הנביא ממיקרוסופט: 15 תחזיות של ביל גייטס מ-1999 - מדהים כמה שהן היו מדויקות
הרבה לפני המצאת האייפון ופייסבוק פירסם ביל גייטס בספר שכתב לפני 18 שנה את התחזיות שלו לגבי עתיד הטכנולוגיה בשירות האדם. כך הוא חזה את מכשירי המובייל החכמים, את הרשתות החברתיות, אתרי השוואת המחירים, אינטרנט הדברים ואפילו את הפרסום הממוקד. לקרוא ולא להאמין
ביל גייטס זכור לטובה כמייסד ומנכ"ל מיקרוסופט, אך התדמית שדבקה בו הייתה של חנון מרובע ושמרן, שלא ממש הצליח להכניס את מיקרוסופט ללב מהפכת האינטרנט בשנות ה-90 והמובייל של שנות האלפיים.
- מתלבטים מה ללמוד באוניברסיטה? קבלו עצה מביל גייטס
- כמו בני אדם: ביל גייטס מציע להטיל מס על הרובוטים בתעשייה
- ביל גייטס מגייס מיליארד דולר מחברים להקמת קרן השקעות באנרגיה ירוקה
עם זאת, הוא היה איש חזון, לא פחות מסטיב ג'ובס: ב-1999 חזה את עליית המדיה החברתית, מכשירי המובייל, השירותים המקוונים ואפילו הפרסום הממוקד. את הנקודות שלו הציג בספר בשם Business at the Speed of Thought. בלוגר פיני וסטודנט למנהל עסקים בשם מרקוס קיריונן אסף 15 מהנבואות הללו - שעתה מתגלות כמדויקות באופן מפתיע:
1. אתרי השוואת מחירים
גייטס: "השוואת מחירים מקוונת תהפוך לאוטומטית ותאפשר ללקוחות להשוות באופן קל את המוצר ולמצוא את המחיר הזול ביותר". הנבואה שלו התגשמה במלואה, אך יש לציין שגם ב-1999 כבר היו אתרי השוואות מחירים - אם כי אלה היו מאוד מוגבלים ומגושמים.
2. מכשירי מובייל
גייטס: "אנשים יסתובבו עם התקנים קטנים שיאפשרו להם לנהל את חייהם בנגיעה ובכל מקום בו הם יסתובבו". גם הנבואה הזו התגשמה, אך גם כאן יש לציין שסמארטפונים החלו להופיע כבר בסוף המאה אם כי לא היו בשלים טכנולוגית. נבואה זו לא נשמעה הגיונית למנכ"ל מיקרוסופט דאז, סטיב באלמר, מכיוון שהחברה מעולם לא ניסתה להשתלב במהפכת הסמארטפון שהחלה עשור מאוחר יותר עם השקת האייפון.
3. תשלומים, בנקים ושירותי בריאות מקוונים
גייטס: "אנשים ישלמו את חשבונותיהם, יעקבו אחר מצב החשבון שלהם ואפילו יתייעצו עם רופאים באופן מקוון". כיום בנקים מקוונים הם סיפור ישן, תשלומים מקוונים זמינים באתרי מסחר ורשויות ממשלתיות וניתן בקלות להתייעץ עם רופא דרך אתר האינטרנט של שירות הבריאות שלכם.
4. סייעות דיגיטליות ואינטרנט הדברים
גייטס: "בעתיד יפותחו חברים דיגיטליים שיתחברו לכל הסובב אתכם ויסייעו לכם בבית או במשרד. הן יבדקו מיילים, ילוו אתכם לקניות ויקריאו לכם מתכונים". אם אתם משתמשים בסירי, אלקסה, קורטנה או הסייען של גוגל, אתם בוודאי יודעים שהמהפכה של הסייענים הדיגיטליים ואינטרנט הדברים נמצאת בעיצומה וסופה להפוך לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.
5. ניטור ביתי
גייטס: "שידורים מקוונים של הנעשה בביתכם יהפכו לדבר שבשגרה ויסייעו לכם לבדוק מי מגיע לביקור לא צפוי או לנטר את הבית". שלל חברות מציעות כיום שירותי אבטחה מבוססי מצלמות רשת. גוגל אף רכשה את יצרנית מצלמות האבטחה דרופקאם בחצי מיליארד דולר לפני שלוש שנים.
6. מדיה חברתית
גייטס: "אתרים פרטיים יאפשרו לכם לשתף את המשפחה והחברים, לתכנן אירועים, לשתף ולשוחח". המדיה החברתית - פייסבוק, טוויטר, לינקדאין ועוד - הפכה לחלק מחיי החברה שלנו ולכלי העיקרי לניהול שלהם. עם זאת, המדיה החברתית אינה פרטית במיוחד - כל הרעיון בה הוא שיתוף המוני של מידע, מה שלעיתים קרובות פוגע במשתמשים.
