כלכליסט TV
אירובוטיקס הישראלית מציגה: הרחפן האוטונומי
יצרנית הרחפנים קיבלה אישור ראשון מסוגו בעולם להפעיל רחפנים הטסים ומבצעים משימות באופן אוטונומי ללא צורך במפעיל. רחפני החברה מבצעים משימות אבטחה מיפוי וניטור, בישראל ובאוסטרליה
יצרנית הרחפנים האוטומטיים הישראלית אירובוטיקס קיבלה בסוף מרץ האחרון אישור הפעלה מרשות התעופה האזרחית בישראל. מדובר באישור הפעלה שמעבר לקו ראייה ישיר של מפעיל אנושי (BVLOS). בהודעת אירובוטיקס נאמר, שתהליך הרישוי התבסס על סטנדרטים בינ"ל, וקבע בסופו של דבר אמת מידה חדשה להערכות ואישורים לפעילות רחפנים בעולם. במהלך הניסויים צברו רחפני החברה אלפי שעות טיסה.
אירובוטיקס הוקמה לפני כשנתיים וחצי, ובשנה שעברה גייסה 28.5 מיליון דולר בסיוע מנכ"ל ווייז נועם ברדין וקרנות הון הסיכון בלו רן ונצ'רס, וצ'ארלס ריבר ונצ'רס.
מה שמייחד את הרחפנים של אירובוטיקס הוא תחנת העגינה שלהם שמאפשרת פעילות רציפה ושינוי משימות בהתאם לצורך. עם הנחיתה בתחנה, מופעלת זרוע רובוטית שמחליפה לרחפן את הסוללה, מעבירה את הסוללה הריקה לטעינה, ומחליפה את הסנסור שהוא נושא, בהתאם לאופי המשימה. בכל סבב יכול הרחפן לצאת במהירות לטיסה בת חצי שעה, ולשאת מטען של 1 ק"ג ברדיוס פעולה של 5-6 ק"מ. תחנת העגינה פועלת ללא התערבות אדם, ובנויה לעמוד בתנאי מזג אויר קשים.
כיום פועלים הרחפנים של אירובוטיקס, בין השאר, באבטחת מפעל אינטל בקריית גת, בניטור מלאי מחצבים של כיל בים המלח, ובפעילות מיפוי ואבטחה במכרות באוסטרליה.
לדברי רן קראוס, מייסד ומנכ"ל החברה, לענף הרחפנים יש כיום יכולת טכנית לפעול באזורים עירוניים בחלוקת משלוחים לבתים, או בפעילות מוניציפלית כמו ניטור מצבי חירום, אבל מה שבולם את ההתפתחות בענף הוא הרגולציה והשאלה האם הציבור מוכן לאפשר הפעלת רחפנים במרחב העירוני. להערכת קראוס, רשויות התעופה במדינות אחרות יבחנו את האישור שקיבלה אירובוטיקס בישראל, והדבר יקדם את הרגולציה בתחום זה בעולם.