$
חדשות התקשורת

פרשנות

שלא תבנה על בלעדיות

האסטרטגיה של נטפליקס היא להגיע לכל מסך, בכל פלטפורמה ובכל חור בעולם. פרטנר תנסה להשתמש בתוכני החברה כדי לפרוץ לשוק, גם אם לא יהיו שלה לעד

עומר כביר 08:0009.05.17
על שירות הטלוויזיה של פרטנר אנחנו שומעים כבר כמה וכמה שנים טובות. כל פעם, כך נראה, הוא מתקרב להשקה ושב ומתרחק. כל פעם חברת הטלקום רושמת פריצת דרך משמעותית במאמצים לרכישת תכנים ייחודיים, רק כדי לחטוף סטירה בפרצוף, לאבד את התכנים ולחזור ללוח השרטוט.

 

זה לא פשוט להשיק שירות טלוויזיה חדש — הן מבחינה טכנית והן מבחינה תוכנית — בעיקר כשמדובר בשוק תחרותי ואלים כמו זה הישראלי, עם דואופול בראשות yes ו־HOT שלא מהססות להשקיע כמה שיותר משאבים כדי לחסום את המתחרות. אפילו סלקום, מחברות התקשורת החזקות בישראל, התקשתה במשך זמן רב לפרוץ את תקרת הזכוכית שהן בנו לה. רק בחודש שעבר סלקום רשמה הישג משמעותי ראשון, בדמות רכישת כל תוכני HBO לשירות הטלוויזיה שלה סלקום TV.

 

אך המאמצים של פרטנר, עד כה, סבלו ממזל רע במיוחד. בסוף 2015 נכנסה החברה למאבק איתנים מול צ'רלטון בניסיון לרכוש את זכויות השידור לפרמיירליג, רק כדי להפסיד. באמצע 2016 נכשלו מגעים של החברה להגיע להסכם בלעדיות עם HBO, שבסופו של דבר בחרה שלא ללכת על הסכמי בלעדיות והחליטה להמשיך עם yes, ולצרף את HOT ובהמשך גם את סלקום TV.

 

קווין ספייסי שחקן מתוך הסדרה בית הקלפים נטפליקס קווין ספייסי שחקן מתוך הסדרה בית הקלפים נטפליקס

 

כל מכה כזו הביאה לדחיה נוספת בהשקת שירות הטלוויזיה של החברה, כש בינתיים, אפילו השחקן האלמוני יחסית טריפל סי הספיק לעקוף אותה בסיבוב ולהשיק שירות טלוויזיה משלו. אמנם כזה עם מבחר תכנים מצומצם, אך במחיר שובר שוק של 50 שקל לחודש, ובעיקר כזה שכבר קיים ופועל. זה הרבה יותר ממה שאפשר להגיד על שירות הטלוויזיה של פרטנר.

 

מרגילים את הצופים השמרנים

 

לכן, המהלך המסתמן של פרטנר, שבמסגרתו המינוי הבסיסי של החברה יכלול גם מינוי מובנה לנטפליקס, כל כך משמעותי עבורה. נטפליקס נחשבת היום לאחד מגופי השידור החזקים בעולם, עם תכנים מקוריים שמקיפים את כל מגוון הסוגות הקיים — מקומדיות מצבים קלילות, עבור בדרמות־קומיות מפתיעות, דרך סדרות איכות עטורות שבחים ופרסים ועד סדרות פורצות גבולות. כל זאת לצד מבחר ענק של סדרות רכש.

 

נטפליקס זמינה באופן רשמי בישראל כבר יותר משנה, והכניסה שלה חוללה גלים בשוק הטלוויזיה המקומי, כשבין השאר נתנה לגיטימציה גדולה יותר לשירותים דוגמת סלקום TV. אבל בכל זאת, במובנים רבים החדירה שלה לישראל עדיין מוגבלת, בעיקר כשמדובר בצופים מבוגרים ושמרנים יותר. לכן הסיכום המסתמן עם נטפליקס הוא הישג עבור פרטנר, שתוכל להציע את תוכני ענקית התוכן בצורה נוחה, במינוי אחד, בלי כאבי ראש של הרשמה נוספת ומסירת פרטי כרטיס אשראי שמהווים חסם בפני משתמשים רבים.

