מכירת מובילאיי
נתניהו למנכ"ל מובילאיי: "העסקה מוכיחה באופן דרמטי שהחזון שאנו מובילים מתממש"
זיו אבירם אמר לרה"מ כי החברה תקים בארץ מרכז פיתוח עולמי ותקבל אחריות על כל הפעילות הבינ"ל של המכונית האוטונומית של אינטל; אהרון מנקובסקי: "זו רכישה שביססה תעשייה שלמה"
בעקבות עסקת הענק של רכישת מובילאיי בידי אינטל, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון עם זיו אבירם מנכ"ל מובילאיי ובירך אותו על העסקה הגדולה.
אבירם אמר לנתניהו שמרכז הפעילות של החברה יישאר בישראל, החברה תקים בארץ מרכז פיתוח עולמי ותקבל אחריות על כלל הפעילות הבינ"ל של המכונית האוטונומית של אינטל.
- מנכ"ל אינטל: "נוביל עם מובילאיי את שוק הרכב האוטונומי"
- העסקה הגדולה בתולדות ההייטק בישראל: אינטל רוכשת את מובילאיי בכ-15 מיליארד דולר
- עמיתי מנורה מבטחים צפויים לגרוף רווח של 120 מיליון שקל מעסקת מובילאיי
"העסקה מוכיחה באופן דרמטי שהחזון שאנו מובילים מתממש. ישראל הופכת למרכז טכנולוגיה עולמי, לא רק בתחום הסייבר, אלא גם בתחום הרכב״, אמר ראש הממשלה.
אהרון מנקובסקי. שותף מנהל קרן פיטנגו, הגיב לעסקת הענק ואמר כי "לימים, כשנסתכל אחורה, נגיד שרכישת מוביליאיי בידי אינטל שימשה אבן דרך ליצירת תעשייה שלמה".
"אין לי ספק", המשיך מנקובסקי, "שמובילאיי שימשה עמוד האש שבעקבותיו קמו פה המון חברות מהדור החדש בתחום החדשנות בתעשיית הרכב שמתמקדות בשבבים, חיישנים ובינה מלאכותית. הרכישה הזו מצוינת להייטק הישראלי. במיוחד כשבא ענק כמו אינטל שיכול ליצור סטנדרטים. לדעתי אינטל לא קנו את מובילאיי בשביל לעקור אותה מפה, אני חושב שהמרכז יישאר פה וכל האקו סיסטם המקומי ירוויח מזה.
"המסר המרכזי ליזמים וקרנות הוא שאפשר לגדל פה חברות גדולות. כשיוצרים מסה קריטית, כמו שמובילאיי עשתה, היא לא הולכת לאיבוד. הדבר המרכזי שאנחנו רואים כאן הוא עניין בטכנולוגיית הרכב הישראלית שלא ייפסק אלא יגבר.
"כשהיו את הוויכוחים הגדולים בזמנו אם לתת לאינטל מענקים גדולים אני אמרתי שלדעתי צריך לתת להם לא 750 מיליון אלא מיליארד וחצי כי ההשפעה על האקו סיסטם של ישראל היא לא מדידה. הפכנו למרכז עולמי בגלל הנוכחות של חברות גדולות שהפכו ל'בתי ספר' ליזמים. חלק מהאנשים נשארים באינטל, אבל אחרים יוצאים מהחברות האלה ומקימים חברות משלהם. הרכישה של אינטל מעידה על החשיבות של תחום הרכב האוטונומי ועל העובדה שענקית כזו רוצה להיכנס לתחום הזה בדלת הקדמית", סיכם מנקובסקי.
צביקה אורון, שותף בכרמל ונצ'רס מקבוצת ויולה, אמר כי העסקה מוכיחה כי הסטיגמה שישראלים מוכרים מוקדם הולכת ונעלמת מהעולם. "זו רכישה בסדר גודל מדהים שמייצרת סטנדרט חדש. אנחנו מדינה שאין לה תעשיית רכב ובכל זאת אנחנו רואים פה טכנולוגיה מדהימה מהמון כיוונים והעובדה הזו היא יוצאת דופן. לדעתנו זה קורה בגלל שישראל מצויינים ביצירה של מוצרים מורכבים שדורשים הכרה מולטי-דיסציפלינרית של הענף. כמו שישראל עשתה את זה בעבר בתחומים כמו סמי קונדקטור, ענן ועוד, זה קורה שוב. יש כאן אנשים שמצליחים לפתור בעיות מאוד מורכבות. אינטל מנסה מזה זמן רב למצוא את הפיתוחים הבאים באמצעותם תצליח לשלוט כמו ששלטה בעולם ה-PC. בעיקר אחרי המכה שחטפו במובייל. עכשיו היא מנסה לוודא שהיא מגיעה מוקדם לתחום חדש והיא מוכיחה את זה באמצעות הפנייה לשחקנית המובילה בעולם היום. ובעצם צועדת בצעדי ענק לרכב האטונומי הראשון.
מה זה יעשה לתחום עצמו? ברגע שיש הצהרת כוונות שישראל הופכת להיות האב עצום של תעשיית הרכב, כולם מקימים כאן מרכזי פיתוח עצומים, כי הם מבינים את היכולות האנושיות שיש כאן. זה יוביל בתורו לאפקט של נטוורקינג, יותר יזמים, יותר טאלנטים ועוד ועוד גופים חיצוניים שיגיעו לכאן. המקום הראשון שבו יחפשו מעכשיו טכנולוגיות חדשות יהיה ישראל. זו גם הוכחה להיווצרות של חברות ענק, הסטיגמה של "ישראלים מוכרים מוקדם" הולכת ונעלמת מהעולם. אנחנו רואים עוד ועוד חברות שמחכות לפני המכירה. זה תחום שאנחנו מאמינים בו מאוד וממשיכים לחפש בו השקעות נקודתיות".