מכירת מובילאיי
זינוק בעלייה: רכישת מובילאיי תקפיץ את אינטל לשורה הראשונה של חברות טכנולוגיית הרכב
עד לרכישת מובילאיי היתה אינטל שחקן משני בענף הרכב האוטונומי המבטיח. השילוב בין שתי החברות צפוי ליצור את אחת החברות הבולטות בתחום הלוהט, שתציע שילוב בין החדשנות הטכנולוגית של מובילאיי לגב הכלכלי האדיר ומערך המו"פ העולמי של אינטל
ענקית השבבים האמריקאית אינטל הודיעה אתמול על רכישת חברת מובילאיי הישראלית בעסקה הגדולה ביותר בתולדות המשק הישראלי. על פי ההסכם, חברה־בת של אינטל תפנה בהצעה לרכישת כל המניות של מובילאיי במחיר של 63.54 דולר למניה במזומן, המשקף שווי הון עצמי של כ־15.3 מיליארד דולר ושווי חברה של כ־14.7 מיליארד דולר.
בשיחה שקיים אתמול מנכ"ל מובילאיי זיו אבירם עם העובדים הוא אמר כי החברה תהפוך להיות המרכז של אינטל בתחום הרכב האוטונומי ושכל היחידות של החברה שפעילות בתחום יהיו כפופות מעתה לפעילות בישראל. בשיחה הדגיש אבירם שהנהלת מובילאיי תישאר במטה החברה ותמשיך להוביל אותה. להערכת אבירם, העסקה תיחתם בתוך כחצי שנה. מנכ"ל אינטל העולמית בריאן קרזניץ' צפוי להגיע היום לישראל כדי לשוחח עם עובדי מוביילאיי על העסקה.
עד היום אינטל היתה גורם שולי יחסית בתחום המכוניות האוטונומיות. היא היתה על המפה, אבל לא נחשבה לשחקנית מרכזית. הרכישה של מובילאיי משנה את התמונה לחלוטין ויוצרת גוף דומיננטי חדש, אינטל־מובילאיי אם תרצו, שצפוי להתעמת ראש בראש עם חברות כמו גוגל או אפל.
הכניסה של אינטל לתחום הרכב האוטונומי אינה מקרית או קפריזית, אלא מהווה חלק ממהלך אסטרטגי רחב יותר של החברה. "אינטל זו חברה שהפגינה מצוינות מתמשכת במשך 50 שנה בתחום המיקרו־מעבדים. בעשור האחרון רואים היערכות שלה ליום שאחרי מיצוי הטכנולוגיה הזו", אמר אתמול ל"כלכליסט" ד"ר אוהד ברזילי מהמחלקה לניהול טכנולוגיה ומידע בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל־אביב. "זה מתבטא ברכישות מרכזיות בתחום הענן, האבטחה וכעת הרכב. זה תחום שלא נמצא בדנ"א שלה, ובאמצעות הרכישה היא מנסה להמציא את עצמה מחדש. היא מסתכלת רחוק מחוץ לתחומי הליבה שלה בניסיון לעשות את זה, וזה יכול לעבוד לה. זה הגיוני שהיא לא תבצע רכישות בתחום המעבדים, כי שם הטכנולוגיה ממצה את עצמה והשוק ממצה את עצמו. צריך לחשוב רחוק מתחומי הליבה".
הרכישה של מובילאיי היא גם לא הצעד הראשון של אינטל בתחום. בינואר 2016 הכריזו אינטל, מובילאיי וב.מ.וו על שיתוף פעולה לפיתוח פלטפורמה שיאפשר ליצרניות רכב להעלות מכוניות אוטונומיות על הכבישים עד 2021. בתערוכת CES שנערכה בינואר בלאס וגאס אף הציגו שלוש החברות את התוצר הראשון של שיתוף פעולה זה: מכונית אוטונומית בעיצוב צופה פני עתיד שתהווה חלק מצי ניסיוני של 40 כלי רכב שיחל לפעול עד אמצע 2017.
מהלכים משמעותיים נוספים יצאו לדרך בסתיו שעבר, כשאינטל הקימה קבוצה ייעודית לפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית וכשזרוע ההשקעות של החברה אינטל קפיטל הודיעה שבכוונתה להשקיע 250 מיליון דולר בחברות שפועלות בתחום בשנתיים הקרובות.
