גרינפיס: מכשירי גוגל, אפל וסמסונג מזיקים לכדור הארץ
הארגון דירג 40 מחשבים, סמארטפונים ומחשבי לוח לפי רכיביהם קלות התיקון שלהם - נתון שמשפיע על הפיכתם לפסולת אלקטרונית. לפי נתוניו, את הציונים הנמוכים ביותר קיבלו מכשירי גוגל, סמסונג, אפל ומיקרוסופט
- טלפונים חכמים, משתמש טיפש
- תופעה סינית: "שבט האנשים עם הראש למטה"
- נחשף הטלפון הסודי שפיתח האדם שהמציא את אנדרואיד
במסגרת הדו"ח נבדקו 40 מכשירים שונים ממגוון יצרניות בולטות, לפי ארבעה מדדים: קלות החלפת הסוללה, קלות החלפת מסך, הכלים הדרושים וזמינות החלפים. "מכשירים שאפשר לתקן מחזיקים מעמד זמן רב יותר, מה שמפחית את האימפקט הסביבתי שלהם - החל משימוש בכימיקלים מסוכנים ועד האנרגיה שדרושה לייצר", נכתב בדו"ח. "פירוק קל של מכשירים גם מאפשר לעשות שימוש חוזר ברכיבים או למחזר אותם".
המכשירים של אפל ידועים כקשים לתיקון, ושלא במפתיע רובם קיבלו ציונים נמוכים בדו"ח. הטאבלטים אייפד 5 ואייפד פרו 9.7 אינץ' קיבלו כל אחד ציון של 2 מתוך 10, לאור היעדרם של חלקי חילוף לתיקון ושל מדריכי תיקונים. בנוסף, מצוין, חלקים שונים במכשיר מודבקים לגופו או לחלקים אחרים באופן שמקשה משמעותית על תיקונם. המקבוקים של החברה קיבלו את הציון הנמוך ביותר - 1. "לאף אחד מהם אין חלקי חילוף לתיקון. המעבד, ה-RAM וזיכרון הפלאש מרותכים למקומם", נכתב בין השאר. עם זאת, מכשיר הדגל של אפל, אייפון 7, הפתיע עם ציון גבוה יחסית של 7. "אפל שיפרה את האפשרות להחליף סוללה בהשוואה לדגמים קודמים, אבל עדיין נדרשים כלים מיוחדים וידע לביצוע פעולות מסוימות".
מאפל נמסר בתגובה ל-cnet: "עיצוב אינטגרטיבי מאפשר לנו ליצור מוצרים שהם לא רק יפים, דקים וחזקים אלא גם עמידים כך שהם מחזיקים שנים רבות. כשיש צורך בתיקונים, ספקים מורשים יכולים להבטיח תיקון איכותי ובטוח ללקוחות. כשמוצרים מגיעים לסוף חייהם, אפל לוקחת את האחריות למחזר אותם בבטחה. אנחנו ממשיכים להשקיע בדרכים לאחזר חומרים ממוצרינו, ומעודדים לקוחות להחזיר מכשירים לתוכנית המחזור של החברה. אנחנו גם מקימים שרשרת ייצור סגורה שעושה שימוש רק במשאבים מתחדשים או בחומרים ממוחזרים".
סמארטפון פיקסל של גוגל אמנם גרף ציון 7, אבל הטאבלט פיקסל C הסתפק בציון נמוך של 4 בלבד ("אף שחלקים רבים בפיקסל C מודולריים וניתן להחליף אותם עצמאית, לוח האם מודבק בחוזקה לגב המכשיר. החלפת הסוללה קשה בגלל חומר מדבר חזק"). גוגל לא הגיבה לדו"ח.
גם סמסונג לא קצרה שבחים: הגלקסי S8 קיבל ציון של 4 (שיפור קל לעומת הדור הקודם, שקיבל ציון של 3). "כמו מוצרים אחרים של סמסונג, אין מדריך תיקון ולמרות שלסמסונג יש אתר לחלקי חילוף, אין בו סוללות לדגמים העדכניים. הזכוכית שמכסה את המכשיר מקדימה ומאחורה נראית אייקונית, אבל כתוצאה שני הצדדים של המכשירים עלולים להיסדק. בגלל המסך המעוקל, קשה מאוד להחליף את הזכוכית הקדמית מבלי להרוס את התצוגה". הגלקסי טאב S3 קיבל גם הוא ציון של 4. מנגד, המחשבים הניידים של החברה קיבלו ציון של 9.
סמסונג לא הגיבה לדיווח.
חברה נוספת שזכתה לציונים נמוכים בצורה עקבית היא מיקרוסופט. מחשב הסרפס בוק שלה קיבל ציון של 1 ("ההליך של פתיחת המחשב קשה... הסוללה מודבקת בחוזקה. התצוגה קשה להסרה ולהחלפה"), והסרפס פרו 5 קיבל ציון זהה ("לא ניתן להחליף את כונן ה-SSD והסוללה מחוברת בחומר מדבר חזק מאוד שהופך את הליך ההסרה וההחלפה למסוכן").
ממיקרוסופט נמסר בתגובה: "כמו במוצרים רבים, הסרפס נבנה על ידי מקצוענים ומיועד לשימוש על ידי מקצוענים. הסרפס מורכב מרכיבים באיכות גבוהה, ואנחנו עומדים מאחורי תעודת האחריות שלנו והחומרים פורצי הדרך שבהם נעשה שישמו במכשירים יחודיים ועוצמתיים אלו".
לא כל היצרניות הבולטות זכו לציונים נמוכים; הסמארטפונים G4 ו-G5 והטאבלט G Pad 7.0 של LG קיבלו ציון של 8, בשעה שהמחשב הנייד של החברה Gram 15 קיבל ציון 9. אבל דווקא סמארטפון הדגל העדכני שלה, G6 איכזב עם ציון של 5 בלבד. גם מכשירים של אסוס, אמזון, HP ודל זכו לרוב לציונים גבוהים. ארבעה מכשירים קיבלו ציון מושלם של 10 מתוך 10: הסמארטפון פיירפון 2; הטאבלט Elite X2 1012 G1 של HP והמחשבים הניידים Latitude E5270 של דל ו-Elitebook 840 G3 של HP.