המארחים ב-Airbnb לא רוצים נכים בדירות שלהם
מחקר חדש מראה כי רוב המארחים בעלי דירות הנופש בארצות הברית לא רוצים לארח אנשים בעלי גמדות, עוורים, סובלים משיתוק מוחין ועוד. למשל, פחות מחצי מהפניות של עיוורים זכו לאישור
- "שווים": אתר לישראלים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם
- "airbnb מחפשת חוויות, לא סתם לקחת תיירים לחומוס"
- הקונים לא באים ודירות היוקרה של לונדון נדדו ל־Airbnb
לפי המחקר, בשעה שבקשות לשכירת נכס מצד אורחים ללא מוגבלות אושרו ב-74.9% מהמקרים, במקרים שבהם היתה לאורח מוגבלות כלשהי שיעור האישור צנח עד ל-24.8%. במקביל, שיעור המקרים שבהם הבקשה נדחתה זינק מ-17% ועד ל-60%.
במהלך המחקר, שנערך בין יוני לנובמבר 2016, שלחו החוקרים 3,847 בקשות לשכירת נכס למארחים שנבחרו באופן רנדומלי, תוך שימוש בפרופילים מחמישה סוגים: משתמש עם גמדות, משתמש עיוור, משתמש עם שיתוק מוחין, משתמש עם פגיעה בחוט השדרה ומשתמש ללא מוגבלות. כל הפרופילים היו של גברים לבנים כבני 30, והבקשות נשלחו רק בתוך ארה"ב. בספטמבר 2016, תוך כדי ביצוע המחקר, חשפה Airbnb את מדיניות מניעת האפליה שלה, אך לדברי החוקרים זו לא השפיעה משמעותית על התשובות שהתקבלו.
לפי התוצאות, בשעה שבקשות מצד משתמשים ללא מוגבלות אושרו בכמעט שלושה רבעים מהמקרים, הבקשות של משתמשים עם גמדות אושרו רק ב-60.9% מהמקרים, בקשות של משתמשים עיוורים אושרו ב-49.7% מהמקרים, בקשות של משתמשים עם שיתוק מוחין אושרו ב-43.4% מהמקרים ובקשות של משתמשים עם פגיעה בחוט השדרה אושרו בקצת פחות מרבע מהמקרים.
ב-16.8% מהמקרים המארחים דחו בצורה פעילה בקשות של משתמשים ללא מוגבלות. זאת לעומת שיעור דחייה של 20.1% למשתמשים עם גמדות, 34.4% למשתמשים עיוורים, 40.7% למשתמשים עם שיתוק מוחין ו-59.8% למשתמשים עם פגיעה בחוט השדרה.
הנתונים הם לא רק תוצאה של אפליה. יש מקרים שבהם מארחים הסבירו שדחו בקשה מכיוון שהנכס שמוצע להשכרה לא מתאים לצרכיהם של אורחים עם מוגבלות. "המקום שלנו מאוד צר ועם גרם מדרגות מתעקל, אז יהיה לך קשה", כתב מארח בתגובה למשתמש עם שיתוק מוחין. מארח אחר כתב למשתמש עם פגיעה בחוט השדרה: "לצערנו אין לנו רמפה לכיסא גלגלים ולפני כל כניסה יש 3 מדרגות. אלא אם מישהו בא אתך ויכול לשאת אותך, אני לא חושב שהמקום שלנו יתאים לך".
"עיוור? אז איך מצאת את הדירה שלי?"
עם זאת משתמשים אחרים, במיוחד עיוורים, זכו לתגובות מזלזלות. "איך אתה רואה את הרשומה שלי אם אתה עיוור?" היתה אחת מהן. תגובות לציונים שהאורח יגיע עם כלב נחייה זכו לתגובות כמו "מצטער, אני לא יכול לקבל חיות מחמד, הכול אצלי חדש", או "למרבה הצער אני אלרגי לכלבים". חלק מהמארחים דרשו תשלום נוסף על מנת לאפשר לכלב לשהות בדירה, הגם שמדובר בכלב נחייה והדבר (כמו גם הסירוב לארח) מנוגד למדיניות Airbnb.
מנגד, היו לא מעט מארחים שהביעו נכונות ואף ציפייה לארח משתמשים עם מוגבלות. "גמדות זה מגניב, זה לא מפריע לנו. תזמין. מצפים לפגוש אותך", כתב אחד מהם. מארח אחר כתב למשתמש עם פגיעה בחוט השדרה: "אני יכול לשאת אותך ואת הכיסא שלך במדרגות ו/או לבקש מחבר שגר קרוב לבוא לעזור. אני באמת רוצה שתתארח".
"אם אנחנו נכנסים לעידן חדש, שבו סוגים חדשים של מלונות, שהם למעשה בתים פרטיים, לא יכולים לשרת את כולם, זה מחסל את כל ההתקדמות מאז נחקק חוק אמריקאים עם מוגבלות בכל מה שנוגע לגישה שווה", אמר לניו יורק טיימס אחד מעורכי המחקר, ד"ר מייסון אמרי. "החוק צריך להתאים את עצמו לשירותים כמו Airbnb.
מ-Airbnb נמסר בתגובה שהחברה חברה לכמה ארגונים שמייצגים אנשים עם מוגבלויות במטרה לחנך מארחים ושהיא עתידה לאפשר רישום של נכסים נגישים. "זו רק ההתחלה, ואנחנו נמשיך לפעול עם מומחים ומנהיגים בתחום זה כדי להבטיח שהקהילה שלנו פתוחה ונגישה לכולם".