מהלכים אלו הם פועל יוצא של מניפסט שפרסם בנובמבר מנכ"ל אינטל שבו פרס את חזונו לתפקיד שתשחק אינטל בעולם הרכב האוטונומי. "אינטל מחויבת לספק לתעשייה ולחברה הגלובלית פתרונות מלאים שיאיצו את פיתוח הנהיגה האוטונומית, ולהוביל את הדור הבא של מהפכת המחשוב", כתב קרזניץ'. "רק אינטל יכולה לעמוד בהבטחה זה, הודות לפורטפוליו הטכנולוגיות הרחב ונטול המתחרים שלה".
אינטל תקבל טכנולוגיה ושת"פים
חרף דברים אלו אינטל לא נחשבה לשחקנית מובילה בעולם המכוניות האוטונומיות. היא היתה שם, אבל לא בשורה הראשונה עם חברות כמו Waymo של אלפאבית (החברה־האם של גוגל), אפל, אובר, טסלה ויצרניות רכב ותיקות. לחברות אלו יש מערכי פיתוח נרחבים בתחום, מאות או אלפי מהנדסים וציי רכב ניסיוניים פעילים. אובר אפילו מפעילה מכוניות אוטונומיות בשירות מסחרי. לאינטל, מנגד, היו כמה שיתופי פעולה, קבוצת מו"פ שעושה צעדים ראשוניים בתחום וחזון. לא כלום, אבל לא מספיק כדי להימנות עם הענקיות של התחום.
הרכישה של מובילאיי תשנה את התמונה לחלוטין ותזניק את אינטל בקפיצת צפרדע היישר להרכב הפותח של שוק הרכב האוטונומי. אינטל יוצרת למעשה גוף חדש שמסוגל להתעמת ישירות עם השחקניות המבוססות יותר. בניגוד לאינטל, מובילאיי היא לא רק אחת השחקניות הוותיקות בתחום, אלא גם אחת החזקות ביותר. בנוסף, לחברה הסכמים ושיתופי פעולה כמעט עם כל יצרניות הרכב המסורתיות, וכעת אינטל זוכה בגישה לכל הטכנולוגיה ושיתופי הפעולה האלה.
מובילאיי תקבל מהנדסים, קשרים גלובליים ובסיס כלכלי עצום
מובילאיי עצמה היתה שחקן בולט בשוק המכוניות האוטונומיות מראשיתו וגם הצליחה לקיים שיתופי פעולה נרחבים עם מספר רב של יצרניות רכב ותיקות. עם זאת, יכולות ההשקעה המוגבלות שלה מנעו ממנה להימנות עם שחקניות השורה הראשונה בתחום. לחברה הרבה ידע וטכנולוגיה, אך פחות יכולת להביא אותם לשוק בצורה רחבה ומסיבית.
החיבור לאינטל צפוי לתדלק את פעילות מובילאיי בטכנולוגיות של ענקית השבבים, במהנדסים המוכשרים שלה ובקשרים גלובליים נרחבים. אבל יותר מכל, הוא צפוי לתת לה את הגב הרחב ואת הבסיס הכלכלי שרק חברת ענק בסדר הגודל של אינטל מסוגלת להביא. זה בסיס שכולל לא רק קופת מזומנים גדולה משמעותית אלא גם מוקדי פעילות גלובליים, הן של מכירות והן של מו"פ, שיכולים לחבר את מובילאיי לפיתוחים קיימים ולקבוצות עבודה שעד עתה לא היתה לה שום גישה אליהם. מובילאיי, בפועל, מצטרפת לרשת תמיכה ענקית שתספק לה גישה למשאבים בסדר גודל שונה לחלוטין מזה שהיא מכירה כיום.
התוצאה צפויה להיות כוח משמעותי בתחום הרכב האוטונומי, שמביא לשולחן ניסיון עשיר בפיתוח מערכות ובעבודה עם יצרניות רכב מסורתיות בשילוב עם יכולות מגוונות בטכנולוגיות מחשוב מודרניות שפונות הן לתעשייה והן לצרכן. ספק אם יש כיום עוד גוף בתחום שיכול להציע שילוב רחב שכזה בקנה מידה שכזה ובתוספת ניסיון עשיר כמו שיהיה לאיחוד בין אינטל למובילאיי.
