רשת של כולם: הקיבוץ של טוויטר
שאיפת משתמשי טוויטר להפוך אותה לקואופרטיב מראה שהם מוכנים לשלם כדי לצייץ. כ-3,500 משתמשים חתמו על עצומה לקניית החברה
1. קבוצת רכישה
משתמשי טוויטר מצאו דרך חדשה להציל את הרשת החברתית המועדפת עליהם: הם, או לפחות 3,500 מתוכם, חתמו על עצומה לקניית החברה והפיכתה לקואופרטיב בבעלות משתמשיו. "בוול־סטריט חושבים שהחברה היא כישלון כי היא לא מייצרת רווח לבעלי המניות", נכתב בעצומה, "זה אומר שהחברה מועמדת למכירה ויש סיכוי טוב שהבעלים החדשים יהרסו את הפלטפורמה האהובה עלינו לשם רווחים או הישגים פוליטיים".
- צייצני כל העולם התאחדו: משתמשי טוויטר רוצים להפוך לבעליה
- טוויטר מכופפת את טראמפ: מכריחה את הממשל לבטל תביעה אנטי דמוקרטית
- ניצחון לטוויטר: ארה"ב ביטלה הדרישה לקבל פרטי חשבון שמתח ביקורת על הממשל
2. תג מחיר
הסיכוי שהיוזמה החדשה תצא לפועל שואף לאפס. ראשית, חברי הדירקטוריון של טוויטר כבר הצהירו שהם מתכוונים להתנגד לה בפגישה הקרובה. שנית, גם במצבה העגום הנוכחי הערכת השווי של טוויטר עדיין נעה סביב ה־10 מיליארד דולר, סכום שהמשתמשים יתקשו לגייס גם אם כמה מהם ימכרו כליה.
3. תחושת בעלות
אך הרעיון של רשת חברתית בבעלות משתמשיה בהחלט מעניין, ודאי בהתחשב בכך שההשפעה החברתית של טוויטר גדולה בהרבה מהצלחתה הכלכלית. אף שרשת המיקרו־בלוגינג משמשת כשופר גם עבור קבוצות ימין קיצוני, היא עדיין נחשבת לכלי המועדף על אנשי תקשורת ופעילים חברתיים, וכבר כמה שנים שהיא מתקשה להרחיב את מעגל משתמשיה.
4. פחד משינויים
באופן טבעי קבוצת המשתמשים הוותיקים והקולניים מתייחסת לטוויטר כאל הרשת החברתית "שלה" ודורשת מהחברה לתגמל אותה על הנאמנות. החברה מצדה נקרעת כבר שנים בין הרצון לנסות לפנות למשתמשים חדשים לבין הפחד מאובדן הקבוצה הוותיקה. כתוצאה מכך היא גונזת במהירות כל הצעה לשינוי שנתקלת במחאת המשתמשים.
5. זמן להחלטות
אם כשטוויטר קמה נראה היה שמסתמן קרב איתנים בינה ובין פייסבוק, היום ברור שהיא רשת נישתית שפונה לקהל מצומצם. אך גם אם לא נחזה בקרוב ברשת החברתית השיתופית הראשונה, בעלי השליטה בה חייבים להחליט אחת ולתמיד אם הם מעוניינים להמציא את טוויטר מחדש או לפעול יחד עם המצייצים להתאמת המוצר לצרכיהם. הנכונות של אלפי משתמשים לשלם עבור בעלות עליה מראה שלכל הפחות כדאי לבעלי טוויטר לשקול מודל של שימוש בתשלום.