פרשנות
ווינדוס 10S: פלופ או הברקה?
מיקרוסופט חשפה אמש גרסה מוגבלת של ווינדוס 10, שתוכל לרוץ על מחשבים זולים במיוחד - אך לא תאפשר חיפוש בגוגל. בפעם שעברה שהשיקה גרסה מוחלשת, היתה זו ווינדוס RT שנחשבת לאחד הכשלונות הצורמים בתולדותיה. מה נשתנה?
- מיקרוסופט חשפה את ה-Surface Laptop, מחשב שיורה לכל הכיוונים
- מיקרוסופט: החמצה בשורת ההכנסות, אך תנופה בעסקי מחשוב הענן
- מיקרוסופט: דפדפן כרום של גוגל "קורע" את הסוללה שלכם
שוק המחשוב לחינוך נשלט באופן בולט בידי כרום OS של גוגל, שמייצגת בארה"ב 58% ממנו. למיקרוסופט, לשם השוואה, יש רק 22% ואפל במקום השלישי עם כ-20%. מדובר בשוק ענק המייצג כמה מיליארדי דולרים בשנה עבור החברות בארה"ב לבדה. יצרניות מערכות ההפעלה מעוניינות גם להרגיל תלמידים כבר בכיתות נמוכות להשתמש במוצר שלהן ולא במתחרים,
ווינדוס 10S בנויה סביב חנות האפליקציות של מיקרוסופט ולא מאפשרת הפעלה של אפליקציות WIN32 רגילות שלא עברו התאמה. האפליקציות שנמכרות דרך החנות עברו התאמה שמפעילה אותן ב-sandbox, מה שמאפשר שליטה משופרת על תהליך ההפעלה שלהן. היתרונות העיקריים: חיסכון במשאבים ושיפור באבטחת המידע, מכיוון האפליקציות רצות דרך קונטיינר (כמו קובץ מדיה) ולא בליבה של מערכת ההפעלה.
מיקרוסופט קיבצה סביבה את כל שותפות החומרה המסורתיות שלה שיציאו מחשבי ווינודס 10S במחירים זולים במיוחד, שיתחילו בכ-190 דולר. אלה צפויים להציב תחרות קשה לכרומבוקים של גוגל שנמכרים במחירים דומים. עם זאת, מחשבי ווינדוס מציגים יתרון שאין למחשבי גוגל: יכולת הפעלה ללא חיבור אינטרנט וכן יכולת להפעיל תוכנות אופיס (שגרסה שלהן תהפוך לזמינה כאפליקציית ווינדוס סטור בימים הקרובים). מחשבים שיצויידו בגרסת S של ווינדוס יוכלו לקבל שדרוג לגרסה הרגילה במחיר של 49 דולר, בעוד רוכשי הסרפס לפטופ יוכלו לשדרג בחינם עד סוף 2018.
האם זו עוד ווינדוס RT?
ווינדוס החדשה תכלול מספר הגבלות: על אף שרוב המשתמשים בעולם מעדיפים את כרום של גוגל, לא ניתן יהיה להגדיר דפדפן ברירת מחדל זולת מיקרוסופט אדג' גם אם הדפדפן הותקן דרך החנות. בנוסף, לא ניתן יהיה להחליף את מנוע החיפוש, כך שהמחשבים יעבדו רק עם בינג.
בפעם האחרונה שמיקרוסופט ניסתה להשיק גרסה מוגבלת של ווינודס, RT, היא נפלה על הפנים: לא היו די אפליקציות למערכת ההפעלה, שהיתה גרסה מסורסת של ווינדוס 8. יצרניות המחשבים, שותפותיה של מיקרוסופט, חויבו להשיק מוצרים עבור RT - ונפגעו כשמשתמשים פשוט לא קנו אותם. אחת הסיבות לכשלון היתה מיעוט אפליקציות - משתמשים לא רצו לבזבז כסף על מחשב שלא כולל את כל היישומים שהם אוהבים. כיום התמונה השתנתה - החנות של ווינדוס נהנית ממבחר נרחב של אפליקציות ולרוב אלה גרסאות מותאמות של אפליקציות ידועות ושימושיות. לא ברור עדיין מה בכוונת החברה להציע לשוק הצרכני והארגוני שמהווים עדיין את החלק הארי של עסקי מערכות ההפעלה של החברה.
ייתכן שנראה בעתיד עוד גרסאות מותאמות לצרכים של פלחי שוק אחרים. המדיניות של מיקרוסופט בעולם האפליקציות והענן, בו היא מגדירה את עצמה כאגנוסטית לפלטפורמה עליה פועלים השירותים שלה, אינה מתבטאת במערכת ההפעלה החדשה; היא דווקא מנסה לגרום למשתמש להישאר תלוי בגן הסגור של החברה.