יצרניות הרכב יכולות להרוויח, גוגל, אפל ואובר מאוימות
האיום המיידי אינו על יצרניות הרכב הוותיקות. לפי החזון שהתווה קרזניץ’, אינטל לא שאפה מעולם לייצר רכב משל עצמה אלא ליצור את הפלטפורמה הטכנולוגית שתאפשר להעלות מכוניות כאלו על הכביש. זאת, באמצעות פיתוח ואספקה של מערכות תוכנה ורכיבי חומרה כמו שבבים, מעבדים וחיישנים שונים. מדובר בחזון שדומה מאוד לאסטרטגיה שמובילאיי מיישמת מאז הקמתה.
מודל פעילות זה מאיים דווקא על שמות כמו אפל, אובר ואלפאבית. שלוש אלו הן חברות הטכנולוגיה בעלות הפעילות המשמעותית ביותר בתחום המכוניות האוטונומיות. אלפאבית עוסקת בתחום מאז 2009, מפעילה צי ניסיוני של כמה עשרות כלי רכב ובדצמבר הפרידה את הפעילות לחברה עצמאית בשם Waymo. אובר נכנסה לתחום רק לפני כשנתיים, אבל זינקה להובלה בקיץ שעבר כשהיתה הראשונה להשיק צי אוטונומי בשימוש מסחרי וכשרכשה את חברת Otto הישראלית ב־680 מיליון דולר באוגוסט האחרון. אף אחד לא יודע בדיוק מה אפל עושה, אבל חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם לא עושה דברים בקטן.
שלוש חברות אלו פועלות כיום בתחום באסטרטגיה דומה לזו של אינטל. אפל וגוגל אמנם שאפו בתחילה לפתח מכונית אוטונומית משלהן, כזו שתתחרה אולי במכוניות של היצרניות המסורתיות. ואולם בעקבות קשיים שבהם נתקלו בפיתוח מכונית מהיסוד, שתי החברות זנחו את האסטרטגיה הזו במהלך 2016 ועברו להתמקד בפיתוח פלטפורמה שתשמש את היצרניות הקיימות.
בשלב זה כל החברות הללו נמצאות בשלבי פיתוח וניסוי מתקדמים, אך לא כאלו שקרובים עדיין להצגת מוצר סופי. לכולן כנראה שיתופי פעולה עם יצרניות רכב מסורתיות - אובר עם וולוו, Waymo עם קרייזלר, אינטל ומובילאיי עם BMW. אפל, כרגיל, שומרת על חשאיות — שבמסגרתם מערכות הנהיגה האוטונמיות של חברות הטכנולוגיה מ-תקנות על כלי רכב של היצרניות לצורכי בדיקה. השוק עדיין מתגבש, השחקנים ממצבים את עצמם והתחרות עוד לא ישירה וגלויה.
אבל ככל שמתקרב הדדליין של השחקניות השונות בתחום, ששואפות להציג מכונית אוטונומית מלאה עד תחילת העשור הבא, כך צפויה התחרות להפוך לבוטה וגלויה יותר, ולכלול מאבקים על חוזים עם יצרניות רכב וכנראה גם לא מעט קרבות משפטיים מדממים (טעימה מכך קיבלנו לאחרונה, כשאלפאבית תבעה את אובר בטענה שהחברה גנבה את טכנולוגיית הרכב האוטונומי שלה).
אחרי רכישת מובילאיי יש לאינטל לא רק החזון אלא גם היכולת להיות שחקן מרכזי במערכה המתממשת. אינטל־מובילאיי תהפוך עתה לנוכחות דומיננטית בתחום המכונית האוטונומית, והיא צפויה להתחרות ישירות באפל, גוגל, אובר ואחרות על הבכורה בשוק, שמסומן כאחת ההבטחות הגדולות של עולם הטכנולוגיה. המנוע הישראלי שהתקינה אינטל מקנה לה יתרון משמעותי בתחום ומבטיח שהיא לא תישאר מאחור.