 מיליארד דולר, עובדה שתהפוך אותה לחברת הסטארט־אפ בעלת השווי הגבוה ביותר של האזור. לגראב שהוקמה ב־2012 פעילות ב־65 ערים בשבע מדינות. על פי דיווחים, גם ענקית המסחר המקוון עליבאבא עשויה להשתתף בהשקעה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בסבב הגיוס האחרון שלה בספטמבר אשתקד, החברה גייסה כ־750 מיליון דולר.
ההשקעה תיצור תחרות משמעותית לאובר באסיה, שכבר עתה מתמודדת עם קושי משמעותי להתייצב באזור. אובר השקיעה מיליארדי דולרים בניסיון להתרחב במעל 70 מדינות, כשהיא נלחמת עם מתחרות מקומיות ומבוססות היטב. כך למשל, ביום חמישי הודיעה אובר כי תאחד את פעילותה ברוסיה עם שירות שיתוף הנסיעות הפופולרי של יאנדקס המקומית, שמכונה גם "גוגל של רוסיה". אובר הסכימה להשקיע בחברה המשותפת 225 מיליון דולר. בשנה שעברה מכרה החברה האמריקאית את החטיבה הסינית שלה לדידי צ'ושינג בתמורה לאחזקות בחברה המאוחדת.
אלן ג'יאנג, שניהל את חטיבת אובר באזור, הודה בחודש שעבר שקיים קושי משמעותי באקלים העסקי באזור. "אם אתה רוצה לעשות את זה בגדול, אתה צריך להתרחב בחו"ל במהירות", כתב ג'יאנג בבלוג Tech in Asia. "משמעותו של הדבר היא להבין תרבויות ושפות מגוונות ומרובות, להפוך את המוצר למקומי, לנווט דרך סביבות פוליטיות ייחודיות, להתקשר עם עסקים מקומיים ולגייס צוות מקומי", כתב ג'יאנג.
אף שגראב ואובר מסרבות לחשוף את מספר המשתמשים שלהן, על פי חברת המחקר לאפליקציות מובייל אני, גראב פופולרית יותר בדרום אסיה. גראב מציעה שירותי רכב פרטי, מוניות, אופנועים וקארפול בערים רבות יותר מאובר. בנוסף, בניגוד לאובר שנתקלה בקשיים עם הרגולציות המקומיות ואיגודי נהגי המוניות בעולם, גראב הודיעה כי היא משתפת פעולה עם הרשויות ועם חברות המוניות, ואף התרחבה לאחרונה לתשלומים באמצעות הסמארטפון.
שוק שיתוף הנסיעות באסיה צפוי לצמוח ל־13.1 מיליארד דולר עד 2025 — לעומת 2.5 מיליארד דולר ב־2015, כך על פי דו"ח שפרסמו אשתקד החברה־האם של גוגל, אלפבת, וחברת ההשקעות הסינגפורית טמאסק הולדינגס.