 

שיתוף פעולה כזה נותן לפרטנר את עוגן התוכן המשמעותי שהיא חיפשה, ויאפשר לה לצאת בקמפיין פרסום שמבליט את כל התכנים של נטפליקס — מבית הקלפים", דרך "כתום זה השחור החדש" ועד "13 סיבות". היא גם צפויה להדגיש את היעדרותם מהפלטפורמות המתחרות, או יותר נכון, את היעדרותם לעת עתה.

 

סוגיית המחיר תקבע

 

אין שום סיבה לחשוב שנטפליקס תסתפק בפרטנר בלבד. שיתוף הפעולה של ענקית התוכן הוא חלק ממדיניות אסטרטגית שמובילה החברה בשנים האחרונות: להיות על כל מסך, בכל פלטפורמה, בכל מקום ובכל שפה. מסיבה זו נטפליקס מספקת אפליקציות כמעט לכל מכשיר עם חיבור לרשת — ממכשירי מובייל, דרך טלוויזיות חכמות ועד קונסולות משחקים כמו פלייסטיישן ו־XBOX. זו הסיבה שהחברה משקיעה מאמצים רבים בהפקת תכנים מקומיים ובביצוע לוקליזציה לתכנים קיימים. כך, לדוגמה, בשבועות האחרונים פורסם שהחברה משקיעה בתרגום הממשק שלה לעברית וברכישת תוכן מקומי. זה לא מכיוון שישראל היא שוק חשוב עבורה, היא יותר מדי קטנה בשביל זה, אלא מכיוון שהאסטרטגיה של החברה מכוונת לכיוון גלובלי ככל האפשר. גם העסקה עם פרטנר היא חלק מהאסטרטגיה הזו — היא מביאה את נטפליקס לפלטפורמה נוספת ולקהלים רחבים יותר.

 

אבל אין שום סיבה שפרטנר תזכה לבלעדיות, כי אין לנטפליקס אינטרס לתת לה בלעדיות, וכי פרטנר צריכה את נטפליקס הרבה יותר ממה שנטפליקס צריכה את פרטנר. זה טוב לנטפליקס לקבל חשיפה רחבה יותר, אבל בסופו של דבר מדובר בסגמנט משוק קטן מאוד.

 

מנגד, בעבור פרטנר שנואשת לתוכן ייחודי, מדובר בנכס משמעותי שיאפשר לה סוף סוף להיכנס לשוק ולהציע שירות שיעמוד בשורה אחת מול סלקום TV, ואולי אפילו מול HOT ו־yes.

 

אבל כניסה חלקה של פרטנר תלויה, בכל זאת, בתנאי אחד חשוב — המחיר. ברור לכולם שהמחיר של פרטנר TV לא יהיה קרוב לזה של HOT ו־yes וינוע סביב המחיר של סלקום, אך השאלה היא אם הוא יהיה מעליו או מתחתיו.

 

קשה להאמין שפרטנר תציע מינוי יקר יותר מ־99 השקלים של סלקום. אחרי הכל, לסלקום יש עכשיו את התכנים של HBO ושום דבר לא נחשב ליוקרתי או איכותי מזה.

הגיוני יותר שהחברה תחתוך את המחיר רק במעט. חבילה של 90 שקל לחודש, שתכלול את כל תוכני נטפליקס ועוד תכנים של פרטנר עצמה, יכולה להתברר כחבילה המשתלמת ביותר בשוק. לא העשירה ביותר בתכנים, גם לא הזולה ביותר, אבל זו שנותנת את המענה הטוב ביותר למספר האנשים הגדול ביותר. וזו, כבר יכולה להיות בשורה אמיתית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x