אובר נפטרת מהאיש שסיבך אותה עם גוגל
לפי דיווח בניו יורק טיימס, החברה פיטרה את אנתוני לוונדובסקי, סגן הנשיא שלה לרכב אוטונומי, שהואשם על ידי גוגל בשימוש בפטנטים שלה על מנת לפתח את טכנולוגיית הרכב האוטונומי של אובר וסירב לשתף פעולה במשפט על גניבת סודות מסחריים וריגול תעשייתי
- גוגל תובעת את אובר ואת Otto של הישראלי ליאור רון על גניבת סודות מסחריים ברכב האוטונומי
- Otto הוכרז כסטארט-אפ החדש הטוב ביותר בתחרות השנתית של טק-קראנץ'
- מאחורי האקזיט של Otto: ספק אם אובר אכן תשלם את מלוא 680 מיליון הדולר
אובר רכשה את Otto, הסטארט-אפ שהקים לוונדובסקי ביחד עם שותפו הישראלי ליאור רון באוגוסט שעבר עבור כ-680 מיליון דולר. אובר רכשה את החברה על מנת לפתח את עסקי הרכב האוטונומי שלה. לוונדובסקי ורון - בכירים לשעבר בחטיבת הרכב האוטונומי של גוגל וממפתחי הטכנולוגיה של גוגל - פרשו מהחברה על מנת להקים את הסטארט-אפ.
מעט לאחר מכן Otto הציגה פיתוח של משאית אוטונומית והצליחה לבצע ניסוי שבו היא הובילה מטען בין שתי ערים בארה"ב ללא התערבות חיצונית של נהג. זמן קצר לאחר מכן הודיע טראוויס קלאניק, מנכ"ל אובר, על רכישתה של Otto.
עם זאת, לפני כחצי שנה, הגישה וויימו, חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל, תביעה על גניבת סודות מסחריים וריגול תעשייתי והאשימה את לוונדובסקי ושותפיו בשימוש בפטנטים שלה על מנת לפתח את טכנולוגיית הרכב האוטונומי של אובר.
בחודשים האחרונים נעשו מספר הליכים משפטיים והוצגו לא מעט ראיות שמטות את הכף לכאורה לצד הטענות של גוגל. לוונדובסקי נדרש לענות על טענות אלה ובמקום זאת בחר, פעם אחר פעם, לבחור בזכות השתיקה (זכות השתיקה מעוגנת בתיקון החמישי של חוקת ארה"ב) לכאורה על מנת שלא להפליל את עצמו.
אובר על פי הדיווח הציבה לו אולטימטום על תאריך יעד למענה על שאלות התביעה. ואולם לוונדובסקי לא עמד בדרישה - מה שהוביל את אובר להודיע על פיטוריו. אלה הוכרזו לעובדי החברה אמש (ג') במייל שנשלח לעובדים. מומחי משפט הסבירו שלאובר לא הייתה הרבה ברירה אלא לפטרו אם היא לא רוצה להיתפס כמי שתומכת בשתיקתו של לוונדובסקי.
לא השערורייה הראשונה באובר
אובר סבלה מאז הקמתה משורה של שערוריות שכוללות פיטורי בכירים וטענות על תרבות ארגונית קלוקלת. הפיטורים של לוונדובסקי הן ניסיון שלה להראות שהיא לא עומדת מאחורי מעשיו ככל שיהיו, אך זו גם הודאה בעקיפין שלוונדובסקי עשוי להיות בעיה עבורה. הפיטורים האלה גם עשויים לגרום לה לנזק בטווח הבינוני. לוונדובסקי יכול, כעת כשהוא משוחרר מהתחייבויותיו מול אובר, להעיד ולטעון שבכירי החברה ידעו כך או אחרת על מקור הטכנולוגיה של Otto.
קשה מאוד להאמין לטענות של אובר שהחברה לא בדקה את הרקע של Otto. מדובר בהליך סטנדרטי - ולמרות שלפעמים גם חברות גדולות נופלות בו כגון פייסבוק שנאלצה להתמודד עם טענות דומות לאחר רכישת אוקולוס והפסידה - יכול מאוד להיות שבכירים מסוימים שהיו מעורבים בעסקה הביטו הצידה או ידעו ושתקו. כך או כך, זה הופך אותם לאחראים ומעמיד את אובר במצב בעייתי לכל הפחות.
יש לציין שההליך המשפטי הנוכחי אינו פלילי ומתבסס על תביעה אזרחית. עם זאת, אם תוכח הטענה של גוגל על גניבת סודות מסחריים ותעשייתיים, המשפט נגד לוונדובסקי עשוי להפוך במקביל להליך פלילי. מצב זה עשוי להביא לכך שלוונדובסקי יבחר בעסקת טיעון שתסבך עוד יותר את אובר ובכיריה.
המעמד של אנשי פיתוח בתחום כלי הרכב האוטונומיים עלה מאוד בשנים האחרונות. למעט מאוד מהנדסים יש את היכולות האלה וחברות הטכנולוגיה מוכנות להוציא מיליונים כדי להעסיקם. על פי אחד ממייסדי חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל שכעת עוסק בתחום אחר, עלות ההעסקה של מהנדס עם ידע כזה מגיעה בקלות לכ-10 מיליון דולר לשנה. פורד למשל, תשקיע כמיליארד דולר בשנים הקרובות על מנת לפתח את טכנולוגיית הרכב האוטונומי שלה Argo AI.
גם טסלה תבעה את ראש חטיבת הנהיגה האוטונומית שלה לאחר שהאחרון עזב את החברה עם מספר מהנדסים כדי להקים סטארט-אפ בתחום. ההליך הסתיים בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. בחזרה לאובר, לחברה יהיה קשה מאוד להתמודד עם העזיבה של לוונדובסקי. למרות כל הפרשה סביבו, אין עוררין על כך שמדובר במהנדס מוכשר שאכן הינו בעל ידע מתקדם מאוד בתחום. טאלנטים כמוהו נדיר למצוא וקשה מאוד לגייס.