דו"ח טכנולוגי
באיחור ניכר: יאהו מסיקה מסקנות
היועץ המשפטי של יאהו מושלך לכלבים אך מאייר חומקת, טוויטר בהתקפה על טרולים אנונימיים, ומה קורה לבית חכם כשהשרת נופל
יאהו נפטרת מהיועץ המשפטי שלה. הסיבה היא הניסיון לרצות את מה שנשאר מהמשקיעים שלה לאור הפריצות המסיביות לחברה. עבדכם הנאמן הוא לא בהכרח מגדולי החובבים של עורכי דין, ודאי לא מהזן התאגידי, אבל קשה לי להבין איך אפשר להאשים את היועץ המשפטי שלך בכך שצוות האבטחה שלך לא עשה את העבודה והניח לפריצות סייבר להתבצע. ואפילו זה לא נכון: אנשי האבטחה של יאהו הזהירו את חבר המנהלים שיש סכנה ניכרת של פריצה. אף על פי כן, היועץ המשפטי נאלץ ללכת.
ומה עם המנכ"לית, מאריסה מאייר? היא משתוקקת כבר להשאיר את יאהו מאחוריה. היא הבינה ככל הנראה שמצב שבו היועמ"ש הוא השה לעולה לא כל כך נראה טוב, אז היא הודיעה שהיא מוותרת על בונוס במזומן מ-2016 ועל בונוס במניות מ-2017. תראי, מאריסה, לא יודע איך להגיד לך את זה – העבודה שלך לא ממש שווה בונוס. מצד שני, אנחנו מדברים על חברה שנתנה מצנח זהב למנכ"ל הקודם שלה, אחרי שהסתבר שהוא רימה אותה בשלב קורות החיים (!), אז אני מניח שהכל יכול לקרות.
הגיע הזמן
מדי כשבוע, צצות בפיד הטוויטר שלי מה שאני נוהג לכנות "ביצים": משתמשים עם שם משתמש מופרך, שלא טרחו להשקיע בתמונת פרופיל או, במקרה של משתמשים מקומיים, שתמונת הפרופיל שלהם היא דגל ישראל, שמתווכחים איתי באגרסיביות. אלה הביצים הרגועות יותר; חלק ניכר מהן גם עוברות לאיומי רצח, אונס, תלונה במשטרה או איום בתביעת דיבה. אחרי שנים של ניסוי וטעיה, ניסחתי תגובה קבועה שמיד אחריה מגיעה החסימה. מצד שני, אני שועל קרבות מצולק, אז העור שלי עבה יחסית. של רוב האנשים פחות.
בעיית הביצים – משתמשים מפוברקים, שעיקר המטרה שלהם היא או ספאם מטעם איזה מיזם סיני תמוה או הטחת עלבונות ואיומים כנגד משתמשים אמיתיים, לעתים קרובות נשים – רודפת את טוויטר כבר זמן רב. הביצים הן לב ליבה של בעיית הבריונות של החברה. אתמול (ד') נקטה טוויטר בצעד דרסטי, שהיה בו צורך מזמן. משתמשים מזוהים יוכלו מעתה לסנן את הביצים. הם יוכלו להודיע שהם לא רוצים לקבל שום פניה ממישהו שלא טרח לעשות את המינימום של תמונת משתמש או להודיע שהם לא רוצים לקבל פניה ממשתמשים ללא כתובת מייל מזוהה או ללא מספר טלפון מזוהה. במקביל, הודיעה טוויטר שהיא תעשה יותר בחזית האלגוריתמים כדי לזהות ולהרתיע ביצים סוררות: למשל, אנשים שכותבים הרבה מאד לעבר אנשים שהם לא עוקבים אחריהם יגלו שטוויטר מנטרת את המסרים האלה, ואם הם פוגעניים לעתים תכופות, החשבון ייחסם. תחילה לזמן קצר, אחר כך לצמיתות.
לא מסובך לקושש תמונת פרופיל, אבל טרולים לרוב אינם טורחים. גם כתובת מייל לא מסובך לארגן. המחסום האמיתי הוא מספר טלפון מזוהה. כל זה אומר דבר פשוט למדי: טוויטר מצמצמת באופן חד את היכולת של משתמשיה לכתוב באופן אנונימי. רוצה לקבל יחס של בנאדם? תתנהג כמו בן אדם, לא כמו חשבון הטרלה פיקטיבי. זה לא יחסום לגמרי את הגיימרגייטים ושאר הטרוריסטים הלבנים, אבל זה יקשה משמעותית על פעולתם – אם כי סביר להניח שמישהו כבר עובד על תוכנה שתאפשר לעקוף את ההגנות האלה.
אני אשב פה לבד בחושך
לפני כמה ימים היתה תקלה נרחבת בשרתים של אמזון. קורה, גם לטובים ביותר. אבל מאחר ואמזון מספקת שירותים לאינספור חברות רשת, שלא מעט מהן עוסקות גם בתחום האינטרנט של החפצים, הרבה אנשים גילו שרגע, הבית שלהם בחושך. אנחנו נמצאים כעת בתקופה שפעם היתה ידועה כחורף, ומסורתית אפשר היה לדעת מתי הגשם הרציני הראשון אצלנו על פי הפסקות החשמל הנרחבות שהיו נלוות אליו, כי הגעת המים באזור אוקטובר-נובמבר תמיד היתה תופסת את חברת החשמל בהפתעה. אבל הבטיחו לנו שבבית חכם זה לא יקרה, לא?
