$
אינטרנט

עובדים עלינו: פייק ניוז לא מפריע לצרכני החדשות בפייסבוק

לפי מחקר חדש של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד, הרשת החברתית מגבירה את כוחה כמקור חדשות, ווטסאפ מתחזקת והצרכנים מוכנים לספוג פרסומות תמורת איכות. בנוסף, יש לא מעט משתמשים שרוצים לקבל חדשות במייל

ויקי אוסלנדר 15:0425.06.17

פחות ממחצית האוכלוסייה (43%) סומכת על התקשורת הממוסדת וכמעט שליש (29%) נמנע מחדשות כדי שלא ידכאו אותו; אלו הנתונים העגומים שעולים ממחקר חדש ועדכני שביצעו מכון המחקר של רויטרס ואוניברסיטת אוקספורד.

התדמית המושמצת של התקשורת הממוסדת, שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשען עליה עוד בקמפיין הבחירות שלו, דוחפת צרכני תקשורת רבים לרשתות חברתיות בניסיון לגוון את מקורות המידע שלהם. זו השנה השישית שרויטרס עורכת את מחקר החדשות המקוונות (Digital News Report), בהשתתפות כ-70 אלף איש מ-60 מדינות. ישראל לא נכללה במחקר.

 

מהמחקר עולה כי פייסבוק מתחזקת כמקור חדשות עיקרי ו-47% מהנסקרים הצביעו עליה ככזה לעומת 44% אשתקד. המחקר לא מספק ממוצע עולמי, אך מראה כי שיעור האמריקאים, למשל, המשתמשים ברשתות חברתיות כמקור החדשות העיקרי שלהם הגיע ל-51%.

 

מחיר הבריחה מאחריות

 

לצמרת רשימת הרשתות החברתיות שמשמשות כמקור חדשות עיקרי קפצה השנה ווטסאפ, אפליקציית המסרים המיידיים שבבעלות פייסבוק. ווטסאפ היוותה מקור מרכזי עבור 15% מהנסקרים לעומת 8% אשתקד, אך כוחה שונה במקומות שונים בעולם: הפופולריות של ווטסאפ כמקור לצריכת חדשות גבוהה במיוחד במלזיה (51%), ברזיל (46%) וצ'ילה (39%). בארה"ב, עם זאת, השימוש בה לצורך זה נמוך משמעותית ונאמד ב-3% בלבד.

 

בשנה החולפת החדשות המזויפות - פייק ניוז - הפכו מתופעת שוליים לדאגה עיקרית של הציבור, כלי התקשורת וכן ממשלות ברחבי העולם. התופעה הביאה לשחיקה מתמשכת באמון שניתן באמצעי התקשורת, אך יותר מכך, הביאה לגל של ביקורת נגד הרשתות החברתיות, ופייסבוק בראשן, על הימנעותן מנטילת אחריות על הפצת תכנים מזויפים בפלטפורמות שלהן. חוסר אמון זה היה ככל הנראה הדלק מאחורי הפופולריות הגוברת של ווטסאפ ככלי לצריכת חדשות, על רקע הפרטיות הרבה יותר שהוא מאפשר והשליטה שהוא מעניק למשתמשים על המידע שאליו הם נחשפים.

 

עלייה בשיעור המשלמים

 

תופעת החדשות המזויפות הביאה גם למספר נקודות אור. הציבור, שעדיין מאמין לגופי תקשורת ממוסדים יותר מלמידע ברשתות חברתיות (40% לעומת 24%), מוכן יותר מתמיד לשלם עבור תוכן, כל עוד הוא איכותי ובעל מוניטין טוב. 16% מהנסקרים - מרביתם צעירים - משלמים על תוכן באתרי חדשות באינטרנט לעומת 9% אשתקד.

גם מי שאינם מוכנים לשלם עבור מינוי חודשי מוכנים להקריב את נוחותם עבור עיתונות איכותית. לפי המחקר, 43% השביתו זמנית את חוסמי החדשות שלהם עבור אתרי חדשות ספציפיים. 26% מהמשביתים עשו זאת כי אתרי החדשות ציינו שהם זקוקים להצגת מודעות כדי לשרוד, בעוד 58% עשו זאת שכן אחרת לא היו זוכים לגישה לתוכן.

 

על אף העלייה הבולטת בצריכת חדשות ברשתות חברתיות, הרוב המכריע של הנסקרים - 78% - עדיין מעדיפים לצרוך חדשות באמצעים כעיתונים וטלוויזיה. המשמעות היא שצרכני חדשות רבים משתמשים במגוון מקורות ופלטפורמות כדי להישאר מעודכנים ולקבל תמונת מציאות מלאה יותר. מרבית הנתיבים להגעה לידיעות חדשותיות הם דרכים עקיפות כמו חיפוש, גלישה דרך רשתות חברתיות או אוצרי תוכן כמו פייסבוק וקוראי RSS.

 

הפתרון שמצאו אתרי החדשות כדי להגביר את המסלול הישיר לקוראים הם ניוזלטרים, שהחזירו את תיבת המייל האישית כנתיב לצריכת חדשות. 6% משתמשים במיילים לצריכת חדשות לעומת 5% בהתראות מובייל מאפליקציות ייעודיות. אלא שפתרון זה עדיין לא מסייע במיוחד לצבירת מוניטין: מרבית המשתמשים זכרו דרך איזו רשת חברתית הגיעו לידיעה אך פחות ממחציתם זכרו מה היה מותג החדשות שפרסם אותה.

 

מהפכת המובייל הפכה את הסמארטפון לכלי מרכזי לצריכת חדשות. הניידות הזו משפיעה גם על המיקום שבו צורכים חדשות. השיעור הגבוה ביותר מקרב המשתמשים (46%) נעזרים בסמארטפון כדי לקרוא חדשות כשהם במיטה, 42% עושים זאת בתחבורה הציבורית ו-32% עושים זאת בשירותים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x