7. הצעות מסחריות אוטומטיות
גייטס: "תוכנות יידעו להציע לכם מוצרים משלימים על בסיס רכישה שביצעתם דרכם. למשל, הן יוכלו להציע לכם פעילויות במקום אליו אתם טסים לאחר שרכשתם את כרטיס הטיסה". אקספדיה, קאייק, טרווליסט ועוד מאות אלפי אתרים ואפליקציות תיירות מציעים לכם השכרת רכב, כרטיסים למוזיאון או הזמנת חדרי מלון בהתאם ליעד שהזמנתם. גם אתרי סחר מקוון ומדיה חברתית יודעים להציע לכם מוצרים ופרסומות בהתאם למיקום ולהיסטוריית הרכישות שלכם.
8. אתרי ספורט חברתיים
גייטס: "במהלך צפייה במשחק - שירותים מקוונים יאפשרו לכם לשוחח ולהחליף תובנות והתרשמויות על מה שקורה במהלך האירוע". גם כאן, גייטס קלע בול. אתרי מדיה חברתית, בראשם טוויטר, מאפשרים ניהול שיחה מקוונת שמתייחסת לאירועים שמשודרים ישירות באתר.
9. פרסום חכם
גייטס: "התקנים יצויידו במנגנונני פרסום חכמים שיידעו לזהות את העדפותיכם האישיות ולהציע לכם את המוצרים שעשויים לעניין אתכם". זו לא ממש נבואה, שכן כבר בימים ההם החלו אתרים לבצע ניסויים בפרסום ממוקד. ואולם, גייטס צדק כשהעריך שהטרנד הזה יהפוך לסטנדרט ויתבסס על מידע אישי.
10. קישורים לאתרים במהלך שידורים חיים
גייטס: "תוכניות טלוויזיה ושידורים יכילו קישורים לאתרים שיספקו לכם מידע משלים על מה שאתם צופים". בשנות התשעים זה באמת היה מדע בדיוני: הטמעה של קישורי HTML הייתה עסק בחיתוליו ולא הייתה עדיין טכנולוגיה שאיפשרה להטמיע אותם בשידורי וידאו. כעת כל סרטון יוטיוב מכיל קישור לאתר היוצר.
11. לוחות ופורומים מקוונים
גייטס: "כל מדינה או עיר תעמיד לשירות האזרחים אתרים בהם הם יוכלו לשוחח על עניינים הנוגעים לחייהם". זוהי נבואה חלקית, משום שגם בזמן שניתנה היו פורומים וערוצי IRC שאיפשרו לאנשים לתקשר ישירות עם מנגנונים רשמיים בעיריות. ואולם, היו אלה ניסיוניים ולא נפוצים במיוחד. השימוש במדיה חברתית כפלטפורמת תקשורת בין הציבור והשלטון הפציע רק לפני שש שנים, במהלך האביב הערבי.
12. אתרים מבוססי עניין
גייטס: "קהילות מקוונות לא יתבססו על מיקומכם אלא על העדפותיכם". רדיט, כל אתר פורומים מקוון ואלפי אתרים קהילתיים מוכיחים ששגייטס צדק. גם כאן הניצנים כבר הפציעו בדמות ערוצי IRC שהחלו להתבסס כבר באמצע שנות ה-90 ואפילו מוקדם יותר עם ערוצי BBS למיניהם. אבל אלה היו כבר למשתמשים מתקדמים בלבד.
13. אפליקציות ניהול משימות ופרויקטים
גייטס: "מנהלי פרויקטים יוכלו לגשת לאתר מקוון, לתאר את הפרויקט ולקבל משוב". אפליקציות כגון טרלו או סלאק מספקות פתרונות ניהול פרויקטים מקוונים. למעשה אין כמעט פרויקט שלא מנוהל כיום בצורה כזו.
14. גיוס מועמדים למשרות ברשת
גייטס: "מחפשי עבודה ישתמשו באתרים מקוונים כדי להציע את כישוריהם למגייסים פוטנציאליים". לינקדאין, אולג'ובס, מונסטר או כל אתר גיוס עובדים הוא ההוכחה שגייטס ראה את הכיוון אליו שוק העבודה הולך.
15. זירות מסחר ועסקים מקוונות
גייטס: "חברות יוכלו לגשת לאתרים שם הן יוכלו להגיש הצעות לעבודות ולפרויקטים כגון קמפיינים, הפקות או בנייה למשל". זירות סחר ופרויקטים מאפשרות לפרילאנסרים או עובדים עצמאיים להציע את עצמם למיזמים באופן פרטני. למעש,ה לא רק חברות אלא אפילו אנשים פרטיים יכולים למצוא מורים פרטיים או מישהו שיעשה סדר בארון דרך אפליקציות כגון פייבר. קוראים לזה כלכלת הג'ובים או Gig economy.