ובכן, זה קרה. אנשים שהתקינו חפצים חכמים גילו שבלי רשת, אין להם שליטה עליהם. היה להם חשמל, אבל לא אור. וזה עוד המקרה הטוב: אנשים שהתקינו מנעולים חכמים על הדלתות שלהם גילו שעכשיו קשה לצאת מהבית או להיכנס אליו. אמזון אומרת להגנתה שהשרתים שלה זמינים 99.99% מהזמן ושהיא מפצה את הלקוחות כאשר הם לא. זה נכון, אבל שבריר האחוז הזה עדיין מתרגם ל-50 ומשהו דקות בשנה, בדרך כלל במרוכז, ולמרות שזה יכול להיות מתסכל מאוד אם אתה בעל אתר, זה אפילו יותר מטריד כאשר השרת הקורס של אמזון משאיר אותך מחוץ לבית. אולי בכל זאת עדיף מפתח.
קצרצרים
1. לרגל הנפקתה המתקרבת של סנאפצ'ט, מתחילים לצוץ מקרים בהם ההתנהלות שלה היתה רחוקה ממושלמת. למשל, מיילים שנחשפו לאחרונה מראים שבתחילת השנה שעברה, פנתה עמותה שמתנגדת לחוקי הנשק הפרוצים של ארה"ב, Everytown for Gun Safety, למחלקת הפרסום של סנאפצ'ט בשאלה כמה יעלה להריץ קמפיין שם. במחלקת הפרסום אמרו 150 אלף דולר. במקביל, פנו בעמותה גם לחדר החדשות של סנאפצ'ט; שם ממש התלהבו מהנושא והבטיחו להם קמפיין בחינם. כשקלט אחראי המודעות של סנאפצ'ט שבעצם, זרוע אחרת של החברה שוללת ממנו את התשלום, הוא הודיע לעמותה בעליצות שאין שום בעיה, תריצו את הקמפיין שלכם בחינם – אבל, למרבה הצער, אני בכל זאת צריך לשים שם מודעות וכנראה שהמפרסם יהיה ה-NRA, ארגון בעלי כלי הנשק. כלומר, על הקמפיין של מתנגדי הנשק יריצו מודעות לנשק.
2. בנימין נתניהו, הודיע אתמול (ד') שראשי ממשלות אירופה צריכים לקחת דוגמא מהצורה שבה דונלד טראמפ נאבק באנטישמיות. בינתיים הנתונים בשטח מדברים על כך שב-2017 יש פי שניים יש יותר אירועים אנטישמיים בארה"ב מאשר בכל 2016, ואנחנו בקושי במרץ. מעבר לחילול בתי קברות, השיטה המקובלת היא הפצת איומים. הלוחם הגדול באנטישמיות טראמפ, אגב, טען שאולי היהודים אחראים להתקפות על עצמם. המצב כל כך חמור, שהסנאטור צ'אק שומר – שעליו כבר נאמר שהמקום המסוכן ביותר ביקום הוא המרווח בינו ובין מצלמת טלוויזיה – דורש כעת מה-FCC לשנות את הכללים ולאפשר למרכזי קהילה יהודיים לזהות מספרי טלפון שמחייגים אליהם, גם אם המשתמש בחר להסתיר את המספר; המטרה היא למצוא את הטרוריסטים באמצעות מספר הטלפון שלהם. ב-FCC ענו בנחת שהם בודקים את האפשרות.
3. אפליקציה חדשה כובשת את העולם הערבי, סראהה שמה. המשמעות של המילה היא "יושר", והיא מאפשרת לאנשים במעגל החברתי שלך לומר לך את האמת הלא נעימה – תוך שמירה על אנונימיות. לדברי המתכנת שלה, זיין אל אבידן תאופיק מסעודיה, האפליקציה צברה 20 מיליון משתמשים תוך מספר שבועות והיא אחת האפליקציות המובילות במצרים, שם יש לה 2.5 מיליוני משתמשים. עד כה, כצפוי, האפליקציה משמשת הן לביקורת חריפה מאוד שאנשים לא היו מעיזים לומר פנים אל פנים והן להצהרות אהבה, בכלל זה אהבה הומוסקסואלית. המדיה החברתית הערבית עוסקת בנושא בעניין ניכר.
4. בשנת 2010, הגישה IBM בקשה לפטנט על מייל "אני לא במשרד" – ההודעה שמגיעה אוטומטית כאשר אתה לא זמין במייל. לפני שישה שבועות, אחרי דיונים שנמשכו כמעט כמו מלחמת העולם השנייה, המשרד אישר את הבקשה. אולם מסתבר שמיקרוסופט הוציאה פטנט כזה בשנות ה-80. כשהתחוורה ל-IBM הביקורת הציבורית על השטות הזו, היא הודיעה שהיא מעניקה את זכות השימוש בפטנט לציבור. בו זמנית, IBM דורשת מהמחוקקים של ארה"ב לתקן את החוק כך שיתיר יותר פטנטים מופרכים בתחום התוכנה ויהפוך את הפסיקה בנושא של העליון האמריקאי.
5. אמה ווטסון, אייקון פמיניסטי, המוכרת יותר בזכות תפקידה כהרמיוני בסדרת סרטי הארי פוטר. הבהירה לאחרונה שהיא מסרבת להצטלם לסלפיז עם מעריצים שפוגשים אותה ברחוב. אין לה שום דבר נגד מעריצים, והיא תשמח לתת להם חתימה או אפילו לנהל איתם שיחה, אבל מבחינתה הסלפי הוא ההבדל בין היכולת לקיים חיים סבירים והיעדרה. התמונה, היא מסבירה, מציינת איפה היא בזמן נתון, עם מי, ומה היא לובשת באותו הרגע, ואין לה שום כוונה לחלוק את המידע הזה עם העולם. יפה.